En vecka i Agios Gordis på Korfu

Vi hade bara varit hemma en vecka från vår bilsemester till Kroatien när jag och 12-årige sonen började titta på ytterligare en resa! Dels hade han skadat sig i Kroatien och kunde inte sola och bada som han brukar (skrapat upp hela ena underbenet i en skateboardvurpa) och dels skulle dottern och mannen åka till Gothia Cup. Så vi letade runt på internet och hittade en resa till Korfu, Agios Gordis, Hotel Irene. Såg bra ut så vi slog till…

13 juli
Tog tåget till Kastrup för kvällsflyg till Korfu. Allting flöt på bra och härlig nattvärme tog emot oss när vi landade. En mycket krokig bussfärd väntade till Agios Gordis! Jag tänkte ibland att det var tur det var mörkt… Framme vid hotellet tog, som jag förstod senare, Irene emot oss. Inga lampor var tända någonstans så när hon satte av för att visa oss rummet hade jag lite problem att hänga med. Vi hade all vår packning i en stor väska och det var förstås mammas uppgift att släpa på den.

Rummet var inte speciellt stort, pentry och sovrum i ett. Liten toalett med dusch och en balkong. Arne (Kalimera) hade året innan bott på detta hotell och tipsat om att ha rum mot trädgården. Det var ett bra tips! Men vårt rum låg ut mot gatan och trafiken. Vi var jättetrötta och klockan började närma sig ett så vi skyndade oss att krypa till kojs. Det blev en märklig natt där vi vaknade flera gånger, kylskåpet brummade och mopeder gasade på utanför.

14 juli
Vi vaknade tidigt med grus i ögonen men vid gott mod. Slog upp balkongdörrarna och tittade nyfiket ut. Såg direkt affären "Gee Bees" som Arne också tipsat om så vi tvättade av oss och gick ut för att handla frukost. Ägaren var en lustig prick! Han såg väl direkt att vi var nyanlända och började prata med oss. Han pratade för övrigt med allt och alla! Hojtade och tjoade på alla som gick förbi och man kunde inte annat än att bli glad av honom. Han drog sonen i kinden och riktigt "gullade" honom flera gånger. Häpen son började skruva på sig och jag klappade honom skrattande på kinden. Skulle jag inte gjort ha ha. Resten av veckan hojtade han Hallo Mama och Mama´s boy när vi gick förbi.

Efter frukost gick vi till poolen och badade massor. Lunchade på grekisk sallad och sonen provade en pizza. Vi var fortfarande lite trötta så vi tog en liten vilopaus på rummet innan vi sökte oss ner till stranden på eftermiddagen. Jättefin strand! Vi betalade 8 eur för två solstolar med parasoll. I det ingick tillgång till toalett på restaurangen som hade området och duschar om man ville det. Vi rusade ut i vattnet och tvärnitade! Så KALLT det var?! Jag som är lite smått badkrukig nöjde mig med fotbad men sonen kämpade tappert på. Efter en väldigt kort stund kom han upp och sa att han klarade inte mer. Petter-Nicklas är så här stor, sa han, och höll upp tummen och pekfingret med ca 1 cm mellanrum. Vi värmde oss i solen istället och åt glass!

På kvällen åt vi middag på Delphi som hade en jättesöt katt. Vi gick en liten shoppingtur och till sonens förtjusning fanns det några internetcaféer. Han fick en stund på nätet innan vi gick hem och avslutade kvällen med en runda skitgubbe på balkongen. Sonen vann med 2-1.

15 juli
Sov lite bättre inatt. Vi la in överkasten igår mellan sängbotten och lakan så att det skulle bli lite mjukare. Sonen snarkade så jag gick ut en liten morgonrunda och köpte frukost. Så grönt och fint det är på Korfu! Sonen var inte sugen på strandbad alls så vi tillbringade förmiddagen vid poolen. Det hade anlänt lite fler britter idag. Britter är väldigt ljusa i hyn! Vi hade redan fått färg efter Kroatienresan men vi smörjde ändå in oss rejält med hög solfaktor för solen gassade verkligen på! Jag kommenterade speciellt en tjej för sonen som la sig för grillning och låg där väääldigt länge…

Lunch ute på byn och inköp av badring modell enorm. Den hade vi jättekul med under eftermiddagen och resten av veckan. Vi köpte också papper och pennor så att min lille konstnär kunde roa sig i skuggan av citronträdet när han inte orkade ligga i vattnet längre.

Lite vila på rummet och framåt halv 7 blev vi badsugna igen så vi sprang ner en runda till och lekte med badringen. Efter duschen tog vi en sen middag nere vid havet och fick en jättefin solnedgång på köpet. Naturligtvis hade vi glömt digitalkameran hemma (man kan inte få allt) så vi fick köpa en engångskamera och kunde föreviga detta. In en runda på internetcafé med milkshake till sonen och ett glas vitt till mamma. Avslutning på balkongen med skitgubbe. 2-0 till mamma. Revansch!

16 juli
Idag skulle vi på utflykt! Handlade frukost på Gee Bee´s och tog det lite lugnt på förmiddagen. Försökte ta ut pengar i byn men automaten ville inte med mitt visakort. Bussen till Korfu stad avgick 11.30. Vilka underbara vyer under vägen, men som jag nämnt tidigare så var det väldigt smala och krokiga vägar. Sonen började bli lite grön i ansiktet men så fort vi klev av så piggnade han till. Fram med kartan och så gav vi oss iväg. Mycket varmt och mycket folk. Här lyckades jag bättre med att ta ut pengar ur automat. Härliga smala gågator med tvättlinor spända över. Lite Lady & Lufsen över det hela.

Idag blev det lunch på McDonalds till sonens förtjusning. Egentligen var det alldeles för varmt för att gå rundor i stan men vi hade det ändå mysigt. En sak vi la märke till var alla duvor. Massor av duvor överallt. Jag sparade några kex som vi fick när vi hade glass och dricka paus och så gick vi till en skuggig bänk i en park och matade dem. Lite pirrigt när dom trampade en på fötterna för att komma åt alla smulor. Bussen tillbaka avgick 17.30 och den resan gick bättre för sonen som smuttade på iskallt vatten hela vägen. Gick direkt till poolen och kastade oss i vattnet ahhh! Fick syn på den grillade brittiska tjejen som låg under en handduk. Hon var well done kan man säga, stackaren. Sonen kommenterade det hela med "håller hon på Arsenal behöver hon inte ta på sig någon tröja". Efter vår middag och sedvanliga kvällritual på internetcafé avslutade vi kvällen på balkongen med skitgubbe. Mamma vann igen med 2-0 ha!

17 juli
Har gett upp att få med mig sonen ut och handla på morgonen. Gick en liten runda uppåt i byn idag. Vilken utsikt! Hade en riktig slappedag i värmen idag. Tillbringade hela dagen vid poolen. Åt på Linda´s på kvällen och kräsne sonen gillade inte deras Beefburger. "Varför har dom stoppat löv i den?!" Kan man också kalla kryddor för eller hur? Sedvanlig kvällsritual med enda undantaget att jag provade en Margarita, den var god! Kul att sitta och titta på folk. Balkongduellen slutade med vinst till sonen med 2-0. Så i matcher står det nu 2-2, spännande!

18 juli
Grattis på bröllopsdagen! 15 år! Mycket märkligt att jag sitter på Korfu och mannen är i Göteborg och coachar fotboll. Idag började jag dagen med en promenad ner till havet innan jag köpte frukost. Vi kom ner till poolen hyfsat tidigt. Har gett upp stranden helt denna resan verkar det som. Jag roar mig med att ligga och lyssna på en brittisk familj med en son som är i 4-årsåldern. Joshua heter han. Joshua är rädd för att få vatten i ansiktet. Får Joshua vatten i ansiktet vrålar Joshua som en besatt. Oundvikligen får Joshua vatten i ansiktet hela tiden. Joshua vrålar som en besatt hela tiden. Mamma och pappa tröstar Joshua hela tiden. Joshua ska i och bada på nytt hela tiden. Mamma och pappa säger Joshuas namn i början av varje mening de säger till honom.

Vi tröttnar rejält på stackars Joshua till slut och ger oss iväg för att leta efter några svenska tidningar istället. Vi lyckas hitta Aftonbladet och Expressen och ytterligare några spel- och datortidningar på engelska men det är inga problem för grabben. Vi mös på rummet och läste någon timme på eftermiddagen och gick ut och åt på Delphi, som har blivit sonens favoritrestaurang, på kvällen. Idag var det livemusik av en Italienare som bott många år i Grekland. Han har bott överallt visar det sig senare. Han slänger ifrån sig fraser på alla möjliga språk och sjunger glatt på både svenska och tyska. Det blev en rolig kväll. Vi gick en liten inköpsrunda innan sonen fick sin datorabstinens stillad. Idag vann sonen skitgubberundan med 2-1. Jag börjar bli lite orolig...

19 juli
Fick ett tips igår om restaurang "Stevens on the Hill" så morgonrundan gick åt till att utforska detta. Det låg mycket riktigt "on the Hill" och såg jättemysigt ut. Det var i själva verket ett hotell som jag senare sett att Ving har i sitt utbud. Där ska vi äta ikväll bestämde jag snabbt.

