Utflykt till norra Kalymnos

Jag hängde på låset i minimarketen när brödet anlände från Kalymnos. Det blev en ljuvlig frukost på balkongen. Utsikten mot Kalymnos är lika vacker på morgonen som på kvällen. Man blir gärna sittandes länge. Men inte denna morgon. Vi tog första båten över till Kalymnos.

Vi gick direkt till AVIS för att hyra moped. På AVIS jobbbar supertrevlige Katarina, som kommer från Sverige, men som bor på Kalymnos sedan många år. Döm om vår förvåning när hon sa att alla mopeder var uthyrda. Ändå har de 100 mopeder för uthyrning. Här är grymt mycket turister, det flesta är klättrare. Katarina ringde till ett av deras andra kontor, och som väl var hade de precis fått in ett återbud. Tack för det!

Katarina. AVIS. Kalymnos.

Camilla och Katarina. (Jämför med bilden på denna sida.)

Efter en långt och trevligt samtal tråcklade vi oss ut ur Myrties och Massouri och körde norröver. Vägsträckan från Massouri till Emborios är något av det vackrast man kan tänka sig. Bergen är helt fantastiska. Det är inte konstigt att Kalymnos är ett klättrarparadis.

Vägen till Emborios.

Vägen som leder till Emborios.

I Emborios var det stilla och lugnt. Några killar höll på att stycka en svärdisk. Vi var redan hungriga, men det var för tidigt för lunch, så vi köpte varsin glass och kollade att styckningen gick rätt till, och det gjorde den. :-)

Svärdfiskstyckning i Emborios.

När vi tittat klart, och ätit vår glass, var klockan äntligen tillräckligt mycket för att äta lunch. Vi gick till Harrys som ligger i en prunkande trädgård en bit ovanför stranden. Det är en mycket bra taverna som vi varmt rekommenderar. När vi kom dit var stället ockuperat av ett gäng damer som hade akvarellmålningskurs. Tack vare det satt vi kvar länge. Intressant att se när de målade.

Harrys Taverna i Emborios.

Efter lunch körde vi upp i bergen, och sedan nedför bergen, till Palionissos. Jag skrev inledningsvis att vägsträckan mellan Massouri till Emborios är något av det vackraste man kan tänka sig, men den är ingenting om man jämför med vägen ner till Palionissos. Så himla vackert! Som om inte det vore nog hör själva Palionissos också till de vackraste man kan tänka sig. Jag tjatar lite märker jag, men det är dagens sanning. Att inte fler åker hit är en gåta.

Paleonisos. Kalymnos.

Stranden i Paleonisos.

Innan vi körde tillbaka till Myrties gjorde vi en avstickare till piratstranden Kalamies. Backen ner och upp är inte att leka med. Något Camilla fick sota för.

Kalamies. Kalymnos.

Mopeden orkade inte oss båda på vägen upp, så Camilla fick gå.

Sedan körde vi tillbaka till Myrties. Parkerade mopeden och tog båten över till lugnet på Telendos igen.

Dag 3 på Telendos och Kalymnos » | Kommentarer till inlägget »

Telendos på Kalimera » | Kalymnos på Kalimera »