Resa till Cesme i Turkiet & Chios i Grekland. Del 1.

Det här resebrevet avviker lite från andra resebrev på forumet eftersom det var en resa till två grannländer Turkiet-Grekland. Det var vår första resa med Turkietresor.

Söndagen den 6 september
Vi flög från Arlanda med Sun Express och landade i Izmir på eftermiddagen. Efter en dryg timmes resa kom vi till hotell Doga där vi bodde hela veckan. Det var ett två stjärnigt och mysigt hotell med god standard och mycket trevlig personal. Efter en timmes lång vila tog vi promenaden till centrum av Cesme. Cesme är en mycket lugn liten stad omgiven med vackra vikar med kristallklart vatten.

Kvällen avrundades på Deniz Restaurant där vi åt Turkiets förmodligen bästa sallad, än idag vattnas det i munnen. Restaurangen ligger längs hamnpromenaden mittemot platsen där utflyktsbåtar väntar på resenärer.

Anders tog den goda fisken sea-bream.

Jag njöt av de goda lammkotletterna.

Vi var bjudna på den här desserten.

Vi var bjudna på den här desserten. Till vänster ser man mastixpudding. Mastixträd växer endast på Chios och då måste turkarna exportera mastix troligtvis därifrån.

Måndagen den 7 september
Förmiddag tillbringade vi vid poolen på hotellet där vi också beställde två mixade sallader till lunch. Det visade sig att salladerna saknade olivolja och vi var tvungna att vänta med maten tills ägaren köpte olivolja i en livsmedelbutik. På kvällen utforskade vi de delvis skumma och delvis vackra gränderna i gamla staden. Middagen tog vi på den starkt rekommenderade restaurangen Star som ligger mitt i centrum vid kyrkan vid Inkilap - huvudgatan. Man sitter och äter där mittemot entrén under en stor platan. Maten är så god att det saknas ord för att beskriva hur god den är. Man måste testa själv för att förstå vad vi menar.

Vi fick den godaste lamm vi någonsin ätit, ja, verkligen någonsin.

Vi fick den godaste lamm vi någonsin ätit, ja, verkligen någonsin. Till lammet tog vi Efez öl och det smakade utmärkt.

Den underbara banana-split desserten.

Tisdagen den 8 september
Idag tog vi den efterlängtade utflykten till Chios stad. Där funderade vi att låna bil och åka söderut till Pyrgi men vi avråddes göra det av en bilfirma med hänvisning till den korta tiden som vi hade till förfogande. Med tungt hjärta bestämde vi oss att utforska Chios stad och att inhandla hudvårdsprodukter där.

Hamn i Chios stad.

En gammal kyrka. Chios.

En gammal kyrka.

Parken mitt i staden. Chios.

Parken mitt i staden.

Restaurang Delfinia vid strandpromenaden på Chios.

Restaurang Delfinia vid strandpromenaden.

Vi frågade grekerna var vi kan äta stadens godaste lunch. Vi fick att välja bland tre restauranger. Valet gick till Delfinia restaurangen där vi beställde flera meze-rätter och det visade sig att de var himmelskt goda. Det enda som saknades var et Mythos som vi tycker om. Vi tog i stället husets vin och det var gott. Mätta men ledsna att tiden gick så fort tog vi vägen tillbaka till hamnen för att återvända till Cesme.

På kvällen var det en fest med mat och dans på hotellet. Någon vann åt oss en liten prydnadssak som föreställer Cesme stad på en liten toffel tillverkad av keramik.