Efter frukost inventerade jag pengaförrådet och insåg att jag skulle behöva ta ut lite mer. Det vi hade skulle räcka under dagen men vi skulle inte åka hem förrän sent nästa dag. Eftersom jag inte lyckades med automaten provade jag med ett ställe där de hade stora "växlingsskyltar" utanför. Ingen lycka! Man kunde endast använda sitt kort om man skulle betala för något, inte att ta ut kontanter. Ingen större fara tänkte jag. Det går ju faktiskt att betala med kort på de flesta ställena i Ag. Gordis. På väg tillbaka gick jag förbi en affär där vi handlat drickor och annat nästan varje kväll och tog en chans och gick in och frågade. No problem, hur mycket vill du ha? Det mesta ordnar sig!

Mycket varm dag! Det blir varmare och varmare hela tiden. Vi hade ytterligare en pooldag och stannade ända till halv 7. (Ja, Joshua var också där en sväng men som tur är stannar dom inte hela dagen). Strax efter 8 gav vi oss iväg mot "Steven´s". Vilket mysigt ställe. Gick en runda och tittade vid deras pool och bestämde i mitt huvud att åker vi tillbaka hit ska vi prova att bo där. Vi fick jättegod mat och hade turen att vara där när de hade "grekisk afton". Vi hade precis svalt sista tuggan när 4 st grekiska ungdomar kommer in och ger oss en uppvisning i gamla grekiska folkdanser. Jätteduktiga. Tog en liten kvällsrunda i byn och vid restaurang Linda´s hade dom levande statyer vid entrén idag. Man hoppade nästan till när de rörde sig! Balkongduellen slutade 2-0 till Mamma. Nu är det 3 lika inför sista avgörande som vi beslutar oss för att ha på flygplatsen imorgon kväll.

20 juli
Hemresedag. Känns alltid lite sorgligt. Vi hade fått besked om att vi skulle vara ute ur rummet kl 11 och att det inte skulle finnas något annat rum ledigt eller någonstans att duscha innan vi skulle bli hämtade av bussen vid 22-tiden. Hon Irene var lite kärv att prata med men hennes bröder i poolbaren uppvägde detta. Vi åt frukost i lugn och ro, lyssnade på Gee Bee´s gubben hojta på förbipasserande, packade ihop våra saker och ställde våra väskor på 1:a våningen. Hoppas de står kvar, tänkte jag.

Vi badade med badringen för sista gången. Jättekul att hoppa på från kanten! Vi gick en sväng innan lunch för att se om vi kunde hitta några nya tidningar men det fanns inga. När klockan började närma sig 6 tvättade vi av oss i en vask och fick åtminstone lite ny deodorant på oss. Gick till Delphi för en sista middag och sedan en liten shoppingtur innan grabben fick internetbehovet stillat en stund. Bussen kom på utsatt klockslag och vi vinkade adjö till Agios Gordis, snyft.

På flygplatsen var det lite rörigt. Fick direkt besked på att planet skulle vara försenat minst en timme. Som om inte halv 12 var sent nog att flyga ändå! Nåväl, vi köpte lite dricka och chips och laddade upp för en sista skitgubbe. Sonen vann! Så nu är han Korfumästare 2007 Grattis!

När vi äntligen kom iväg så visade det sig att förseningen berodde på att de väntat på maten som skulle komma från Kastrup! De gav upp tillslut så det fanns bara dricka ombord. Gjorde inte så mycket, alla var så trötta och ville bara sova. Vi halvslumrade oss hem till Kastrup där kära svärföräldrar väntade tappert för att köra oss hem. Halv 6 kunde man äntligen krypa ner i sin egen mjuka säng igen…

Summering:

Korfu är vackert och väldigt grönt. Agios Gordis är en mysig by som jag kan rekommendera. Ungdomarna som bodde grannar med oss (20-25 årsåldern) tyckte att det var för litet och skulle vilja ha lite mer att göra. Jag som är 40 tyckte det var alldeles tillräckligt! Det var en bra blandning av folk i alla åldrar. En hel del backpackers. Många ställen att äta på och många affärer med allt från mat till tingeltangel. Hotel Irene var helt ok. Men jag kan tänka mig ett rum mot trädgården en annan gång. Annars vande man sig vid ljuden och jag hade ändå rätt trevligt på sena kvällarna, när sonen lagt sig och läsa, med att sitta och titta på folk.

Poolområdet var fint och välskött. Öppen för alla med gratis solsängar och parasoller mot att man handlade sin mat och dricka i poolbaren. Skulle vilja återvända till Korfu på våren eller i september/oktober när det inte är så fruktansvärt varmt för att orka utforska mer. I slutet av veckan darrade nålen upp mot 38° och när jag mailade Steven´s för att kolla boendekostnad några dagar efter hemkomst skrev dom att det var över 40, puh.