Resa till Kalymnos i september

Efter en lång natt på hårda bänkar på Kastrup lyfte planet mot Kos f v b till Kalymnos. För första gången (för oss) gick båten hela vägen från Mastihari på Kos till Myrties hamn på Kalymnos. En underbar båttur. Skönt att slippa "mellanlandningen" i Pothia. Som vanligt blev det stora famnen när vi kom till hotell Zephyros av Yannis med personal. Det är underbart att känna sig så välkommen varje gång vi anländer till detta trivsamma hotell. Nu kände vi att vi var "hemma" igen. Besök på Nefeli där vi vidarebefordrade hälsningar från Riitta och Leif.

Vädret första veckan var ganska blåsigt så den planerade utfärden med Micros Kosmos till Pserimos ställdes in. Dock blev den av veckan därpå och vi hade en härlig dag på båten och den ljuvliga ön Pserimos. Vi lärde känna många trevliga människor på denna båttur och vi hälsar till alla som var med. På kvällen var vi och åt tillsammans hela gänget på restaurang Acrogiali. Tala om att finna varandra!

Som alltid försvinner tiden alldeles för fort och snart var det hemresa. Det regnade när vi landade på Kastrup och fortsatte att regna i tre veckor och då bestämde vi oss för att återvända snarast vilket vi också gjorde.

Den 27/8 - 10/9 var det dags igen. På Kastrup återsåg vi två Kalimeror, Agge och Liss. Trevlig överraskning och jättekul att ses igen. Några timmar senare träffades vi igen på den överfulla båten som skulle ta oss till Kalymnos. Agge och Liss hade tagit plats åt oss så vi slapp att stå. Tack tjejer.

Det var första gången vi var på Kalymnos så sent som september men det blir inte sista gången. Klimatet var perfekt, allting var lagom, vattnet, värmen, lite eftersäsong, ganska lugnt överallt. Stranden nedanför restaurangerna Smugglers och Themis i Myrties har fått fin sand och på botten finns nu ingen sten. Mycket behagligt. Dessutom finns nu solstolar och parasoller och det bästa är att det är gratis.

En dag tog vi bussen till Emborios. Denna lilla lugna och trevliga by var som vanligt så inbjudande så vi bestämde oss för att övernatta där. Fick en mysig studio. Balkong med utsikt över havet. Luftkonditionering, rent och snyggt och inte var det dyrt heller. Förmedlad av tavernan Kastri, vilken vi varmt kan rekommendera. Maten på denna taverna är fantastiskt god och familjen som driver stället är mycket trevliga. På kvällen tog vi en promenad i byn. Så fridfullt. Några får som bräkte och höns som kacklade. Vi tänker göra om detta nästa år men skall då stanna minst en vecka.

På grund av risk för storm fick vi lämna Kalymnos en dag tidigare för övernattning på hotell St Constantin på Kos. Detta kändes lite snöpligt. Vi hann knappt säga adjö till alla men vill på detta sätt hälsa till alla trevliga Kalimeror och andra vi har träffat från Sverige, Norge och Danmark. Hoppas att vi ses igen på Kalymnos nästa år.

Systrarna från Skåne, Lena o Siw