Kalimera Grekland Naxos.

Utflykt till byar och stränder på Naxos

Nu har vi bytt frukostutsikt från att se havet från balkongen, till att se bouganvilla och kastrot i Naxos stad. Nästan lika vackert, men bara nästan. När vi åt frukost förvånades vi av att det fortfarande var så himla varmt. Det är trots allt den 28 september idag. Men hellre det än regn och rusk hemma i Sverige.

Frukost på Pension Sofi i Naxos stad.

Efter en ljuvlig morgon började vi dagen med en vandring på mellersta Naxos. Tyvärr var vi inte rätt klädda för långvandring, så vi fick nöja oss med en kort dito. Nu gjorde inte det så mycket, för det var en ganska svår vandring med mycket tistlar, snår och svårframkomliga stigar.

Förvånande nog rann det fortfarande vatten i "floden". Var i hela friden kommer det ifrån? Det har ju inte regnat på evigheter.

Vandra på Naxos.

Mycket vatten trots lite regn. Märkligt.

Vi gav snart upp vandringen och körde till Apiranthos i stället. Det är en by som vi gärna besöker flera gånger varje gång vi är på Naxos. Utan tvekan är det Naxos finaste by.

Apiranthos. Naxos.

Den mycket fina bergsbyn Apiranthos på Naxos.

Oftast äter vi lunch i Apiranthos, men idag strosade vi bara omkring i de marmorprydda gränderna. Det är så fint! I stället åt vi lunch på Johnny's Taverna i den lilla byn Ano Sangri. Måste vara en av de bästa tavernorna utanför Naxos stad.

Johnny's Taverna i den lilla byn Ano Sangri på Naxos.

Johnny's Taverna i den lilla byn Ano Sangri.

Efter lunch körde vi till Tempel of Demeter, samt till stränderna Mikri Vigla, Kastraki, Plaka och Agia Anna. På kvällen gick vi ner och tittade på solnedgången igen. Den var nästan lika vacker som igår.

Sedan strosade vi runt och fönstershoppade i Naxos stad. Ön är känd för sina goda ostar, och det finns många olika sorter att köpa hem. När vi kom till den här affären blev vi extra glad, för där kunde man köpa den godaste osten som finns i Grekland, nämligen Metsovoneost, från Metsovone på grekiska fastlandet.

Ost. Metsovone. Naxos. Grekland.

Metsovone är i vårt tycke Greklands godaste ost.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »