Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Grekland och (det obefintliga) mjölkdrickandet (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=11117)

inkfish 2007-08-09 20:20

Sv: Grekland och (det obefintliga) mjölkdrickandet

Tack! Kan vara spännande att veta.

I ett land där man är hänvisad till Nou-nou är det inte konstigt om man blir intolerant:cool:

Agda 2007-08-09 20:30

Då kan alltså teorin och spekulationen om att greker är mer laktosintoleranta pga att de mer eller mindre i generationer aldrig druckit komjölk stämma,Eva?
Tack för ett mycket intressant inlägg!

Janérik 2007-08-09 23:06

Men vad som är underligt är väl ändå om man tittar på Finland, där varierar det enligt folkgrupp: Svenspråkiga 8%, Finskspråkiga 17% och samiska 37% laktosintoleranta, i övriga norden är c:a 5% laktosintoleranta. I Kina är för övrigt 90% laktosintoleranta.
Källa: http://www.helsinki.fi/kemia/opettaj...tosfattiga.htm , verkar vara en privatperson som sammanställt detta.

Mvh Janérik

Eva L 2007-08-10 06:31

Finskspråkiga kanske har mer inblandning av andra folkgrupper eller har finlandssvenskarna haft mer av svenska mjölkvanor? Själv skyller jag min ändå ganska måttliga laktosintolerans, som dock försämrats lite med åren, på mina ryska förfäder. För några generationer sedan kom invandrande ryssar och gifte sig med mina svenska förfäder på mormors sida. Något samesamband tror jag däremot inte att jag har. Min son misstänker att han också är laktosintolerant och han har svenskt/norskt/samiskt och lite ryskt ursprung så det kan väl stämma.

Eva

Elisabet 2007-08-10 07:08

Citat:

Ursprungligen postat av Agda (Inlägg 101728)
Då kan alltså teorin och spekulationen om att greker är mer laktosintoleranta pga att de mer eller mindre i generationer aldrig druckit komjölk stämma

Den förhärskande teorin är ju just så, eller egentligen omvänt, dvs att folkgrupper som använder komjölk som dryck och i matlagning i vuxen ålder har tillvant sig för längesedan och över generationerna med laktos och börjat producera det enzym som bryter ner laktosen.

Så vitt jag känner till så har dock ingen forskning säkert kunna visa att det verkligen är så och bilden kompliceras av några faktorer, dels det som Janérik nämner att det även i Finland samt bland samer är 15-20 procent av befolkningen som är laktosintoleranta och att siffran i Medelhavsländerna inte är högre än då, dvs 15-20 procent även där. En klar majoritet av dem som alltså inte har druckit komjölk som vuxna har alltså ändå tolerans mot det i dessa länder.

En annan viktig aspekt är att all mjölk innehåller laktos, alltså inte bara komjölk, utan även mjölk från får, get, åsna, ren, buffel osv. Så gott som alla folkslag tar vara på mjölk från något däggdjur och använder i matlagningen och även som dryck, även bland de folkgrupper i Afrika och Asien där laktosintoeransen är 100 procent. Detta har gett teorin att just komjölk ger större tolerans mot laktos än mjölk från andra djur, men varför det i så fall är så har man inte kunnat förklara - och det stämmer ju dessutom inte på finländare.

Det man har kunnat visa är att laktosintolerans är ärftligt.

Admirala 2007-08-10 10:03

I følge denne artikkelen er 75 prosent av voksne grekere laktoseintolerante.

Eva L 2007-08-10 12:49

Det kan säkert stämma att 75 % är mer eller mindre laktosintoleranta i Grekland. Jag har letat i gamla papper och det verkar finnas studier som skriver om allt mellan 20-75 % vid Medelhavet till över 90 % i Afrika, Asien och Sydamerika. Finland 17 %, Sv, No, Da 3-5 % med inflytandet från andra länder. Tidigare var siffran här ca 2 %. Kaukasier verkar också ha kvar laktasen i vuxen ålder. Nästan ingen föds med laktasbrist utan produktionen börjar minska vid två-tre års ålder och besvären kommer oftast först i vuxen ålder.

Eva

JohnS 2007-08-11 17:28

Vi tok for noen år siden bussen fra Ag Nikolaos til Ierapetra, på Kreta. Det var en varm dag, og jeg var tørst før vi gikk på bussen, og skulle kjøpe vann på busstasjonen. Men bussen var klar til avgang, og vi måtte bare finne et sete, uten vann.

Vel framme i Ierapetra var det første jeg tenkte på å finne noe å drikke, og kastet meg inn på et supermarked ved busstoppet. Jeg kom først til melkeskapet, og tok med en halvliter skummet fersk melk i lilla kartong, gikk ut på fortauet, og drakk den iskalde melka omtrent uten å kartongen fra munnen.

