Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-24, 19:49
Minxs avatar
Minx Minx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Gävle
Inlägg: 64
Standard Funktionshinder på Semestern.

Har en kort fråga gällande rullstol i Grekland, vet att det inte är det mest rullstolsvänliga landet och ber därför om tips på vart man kan åka om man har med sig en reskamrat med rullstol.


Tacksam för alla svar och tips
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-24, 20:51
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Funktionshinder på Semestern.

Jag har inga direkta tips tyvärr, men kolla med de stora resebolagen. De brukar i alla fall ha viss koll på det. Inom sina egna program. Det kan nog vara svårt att åka båt och luffa med rullstol, så ni är nog begränsade till de öar som har flygplats. Men det är det ju många som har om ni är beredda att flyga inrikes också.

Men inget är omöjligt! Blue Stars båtar tex har hissar upp från bildäck, så att besöka några öar med dem skulle säkert gå bra.

Det största problemet är nog att hitta ett lämpligt hotell som är funktionellt. Och i ert fall måste ni ju kolla och beställa rum i förväg.

Vid närmare eftertanke så skulle kanske Rhodos stad kunna vara ett hyfsat alternativ. Ni landar på ön och slipper båttransfer. Stan är tämligen platt, naturligtvis finns det backar där också, men inte så mycket. Fina stränder och mycket att titta på. Jag kan tänka mig att Hotell Konstantin där skulle kunna fungera bra. Ligger mitt inne i stan så det är lätt att ta sig runt. Tänk på att vissa stora nyare hotell ligger i utkanten så det är en bit att ta sig om man vill in till centrum. Konstantin ligger i centrum. Jag vet att Ving hade det hotellet tidigare.

Peter

Senast redigerad av Peter den 2008-04-24 klockan 20:53. Anledning: Rättning
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-24, 21:27
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Funktionshinder på Semestern.

Kos er også en ganske flat øy uten mange trapper og nivåforskjeller...
Men har ikke noe hotel å fåreslå..

Ia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-24, 22:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Funktionshinder på Semestern.

Spontant säger jag Naxos, stora delar av västra Naxos (där de bästa stränderna finns) är platt, även delar av Naxos stad är platt och förhållandevis rullstolsvänligt. Problemet är resan dit.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-24, 22:27
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Funktionshinder på Semestern.

Jeg tror ikke jeg ville reist til Rhodos med rullestol. Det er plantet trær midt på nesten alle fortau, og fortauskantene er høye. Der det nedsenket fortauskant, er det nesten garantert parkert en bil.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-25, 11:24
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Funktionshinder på Semestern.

Min kompis bror är rullstolsbunden och har varit med oss på flera resor. Det är svårt att få handikappanpassade hotell i Grekland. Vi har ringt researrangören och kollat mått på dörrar mm samt bokat markbalkong så man slipper trappor, det har funkat hittills. Däremot är det lätt att hitta anpassade hotell i både spanien, turkiet och på Cypern... vet inte varför det inte finns lika stort utbud i Grekland

Vi har varit i Platanias med rullstol och det var inga problem. Bodde på Caldera bay i markplan, alla dörrar var nog breda där.

Malin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-25, 16:03
andalv andalv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 32
Standard Sv: Funktionshinder på Semestern.

Antiparos! Blue Star har som sagt heis, så turen til Parikia går helt fint. I fjor høst så jeg at de små båtene videre hadde spesialtilpasset rampe/landgang for rullestoler, og mannskapet var veldig behjelpelig. Og på Antiparos er det lett fremkommelig overalt. Ingen trapper og knapt høydeforskjeller. Vet ikke om Janne lar meg si dette :-), men Hotel Antiparos har spesialtilpasset rom for rullestolbrukere, der er rampe inn fra gaten, og bare pass på å bestille på et tidspunkt da skotten Nigel ikke bor der :-)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-25, 16:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Funktionshinder på Semestern.

Citat:
Ursprungligen postat av andalv Visa inlägg
Vet ikke om Janne lar meg si dette :-),
Klart du får, det var mycket intressant.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-25, 16:22
andalv andalv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 32
Standard Sv: Funktionshinder på Semestern.

Takker.
På Antiparos er det vel også sånn at det er sementert gangvei fra byen til Fanari strandtaverna, som ligger midt mellom de to Psaraliki-strendene like syd for byen. Så vidt jeg husker hadde Fanari ramper ned til stranden, og "nogenlunde" fast underlag helt til sjøkanten.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT