Öluffa i Grekland. Del 2. Spetses.

En liten ö som vid första mötet med hamnen förskräcker med allt turistiskt, reklam och tingeltangel, men som uppe i gränderna var mycket mysig och lugn. Utanför Chora var det mycket liten trafik, däremot var samtliga stränder organiserade. Naturen är inte så dramatisk, men det finns många vackra vyer in mot fastlandet.

Spetses. Beys hotel.

Rum 6/7 Beys hotel, utan utsikt, men för övrigt mycket trevligt boende.

Ankomstdag lördag 28 juni
In till Spetses, inga roomsare mötte, men det gjorde inget eftersom vi hade bokat (helg och många Atenare på ön), Beys Hotel nr 14 på kartan. Det fanns en vanlig taxi och ett antal hästdroskor, vi tog till apostlahästarna eftersom att ha suttit halva dagen och behövde röra på oss. Det borde vara lätt att hitta dit eftersom det fanns ett antal andra hotell och annat som fanns utmärkt på kartan.

Vi passerade strandpromenaden med alla välskyltade hotell och tingel-tangel butiker. In bland husen efter Athina hotellet, nu blev det svårt all information upphörde så fort vi lämnade strandpromenaden. I parkerade på en strategisk plats medan PA rekade, det var svårt, inte en gatuskylt inte heller några hotell/pensionatskyltar.

Det enda som jag hittade var två stop-skyltar och dessa var inte till mycken hjälp. Dessutom var jag tvungen att ha koll på återfärden, jag tog "landmärken" runt varje hörn. Jag frågade alla som jag mötte efter Beys Complex/hotell, de flesta var själva turister så de hade inte en aning (det var ju mitt i siestan). De besked som jag fick var inte samstämmiga, de pekade åt olika håll, alla snälla människor som ville hjälpa till. Det blev det inte lättare av.

Det var ett otroligt virrvarr av "gator" och gränder. Åter till I efter att försökt en halvtimmes tid. Dit hittade jag utan besvär turligt nog, väl framme kom ett par damer varav en var lärarinna på ön, dessutom engelsktalande. Hon visste var det låg men kunde inte beskriva vägen, så hon visade oss vägen. PA hade varit nästan där, bara 200 m till höger om Beys. Förmodligen är det skyltförbud i byn?

Väl framme tog Litsa hand om oss och vi tog direkt in två Mythos som försvann snabbt. Litsa upplyste oss om att vi skulle ha tagit kontakt med Alasia Travel nere i hamnen så hade de kört oss upp, tablå! Någon sådan info hade vi inte fått. Därefter hoppade vi i poolen och svalkade oss ytterligare, det var välbehövligt.

Rummet visade sig vara en lägenhet med två rum, med dubbelt av Badrum, A/C och TV. Lägenheten var mycket trevlig och proper (förbokad 65 € med frukost). Vi tog en välbehövlig dusch och en välkomstskål för ankomsten till öarna, en liten virre, sedan lite vila. Nu skulle det bli middag, den första på två dagar! Hungern riktigt bet i de stackars inälvorna!

Ner till Marchos enligt Litsas rekommendation, vi skulle gå gatan rakt ner och sedan till höger, enkelt. Det smakade ljuvligt med lite grillad kalv och kyckling, ställets pastaspecialité och greksallad, med rödvin till, 37,50 €.

Efter middagen tog vi oss ner till, strandpromenaden, vi var noga med att ta landmärken på vägen ner. Där nere var det en massa turister och tingeltangelbutiker.

Mätta och belåtna på dagens upplevelser drog vi oss tillbaka till Beys, vi hittade utan besvär. En liten virre på balkongen utan utsikt, satt fint.