En underbar vecka i Parga

I maj bokade vi vår resa till Grekland. Vi sprang runt på resebyråer i staden vi bodde i då och vi ringde runt till Apollo, Ving och Always. Vi hade inte bestämt var vi ville åka så vi botaniserade runt i djungeln av priser och hotell med olika standard.

Janna hade varit i Grekland tidigare med sina föräldrar, ute på diverse olika öar, av vilka hon gillade Naxos bäst. Även Lefkas och stranden Porto Katsiki hade etsat sig djupt fast i hennes minne. Slutligen blev vår destination Parga på fastlandet. Efter några veckors längtan bar det av mot solen (juni 2003, en vecka)!

Vi var lite skeptiska till att resa till fastlandet och inte en ö, men tänkte att det kunde vara kul att prova. Och precis som det står i många av researrangörernas kataloger kändes inte Parga som fastland utan faktiskt mer som en ö.

Med buss från Preveza
Vi landade på flygplatsen i Preveza och genast då vi gick ut kände vi den underbara, sköna känslan av tryckande hetta. Klockan var inte så mycket så efter en busstur på skumpiga vägar och efter att vi installerat oss på vårt hotell gav vi oss av till stranden, där vi låg som klubbade sälar hela dagen. För övrigt kan jag säga att vi såg en liten by och en halvöde strand på vägen till Parga, alla blev jätteoroliga för att det skulle vara Parga men som tur var åkte bussen vidare. Misstänker starkt att det vi såg var Kanali som är en nyhet i Apollos (?) utbud 2004. Akta er i så fall, det såg faktiskt för stillsamt ut…

Lugn stad för lugna människor
Första kvällen var vi rätt skeptiska, Parga kändes ganska "dött" eller i alla fall lite för stillsamt, men efter att ha varit där ett par dagar försvann alla tvivel. Antagligen berodde det på att vi var vana vid stresstempot hemma i Sverige. Men tillåter man sig bara att slappna av så blir vistelsen perfekt! Det kan ju ta någon dag att dra ner på tempot liksom.

Stränder och Two Brothers
Hotellet vi bodde på hette Two Brothers och vi åkte med Ving och MyTravelAirlines från Sverige. Hotellet ligger mitt i staden och i och med att den bästa stranden (Valtos Beach - fin sand, härligt vatten, restauranger och barer invid kanten, känns en aning stor och turistig men dock väldigt bra ändå faktiskt) ligger en bit bort, kanske 20 minuters promenad, saknade vi pool ibland. Man överlever dock utan och för övrigt hade vi inget att "klaga" på, hotellet drevs av två tvillingbröder, mycket trevliga män och det var aldrig några problem om man ville fråga något, svar gavs - fram med kartor eller nycklar till förråd för cyklar.

Well, vår resa var vår första utomlands tillsammans och vi njöt av varje sekund. Vi åkte på båtturer, dels till närbelägna Lichnos Beach, dit det för övrigt också går att gå genom en olivlund, vilket vi slöfockar aldrig gjorde. Lichnos Beach var bra, mindre än Valtos Beach vilket kan vara skönt, men själva stranden var bättre på Valtos.

Det fanns också två stränder inne i själva byn, Krioneri och Piso Krioneri, där var vi bara en gång på vardera. De var inte så speciella, ganska små med mycket folk. Men det är mysigt att simma ut till en liten ö med ett kapell på från en av dem. Rekommenderas!

Mysiga grekiska upplevelser
På tal om det där med slöfockar tar jag tillbaka det, en dag gick vi på en promenad från Lichnos Beach, vi gick, och vi gick och vi gick. Vi hamnade tillslut i en liten mysig grekisk by där vi bjöds på kex av en söt grekisk gumma.

Konstigt nog känns det inte jobbigt (jaa, lite då…) att gå runt sådär långt i Grekland, för det är ju en del av charmen, att få uppleva nya grejer, att få se det vackra landskapet och att stå på en platå och spana ut över det blå havet.

Svett och ömma muskler
En annan dag hyrde vi cyklar (jo det finns vespor men ingen av oss ville köra) och vi cyklade upp i bergen från Parga. Vi tog oss stånkande och pustande upp till en borg i Anthoussa och därifrån den gamla ruinen var utsikten sagolik. Det är verkligen att rekommendera! Efter all glass och allt strandslappande är det skönt att kroppen får komma igång och röra på sig, och så sover man otroligt gott sedan.

Träffade på jättestora, läskiga getingar på cykelturen och de gjorde att det gick fortare än vad man egentligen orkade med ibland. När vi sedan kom hem berättade min pappa att de där stora bamsegetingarna är riktigt farliga… så det var tur att vi kom undan dem. Yääk…

Restauranger
Eftersom vi båda är ovana vid all oljan som slängs ner i maten i Grekland var vi inte överdrivet imponerade av till exempel salladen, men man vänjer sig och nästa gång får vi prova mera sånt. Vi åt bland annat pommes frites och kyckling, men blev lite besvikna då portionerna på vissa ställen var rätt små. Vi övergick rätt fort till att prova pizza på olika ställen, då vi insåg att den tjockbottnade pizzan var alldeles gudomligt god tillsammans med en ännu godare tzatziki.

En restaurang vi verkligen vill rekommendera är den som ligger längst bort på hamnpromenaden, närmast berget. Den heter Ideal och har en grekisk och en italiensk del. Vi åt deras pizza tre gånger och den går inte att slå. Fortfarande vattnas det i munnen på oss när vi tänker på den. Vi fastnade också för en annan restaurang, kommer tyvärr inte ihåg namnet på den. Men om ni åker till Parga så ta åsnetrappan upp på väg mot Valtos beach och sedan, precis innan det börjar slutta neråt igen så välj restaurangen på din högra sida. Alltså inte den mot havet till (har inte provat, den kanske är bra den med) utan den som ligger inbäddad i grönskan mera, dock även den med havsutsikt.

Maten är riktigt god och restaurangchefen är en av de roligaste vi träffat, han showade hela tiden med gästerna.

Vårt Grekland och Parga
Grekland är för oss nygräddat bröd med nutella på, tjock grekisk yoghurt, apelsinjuice och en balkong att avnjuta frukosten på.

Promenader i byn man bor i, frukt och vatten… en härlig sandstrand (får gärna vara en mindre) och till lunch något lätt, som till exempel donuts med nougatfyllning. Vissa dagar är lugna med bara sol och bad och andra lite mer fartfyllda med utflykter i landskapet. Sedan vilar man lite på rummet, sitter på balkongen och dricker något kallt och vid nio-tio tiden är det dags att leta upp en mysig taverna att inta dagens sista måltid på.

Man bränner sig och man är törstig… sedan finns det absolut inga nackdelar med att vara utomlands. Grekland är en storfavorit som är svår att slå.

Parga är en liten, mysig by. Det var inte överdrivet mycket svenskar där, vilket var skönt. Vi rekommenderar att ta en segelbåt som heter Marco Polo ut till Paxos och Antipaxos för en dag, en underbar tripp med härliga skeppare, blå bad och sol.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, men det vore jobbigt för dig att läsa. Parga är ett perfekt resemål för ett par, unga som gamla. Dock ett varningens finger för att det som på många platser i Grekland är kuperat om man har svårt att gå. Vi trivdes ypperligt, en tjej som låg bredvid oss på stranden var så uttråkad så hon höll på att gå under hörde vi när hon pratade i mobilen, alltså hon saknade partyt, tja, vad säger man. Det är just avsaknaden av människor med såna ambitioner som göra Parga till ett alldeles perfekt resemål, lagom lugnt och otroligt vackert med all grönska.