Da den verste tørsten og desperasjonen var over, kom jeg så langt at jeg så meg rundt. På kafeneionen på den andre siden av gata satt en rekke gubber med åpen munn, mens de alle studerte meg, og så helt fascinert ut. Det var åpenbart at de aldri hadde sett en voksen mann drikke melk på den måten før. Jeg går ut fra at de hadde stoff til en minst like omfattende melkediskusjon som den som går her nå..

magdalena 2007-08-11 21:10

Pga grekiska anlag från min pappa så har jag fått lactosintolerans och känner även en kille vars pappa oxå är grek. Han har oxå lactosintolerans och pga det att grekerna dricker inte mjölk i högre ålder som vi gör här i norden. För mig funkar det bättre med glass i Grekland än här hemma iom att det gör med fårmjölk. Som tur finns det oxå tabletter att ta om man skulle känna sig osäker hur maten är tillagad. Utan dom är det inte så kul om det skulle finnas lilla minsta mjölkprodukt i maten.

inkfish 2007-08-11 21:28

Tack för en massa bra svar, intressant att veta!klapp_klap

En anslutande om än mindre seriös fråga i sammanhanget:

Ni som har mjölk i kaffet hemma, vad har ni i kaffet ni lagar i Grekland? Jag har hittills bara haft Nou-nous portionsförpackningar för det känns så slösaktigt att köpa hela mjölklitrar - men Nou-nou smakar ju skit (utom i frappé, av nån anledning).

Hellen 2007-08-11 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 101889)
Ni som har mjölk i kaffet hemma, vad har ni i kaffet ni lagar i Grekland? ..... för det känns så slösaktigt att köpa hela mjölklitrar - men Nou-nou smakar ju skit (utom i frappé, av nån anledning).

Mjölk i halvlitersförpackning, prova, känns kanske bara hälften så slösaktigtflabb_flab
// Helén

inkfish 2007-08-11 21:52

Suck:rolleyes:... Okej dåflabb_flab

Lindiz 2007-08-11 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 101889)

Ni som har mjölk i kaffet hemma, vad har ni i kaffet ni lagar i Grekland? Jag har hittills bara haft Nou-nous portionsförpackningar för det känns så slösaktigt att köpa hela mjölklitrar - men Nou-nou smakar ju skit (utom i frappé, av nån anledning).

Vi köper hela (dyra) liter när vi köper... dels dricker vi både te och kaffe - båda med mjölk, och sen har vi en junior som komsumerar en hel del oboy! så det hinner inte bli gammal mjölk i våran grek-kyl!

Elisabet 2007-08-12 07:19

Jag gör av med en liter (eller åtminstone nästan en liter) på den tid jag är där så att köpa mindre förpackningar skulle kännas slösaktigt för mig.

Men mjölk i Grekland är ju en djungel, så vilka märken jag brukar köpa minns jag inte alls. Brukar väja den jag hittar med minst fett.

Jag har för övrigt väldigt svårt att tro att inte grekerna själva köper en massa komjölk, så många tillverkare som det finns..

Hittade denna förteckning över Grekiska mjölkprodukttillverkare.

Agda 2007-08-12 09:27

Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet (Inlägg 101907)
Jag har för övrigt väldigt svårt att tro att inte grekerna själva köper en massa komjölk, så många tillverkare som det finns..

Ja det finns några tillverkare men det finns inte mycket färsk (Φρεσκο) mjölk i butikerna. Det finns hög pastöriserad mjölk mer än färsk. Under mina år(nu 7 år) här har jag aldrig sett en grek köpa färsk mjölk (ej heller retsina, men det är en annan sak)!

I Sverige står det pallar med färsk mjölk bakom kyldisken men det gör det inte här. Oftast finns det bara det mjölk som står framme i disken och det är inte mycket.

Elisabet 2007-08-12 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av Agda (Inlägg 101925)
Ja det finns några tillverkare men det finns inte mycket färsk (Φρεσκο) mjölk i butikerna.

Ja, det är lång hållbarhet på mjölken där. (Det börjar för övrigt blir allt mer vanligt här också..) Vad används den till? Gratinerar man mycket mat i hemmen?

Agda 2007-08-12 10:01

De gör ju Bechamel till bla mousaka,pastisio.

Elisabet 2007-08-12 10:12

Citat:

Ursprungligen postat av Agda (Inlägg 101931)
De gör ju Bechamel till bla mousaka,pastisio.

Jo, just de två maträtterna tänkte jag på, men är det allt?

anoula 2007-08-12 11:42

Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet (Inlägg 101932)
Jo, just de två maträtterna tänkte jag på, men är det allt?

Papoutsaki :p. Miam.

inkfish 2007-08-12 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet (Inlägg 101907)
Men mjölk i Grekland är ju en djungel, så vilka märken jag brukar köpa minns jag inte alls. Brukar väja den jag hittar med minst fett.

Ok, tack. Den där djungeln har jag också sett, inte minst vad gäller långbarhet. Ju längre hållbarhet, desto högre nou-nou-faktor, har jag tänkt - och då kan jag lika gärna köpa nou som finns i portionsförpackningar....

Men jag ska gå på mjölk nästa gång och pröva mig fram.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:26.