Båtluffa i Grekland. Del 1. Naxos.

Som vanligt åkte vi ner precis efter midsommar, denna gång på söndagen, och just denna dag gick det, av någon anledning, inte speciellt mycket färjor. Det var i stort sett High Speed eller Blue Star till Naxos som passade vår tänkta rutt i västra Kykladerna. Vi köpte biljetter till Blue Star p g a priset och gick sedan till "tavernan med de gröna stolarna" för att få i oss lite mat. Väl ombord kunde snabbt konstateras att båten var smockfull... Tog ett tag innan vi hittade någonstans att sitta på däck, inomhus var inte att tänka på, alla säten var upptagna (vi försökte hitta ett par lediga säten, men mot förbokade, bestämda grekiska damer hade vi inte en chans).

Nåväl, första anhalten var Syros och där gick merparten av passagerarna av. Vi gick dock inte in och satte oss förrän vid Paros, då började det bli lite kyligt i vinden. Var framme på Naxos strax före midnatt och tog boende på Anna Studios i Agios Prokopios. Där har vi bott några gånger tidigare men inte sedan 2004, då de byggde sin pool. Fick rum åt baksidan, helt ok, och stannade 4 nätter. Pris 35 € per natt, kanske 5 € för mycket, men anländer man så sent är förhandlingsläget (och förhandlingslusten) inte det bästa. Det har blivit dyrare och dyrare för varje år, även tidigt på säsongen (har varit på Naxos varje sommar sedan 1995).

Hade härliga dagar på stranden i Agios Prokopios och på kvällarna fick både Paradiso vid Maragas och Picasso inne i Chora middagsbesök. Fast baden, de blev allt korta och intensiva, trots att det är så underbart att bada här. Det blåste frånlandsvind och ja, det var faktiskt ganska kallt i vattnet. P g a vinden och därmed stor sandblästringsvarning gick vi heller aldrig ut till Plaka för att bada denna gång.

Blue Star Naxos vid kajen i Pireus.

Agios Prokopios. Naxos.

Agios Prokopios beach på Naxos.

Sedan blev det tidig uppstigning, båt till Santorini och byte till Seajet för att åka till Milos. På Santo tillbringade vi ett par timmar nere i hamnen och det var verkligen länge sedan vi var där. Men det mesta var sig likt och det vi beställde till frukost var, till vår överraskning, billigare än förväntat.

Vid tiotiden såg vi en bekant syn komma närmare. Den Samos dolphin, som låg i hamnen på Naxos när vi åkte därifrån, kom med sina passagerare. Deras biljetter gick bara att köpa på ett enda biljettförsäljningsställe inne i Chora (sedan tror jag att de kom in i det vanliga systemet). Hade vi varit lite förutseende hade vi kunnat åka med denna istället och fått sova ett par timmar till. Nåja, ingen skada skedd!

Samos Dolphin's turlista.

Hamnen Athinios på Santorini .

Hamnen Athinios på Santorini var sig likt, om än lite folktomt.