Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-12-02, 13:21
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Första gången på Karpathos

Hej!

Jag och min kompis letar med ljus och lykta efter en ny ö att semestra på. Efter 12 år på Skiathos så är det dags

Vi funderar på Karpathos. Vi vill ha fina och lätt tillgängliga stränder, "det stora blå" färgat vatten, mysiga gränder, god mat. Söker det genuint grekiska.

Kan då Karpathos vara ett bra val? Vart ska man bo? Vi är mellan 35-40 så "knatte disco" undanbedes, men slänger oss gärna i ett par sköna fotöljer och dricker Mojitos

Tacksam för tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-12-08, 16:12
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Norge
Inlägg: 195
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Hei!

Ja, Karpathos er et bra valg! Der får dere alt! Flotte strender, trivelige små byer man kan dra på oppdagerferd til, koselige tavernaer, og hyggelige barer. Apollo og Ving har mange fine hoteller, spesielt langs Vrontis-stranden (stranden som starter ved byen og strekker seg langt avgårde.) Parasol, Calypso Bay, Zephyros, m.fl.
Det er ikke store avstander, Pigadia er en trivelig liten by.

Også anbefaler jeg selvsagt å ta en tur til Olymbos, fjellbyen nord på øya. Fantastisk sted, men man bør overnatte der for å virkelig oppleve den.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-12-09, 07:04
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Överlag skulle jag väl rekommendera huvudstaden Pigadia eftersom det är den största staden med störst utbud av Mojitos

Men en del anser att Pigadia är lite fult och att det blivit lite väl mycket av en turistort (jag själv anser dock at Pigadia är vackert), så om man vill uppleva något mer genuint grekiskt så är kanske Kyra Panagia eller Lefkos bra alternativ. Dessa orter är dock mycket små, så restaurangutbudet kan vara lite väl litet. Vill man verkligen "go native" så är väl Arkasa, Spoa (eller Spoas lilla hamnstad Agios Nicolaos), Meschohori eller Diafani mer exotiska alternativ. Jag upplevde i alla fall dessa orter som mycket genuina. Spoa har dock ingen strand och jag tror att det kan vara dåligt med strand vid Meschohori också. Arkasa, Agios Nikolaos och Diafani har dock stränder om än kanske inga höjdare.

Det bästa alternativet tycker jag dock är att ni bor i Pigadia och hyr bil/moppe och kör ut till de olika stränderna. Vägarna i sig är en upplevelse Discon finns i Pigadia, men de är ganska få så partajande ungdomar har vi aldrig sett eller störts av.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-12-09, 10:40
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Tack för era svar. Det får nog bli Pigadia. Skönt att höra att stränderna är bra, är man van vid Skiahtos fantastiska 67 stränder så är man ju bortskämd .

/J
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-12-11, 22:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Hej,
Kan varmt rekommendera Karpathos. Inget discokör som är dominerande. Vi har två besök i ryggsäcken och sätter fortfarande ön högt på vår önskelista. Vi har valt att bo i Piagida. Dagarna tillbringas med scooter. Ett par dagar runt på ön för att titta och övriga dagar med scooter till närbelägna stränderna Achata, Apella och Kyra Panagia som alla tre ligger i topp bland vad vi upplevt av sköna stränder. 20 - 30 min med scooter från Pigadia. När vi tröttnat på att åka till stranden för egen maskin tar vi 20 min buss till stranden Amopi som inte heller går av för hackor. God mat på strandtavernan där ni kliver av bussen! Piagia är kanske inte Greklands vackraste på dagtid, men är helt OK att bo i och att äta i. Erbjuder det mesta från lite turisjippo-tavernor blandat med mera traditionella tavernor med god mat. Ta en promenad runt i stan så ser ni snart var det erbjuds cirkus och var man nöjer sig med att satsa på god mat. Favoriten heter Mikes´. Hälsa från svenske sjömannen på Black Cat.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-12-15, 13:13
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Hej!
Tack för ditt svar. Vi har bestämt oss för Karpathos Vad gäller restaurangerna brukar vi leta oss in på bakgator etc och helt enkelt följa lokal befolkningen. Har själv varit en "miniapollo" guide, så jag vet hur det brukar gå till .
/Jeabys
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-12-15, 13:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Stranden i Pigadia är ingen höjdare så vill ni ha bra stränder får ni ta buss, bil eller vespa till andra stränder. Till Amopi tar det bara några få minuter med lokalbussen. Stränderna där är betydligt bättre. Pigadia har sin charm men först intycket för mig var att det är en ganska ful stad som det tar ett tag att ta till sig.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-12-15, 15:14
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Pigadia är kanske inte någon av dom vackraste städerna i den Grekiska övärlden, men har sin egen charmEn trivsam och lagon liten stad



Tycker att många av tavernorna längs "strandvägen" har god mat

Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-12-17, 21:30
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Är du bortskämd med Skiathos så förvänta dig inga under på Karpathos. Det finns få ställen som slår Skiathos vad beträffar stränder. Därmed inte sagt att Karpathos är dåligt, långt därifrån. Så länge man är införstådd med att stränderna långt ifrån håller koukonariesklass...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-12-19, 10:48
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Usch då, det känns ju inte bra alls. Stränderna är jätte viktiga. Vi kanske får tänka om. Försöker slita mig från skiathos, men känns svårt
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-12-19, 14:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av jeabys Visa inlägg
Usch då, det känns ju inte bra alls. Stränderna är jätte viktiga. Vi kanske får tänka om. Försöker slita mig från skiathos, men känns svårt
Om stränderna är viktigast kanske det är lika bra att åka till Skiathos, men om ni vill uppleva annat också passar Karpathos perfekt. Personligen föredrar jag stränderna på Karphatos framför stränderna på Skiathos.



För mig är Apela beach på Karpathos mycket bättre än Koukonaris beach på Skiathos.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-12-19, 15:27
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Jag tycker också att Apela beach är en helt fantastisk strand. Dit kommer ni med moppe eller annat transport medel. Men ni kan inte gå ifrån Pigadia.

Stränderna i Pigadia gillar jag inte alls.

Marie
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-12-19, 22:46
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Norge
Inlägg: 195
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Og vil man ha bare fin sand, så er det jo flotte strender både i Lefkos og Ammopi!
Karpathos er herlig!! (Jeg har vært på Skiathos også! Veldig fint der og!)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-12-21, 04:24
FadeOne FadeOne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Stranden i Pigadia er helt OK. Om man går lengst vekk fra byen så er den veldig bra. Har vært på Skiathos, men foretrekker Karpathos. Ikke pga strendene men pga menneskene og atmosfæren. Apella, Achata og Kyria Panagia er strender man bør få med seg...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-12-21, 06:58
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Första gången på Karpathos

Hej!
Nu har ju inte jag vait på Skiathos men Karpathos är verkligen en trevlig ö!
Ganska karg och på sina ställen väldigt bergig, men vacker! Kring flygplatsen är naturen faktiskt inte alls kul, men håll ut! Karpathos har så mycket att bjuda på! Vackra stränder, mysiga byar, majestätiska berg, pinjeskogar och en trevlig och genuin liten huvudstad!
Min favoritplats är lilla fiskeläget Finíki och den lite större byn Arkasa!
Båda byarna ligger på västkusten och man kan sitta och njuta av underbara solnedgångar där!
Arkasa har flera bra tavernor och några små barer, mycket greker och inte så många turister där.
Stranden en bit nedanför Arkasa är underbar, tycker jag!


Stranden vid Arkása.




Lilla mysiga Finíki.

//Stina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT