Resebrev från Grekland 2006

© Text & bild: Åke Ämting
Användarnamn på Kalimera: akke

Så kan ett par dagar på Kreta gestalta sig

I november 2005 gjorde vi en intresseanmälan för en resa till Rethymnon den 27/5 2006. Hurra! Det fanns en lägenhet kvar på Ilios Beach som är vårt favorithotell. Vis av erfarenheterna från vår höstresa 2005,då planet från Heraklion lyfte kl.24.15 och landade på Arn.03.45 och därefter en bilresa I två timmar så hade vi inte lust att göra en sån mardrömsresa en gång till I år, så vi bytte resebyrå från Ving till Fritidsresor för att få vettiga flygtider. Visst, flygtiderna var bättre, men planet, servicen och maten var under all kritik.

Äntligen var vi då framme iRethymnon. Ah, vilken känsla. Det var som att komma hem. Vi blev väl mottagna av personalen. Då vi bott där över 16 ggr så blev vi uppgraderade till VIP gäster vilket innebar några fördelar. Vi hade fått en marklägenhet på baksidan mot en liten plantering och nästan ingen störande trafik. Middag hos Birais och sen i säng.

Måndag 29/5
Vaknade som vanligt vid sextiden, gick ut på altanen med en kopp kaffe och bara njöt. Gick sedan till det lokala bageriet 75 meter bort och inhandlade nybakat bröd till frukosten. Tänka sig vilken doft som strömmade emot en.

Hemkommen en härlig siesta någon timme och sen stranden igen. Dusch och förberedelse innan middagen med en drink på altanen. Härligt. Var vi skulle vi äta middag är alltid ett bekymmer. Vart skulle vi gå ikväll? Det finns ju så många att välja på som vi skulle vilja besöka igen. Vi ville inte gå så långt I kväll så vi beslöt att intaga vår middag hos Georgio och Eva. Georgio är en gammal bekant sedan mer än tjugo år då han öppnade sin första lilla taverna. Han tar bra betalt men har väldigt god mat. Han måste ha förändrats för han bjöd på kaffe och konjak efter maten! Mätta och belåtna var vi på väg hemåt, då vi kom att tänka på Cissi som driver cafe Sveas. Hjärtligt mottagande med en god kopp kaffe och en Raki.

Lördag 3/6
Tidig morgon med sedvanlig frukost. Såg på morgonnyheterna. Ruth kunde inte gå med på morgonpromenaden för hon hade fått springa på toaletten flera gånger under natten. Hon hade nog drabbats av någon sorts turistdiarre. Jag gick ensam upp mot gamla stan. Gick in i en liten butik för att inhandla en liter Raki. Butiksägaren hade egen tillverkning och visade gärna sin anläggning. En liter av bästa sorten kostade 5 Euro. Jag hade undersökt priserna efter "turiststråket" och där kostade en liter 10,50 Euro! Ett exempel till. Uppe i Gla.stan kostade ett läderbälte 2 Euro och i en butik efter strandpromenaden kostade det 5,50 Euro. Inte underligt att de turister som bara håller sig efter stranden tycker att allt är så dyrt. Under hemvägen mötte jag Elena, en grekiska som jag kände sen förut och hon frågade genast var min fru tagit vägen. Då jag berättade om hennes problem sa hon att det var inget problem att råda bot på. Hon försvann en liten stund och kom tillbaka med ett glas som innehöll en mörkbrun vätska. Den skulle bota henne på en liten stund. Då jag frågade vad vätskan innehöll, berättade hon att det var en sked grekiskt snabbkaffe och saften av en citron. Ruth drack den och si, efter en stund var besvären över! Berättade det för en annan dam som bekräftade att hon blivit botad på samma sätt. Beslutade att äta lunch hemma.

Lördagkväll
Beslöt att gå till Manolis Place. Hade med oss en present till Maria som nyss fyllt år. Hon blev både glad och lite rörd över att vi hade kommit ihåg hennes födelsedag. Vi åt både länge och gott. Manolis var i högform. Kanske lite för mycket Raki. Då vi nöjda och glada skulle gå hem, kom Manolis med en vackert dekorerad flaska med Raki som gåva. Toppen tyckte jag som anser att Raki är den enda alkoholhaltiga dryck som är värd att dricka. Efter hemkomsten en stund på altanen i den ljumma kvällen. Trötta intog vi den sköna sängen. Så förflöt dagarna i lugnets tecken de två veckorna vi hade förmånen att tillbringa på vårt älskade Kreta.

Åke Ämting
Användarnamn på Kalimera: aake

Kreta på Kalimera »
Fler resebrev från 2006 »