En vandringsvecka på Samos

Vi åkte med Temaresor till Samos för en vandringsvecka. Vår guide, Andreas, var grek men hade bott i Uppsala några år. Han talade utmärkt Skandinaviska och hade varit guide i 25 år. Det var en fantastisk upplevelse att få vandra med honom och de andra 24 deltagarna. Vi åt frukost på hotellen där vi bodde. Lunchen hade Andreas handlat in och den fördelades på deltagarna.

Vi gick ca en mil varje dag och under vandringen stannade vi flera gånger för att se på olika saker. Lunchen dukades under dagen upp och vi fick grekiska specialiteter som var inhandlade. Att klättra upp till Pythagoras grotta var en svindlande vandring. På kvällen åt vi middag på hotellet eller på någon speciellt utvald grekisk restaurant.

Detta är en vecka som vi varmt rekommenderar till alla som kan gå en mil om dagen. Farten var inte särskilt hög och gammal som ung kan deltaga.

Efter vandringsveckan stannade vi och sex andra av vandrarna ytterligare en vecka. Då på egen hand. Vi bodde i Pythagorion och trivdes utmärkt. Många arkeologiska platser finns i närheten och hamnpromenaden var kvällarnas höjdpunkt.

Vi kommer att återvända till Pythagorion. En del av vårt hjärta "blev kvar" där.

Conny Snäll & Iréne Andersson

Vandra på Samos med Temaresor.