Kalimera Grekland Fourni.

Utflykt till Thymena och party på Fourni

Vi var fortfarande lite ledsna för att vi inte kom till Chrisomilia. Tänkte ett tag att vi skulle ta båten dit, men vågorna såg inte roliga ut så vi lät bli. Någon båt till grannön Thymena (eller Thimena) hade vi inte sett till. Förrän idag. Nu spelade inte vågorna någon roll, Thymena var för oss en vit fläck, till skillnad mot Chrisomilia som vi har besökt förut.

Thymena är okänd för de allra flesta, ön nämns inte ens i guideböcker, och finns inte heller med på Kalimera. Ändå bor där cirka 120 personer.

På Thymena finns bara en by, den är inte speciellt vacker, men väldigt grekisk. I byn finns en minimarket och två tavernor. När vi var här var båda tavernorna stängda, troligen har de bara öppet kvällstid. Till höger om hamnen finns en klapperstenstrand som duger för ett dopp.

Thymena nära Fourni.

Vy över den enda byn på Thymena.

En annan strand finns en kort promenad från byn. För att komma dit går du upp genom byn och svänger vänster, fortsätt tills du ser en muromgärdad kyrka, ta höger vid kyrkan och fortsätt tills du ser stranden framför dig.

Keramido beach på Thymena.

Stranden heter Keramido och är ganska stenig och det är inte helt lätt att ta sig i vattnet. Det bästa med Keramido är Taverna O Kottaras som ligger bara några meter från vattnet. Borden är placerade i sanden under skuggande träd. Här kan man lätt spendera en dag med en bra bok som sällskap. Och exakt det gjorde vi efter att ha gått runt i Thymena by. Det blev en härlig dag med mycket läsande och god mat.

Restaurant. Keramido beach. Thymena. Fourni.

Taverna i sanden på Keramido beach på Thymena.

Båten hämtade oss på utsatt tid. När vi kom tillbaka till Fourni pekade kaptenen på några bord och sa att det skulle bli fiesta där på kvällen. (Camilla tyckte att han sa siesta, vilket hon tyckte lät lite konstigt.) Vi satte oss på byns bästa kafé (Arxodiko), drack varsin frappé och följde festförberedelserna. Stolar och bord bars fram, en fiskebåt utsmyckades, en scen byggdes upp. Det såg lovande ut.

Båt mellan Thymena och Fourni.

På väg tilbaka till Fourni efter vår utflykt på Thymena.

Festen skulle började klockan tio, mat och dryck utlovades så vi hoppade över middagen. Något vi inte var ensamma om. Strax efter tio började folk köa till maten: small fish, big fish, sallad och bröd. Och vin förstås. Sedan började bandet spela. Högt! Nisiotikan klingade över bygden.

Levande grekisk musik på Fourni.

Snygg scen inte sant.

Det dröjde inte lång stund innan "dansgolvet" fylldes med danslystna greker (här är nästan bara greker, ser inte många utlänningar, har inte hört ett enda ord svenska sedan vi kom hit).

Grekisk dans på Fourni.

Vi gick hem vid midnatt. Somnade direkt.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »