Kalimera Grekland Kreta.

Bananer, palmer och god mat i Kato Zakros

Ännu en tidig morgon i paradiset. Vi vaknade kring 06.00, långt innan klockan ringde. Gick ut och tittade på soluppgången och läste sedan kartan medan vi väntade på frukosten. Frukosten var lika god som igår, och vi bjöds på samma underbara utsikt.

Exakt klockan 09.12 var vi på väg igen. Härligt att vara på rull. Hejdå Mochlos, vi syns igen. Vi körde direkt till Sitia utan att stanna. Nu kändes det bra att vi hade varit där dagen innan, och Camilla hade accepterat sin pageklippning med ankstjärt, så vi slapp en ny klippning. Landskapet efter Sitia var inte lika fint som på andra ställen på Kreta. Vi passerade en konstgjord by som heter Dionysos. Såg tomt och övergivet.

Dagens första stopp blev klostret Toplou som är ett av Kretas kändaste kloster. Vi gick inte in för vi hade inte rätt klädsel på oss. Packningen låg förvisso i bilen, men vi orkade inte byta om. Dessutom ha vi sett så himla många kloster tidigare.

Nikos med sina fantastiskt goda bananer står i korsningen till Vai på östra Kreta.

Nikos med sina fantastiskt goda bananer står i korsningen till Vai.

Körde sedan norrut till Itanos som ligger nära palmstranden Vai. Här började vi se både palmer och bananodlingar, och mer skulle komma. Itanos var inget speciellt, inte heller stränderna. På vägen tillbaka handlade vi pyttesmå bananer av en man som hette Nikos. Han odlade bananerna själv, och sålde i korsningen vid vägen till Vai. Bananerna kostade två € kilot och smakade himmelskt!

Ju närmare Vai vi kom desto fler palmer såg vi. Häftigt! Det som var mindre häftigt var att det kostade 4 € att parkera bilen. Dyrt. Fanns inget alternativ så det var bara att betala. Det var mycket folk trots att klockan inte var så mycket. Undrar hur här är senare på dagen, och under högsäsong. Stranden var ganska fin, men hade det inte varit för palmerna så hade ingen åkt hit. Men alla vackra palmer gjorde att turen till Vai ändå var värd resan.

Den berömda palmstranden Vai. på östra Kreta.

Den berömda palmstranden Vai på östra Kreta.

Efter Vai fortsatte vi söderut till stränderna Kouremenos och Hiona (Chiona). Ingen av stränderna fick vårt gillande. Men vind- och kitesurfare gillar dem. Lunchen åt vi i Paleokastro som är en trevlig by som vi skulle kunna tänka oss att bo i. Här åt vi resans godaste kyckling.

Paleokastro på östra Kreta.

Vy över den trevliga byn Paleokastro på östra Kreta.

Vi hade läst om en ravin som hette Hohlakies gorge som låg i närheten av Paleokastro. Vi gjorde ett tappert försök att nå ravinen, men vägen var alldeles för smal för vår stora bil. På tomma vägar körde vi sedan hela vägen ner till Kato Zakros, via Zakros. Det var en upplevelse vill jag lova, och otroligt intressant att se vad som väntade bakom hörnet. Nu hade vi kommit så långt österut det går att komma på Kreta.

Vägen till Kato Zakros på östra Kreta.

Snart framme i Kato Zakros.

Väl nere i Kato Zakros fick vi först en känsla av ruffighet. Men den känslan försvann ganska fort. Vilken plats! Så tyst! Så vackert! Nu fattades bara ett rum för natten. Vi körde upp till Stella Apartments som såg fint ut på bild. Men det var alldeles för flådigt för oss, och låg lite väl långt från byn. Lite slokörade parkerade vi bilen och gick kort vandring i Dödens Ravin. Häftigt!

Valley of the dead. Kato Zakros. Crete. Kreta.

Valley of the dead, eller de dödas ravin som vi säger på svenska. ;-)

Sedan och kollade vi in byn till fots och vi gillade verkligen vad vi såg. På Taverna Akrogiali satt en roomsskylt, så vi gick dit och frågade. Den supertrevliga ägaren Nikos gav oss en knippa med nycklar till olika rum på två ställen: Athina och Coral. Vi valde ett rum på Athina. Det såg inte så mycket ut för världen från utsidan, men det var fint inne, och utsikten var inte heller den dum.

Se utsikten från rummet här »

Efter att vi packat in allt i rummet gick vi ner till taverna Akrogiali. Jag tog en öl och Camilla tog ett dopp. Ingen av oss har badat sedan vi var på Amorgos, så det var på tiden. Sedan spelade tavli och njöt av den känslan av att vara vid vägs ände. Den supertrevliga kyparen Georgios försökte lärde oss slå dubbelsexor med tärningarna. Han lyckades nästan varje gång, vilket inte vi gjorde.

Taverna Akrogiali. Kato Zakros. Kreta.

Tavli och varsin öl på Taverna Akrogiali. Bättre kan man inte ha det.

Innan middagen gick vi hem och bytte om och gick ut igen. Gick åt andra hållet, och det var väldigt fint där också. Vi åt självklart på Akrogiali där vi satt precis intill havet och lyssnade på vågorna. Det var kolsvart ute, och förvånande mycket folk på tavernan. Alla verkade äta på Akrogiali.

Vi åt en mycket god sallad och en galet god Mixed grill. Så gott kött har vi nog aldrig ätit. Notan slutade på 10 € och räckte åt oss två gott och väl. I priset ingick bröd, vatten och vin. Kyparen Georgios gick runt och fyllde på allas vinkaraffer, utan kostnad.

Kato Zakros beach. Kreta.

Underbara Kato Zakros på kvällen.

Det var en underbar afton i denna isolerade och bilfria lilla by. Vi lät fönsterna vara öppna på pensionatet, och vi somnade till ljudet av vågorna.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »