Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   GREKLANDSRESAN (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=38003)

Lissi 2015-03-21 18:45

Sv: GREKLANDSRESAN

Underbart Janne!!!!

Här är några bilder från vår resa med min svärmor i månadsskiftet mars/april 2007 till Peloponessos med bl a Nafplio och Kardamili och en del byar däremellan....

Mamma och son

http://i104.photobucket.com/albums/m...psstitzcdi.jpg

Morgonbad en av de första dagarna i april...och ja, Claes och jag badade också!

http://i104.photobucket.com/albums/m...ps398dambo.jpg

Fest, en sen kväll i Kardamili. Claes och jag var de som ville gå hem först och då var klockan mer än 01!

http://i104.photobucket.com/albums/m...psggbeynls.jpg

Frukost i Kardamili

http://i104.photobucket.com/albums/m...psp0dj7xvf.jpg

Kap Sunio

http://i104.photobucket.com/albums/m...psh6uyugaj.jpg

ÅH så glada vi är att vi gjorde denna resa! 2011 hade svärmor och Claes bokat resa till Rethymno för svärmor ville bada i Medelhavet en gång till, men då svek hälsan!

Nu är svärmor 90 år och just idag sa hon att hon minns denna resa med sådan glädje.

Lissi

simetra 2015-03-22 08:00

Har nu äntligen fått tillfälle att se denna fint gjorda dokumentär. All heder åt Takis, medföljande personal och dessa otroligt charmiga äldre med diverse olika krämpor som ändå ger sig den på att följa med. Man blir både glad och rörd samtidigt snyft_drop... ingenting är verkligen omöjligt! / Simetra :)

naxoss 2015-03-22 09:56

Min mamma är 80 år och åker alltid två veckor till Kreta varje september med sin särbo. De veckorna infaller alltid när jag och min man är i Paleochora. Då tar mamma och hennes man bussen ner till Paleochora, hyr ett rum några nätter och umgås med oss. De knatar ner till sandstranden, allra längst bort, badar och mamma sitter på stenarna och torkar som en vacker äldre sjöjungfru.
Det är bra motion att gå hela sandstranden bort i vattenbrynet, i den åldern. Vi kommer att ses i Paleochora i år igen :)

Lena

Admirala 2015-03-22 10:31

Greklandsresan var et herlig program, takk for tipset!

Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 357218)
Underbart Janne!!!!

Här är några bilder från vår resa med min svärmor i månadsskiftet mars/april 2007 till Peloponessos med bl a Nafplio och Kardamili och en del byar däremellan....

Lissi

Så hyggelig gjensyn med svigermor!

Lissi 2015-03-22 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av Admirala (Inlägg 357245)

Så hyggelig gjensyn med svigermor!

Hon frågar ofta om vi har träffat dig igen! Vi får snart se till att jag kan svara JA!;)

Lissi

Admirala 2015-03-22 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 357256)
Hon frågar ofta om vi har träffat dig igen! Vi får snart se till att jag kan svara JA!;)

Lissi

Helt enig _B-anana

Kalimera 2015-03-22 17:13

Underbar bilder Lissi! klapp_klap

Jag la en länk till den här sidan på min mammas Facebooksida. Trodde att hon skulle svara typ "oj vilka fina bilder, det var kul att se dem igen". Men hon skrev: jag är bara 86 år. :)

Lissi 2015-03-22 17:40

Janne, det är noga med damers ålder! Glöm inte det;)

Lissi

piam 2015-03-22 18:44

Ja,passa sig noga,min kompis sa tant åt min mamma.Det var inte populärt!
Mor min fyller snart 91 år.

Pia

Kalimera 2015-03-22 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 357272)
Janne, det är noga med damers ålder! Glöm inte det;)

Citat:

Ursprungligen postat av piam (Inlägg 357274)
Ja,passa sig noga,min kompis sa tant åt min mamma.Det var inte populärt! Mor min fyller snart 91 år.

Jag lovar att passa mig hädanefter. :)

jeabys 2015-03-23 15:46

Åh ja vilken fantastisk dokumentär! Blir så varm i hjärtat. Har redan sett den 2 ggr :). Jag tycker förstås att Tackis med personal är fantastiska. Sedan var det härligt att "lära känna" pensionärerna. Ska ses igen :)

AnnelieT 2015-03-23 19:10

Vi är mycket stolta här i Västervik över vår Tackis! I kväll under Kommunfullmäktiges möte fick han och ett par till ta emot blommor.

Resan de gjorde gick till Halkidiki och de var totalt 18 pensionärer och 17 personal.

2005 valdes Tackis till Årets Västervikare, för sina insatser inom äldreomsorgen och vi är många som hoppas att han kommer att få bli det i år också.

/Annelie

Kalimera 2015-03-23 19:42

Citat:

Ursprungligen postat av AnnelieT (Inlägg 357326)
2005 valdes Tackis till Årets Västervikare, för sina insatser inom äldreomsorgen och vi är många som hoppas att han kommer att få bli det i år också.

Det hoppas jag verkligen att han blir utsedd till igen. klapp_klap

inkfish 2015-03-23 21:04

Citat:

Vi är mycket stolta här i Västervik över vår Tackis! I kväll under Kommunfullmäktiges möte fick han och ett par till ta emot blommor.

Resan de gjorde gick till Halkidiki och de var totalt 18 pensionärer och 17 personal.

/Annelie

klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Han borde bli Årets svensk!

Lissi och Janne - härliga, varma bilder!

Janne - jag minns ju din mamma från hennes första resa till Santorini och Honeymoon. Hon var ett enda stort leende i de fyra dagar som vi var där gemensamt <3 Och alla andra blev också ett enda stort leende så snart hon dök upp, inte minst de grekiska vännerna.

malou 2015-03-23 21:33

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 357158)
Lissi - jag reagerade också på den värmen och närheten. Och den snabba interiören när en av damerna och en av undersköterskorna skulle sova i sin delade dubbelsäng. Min mamma har personalens order att trycka på larmet om hon behöver gå på toaletten på natten, men här fanns inga larm, här fanns närhet. "Nu väcker du mig inatt om det är något"

Det slo meg også, nettopp denne varmen og nærheten mellom personalet og pasientene. Hånd i hånd for natten, dette kommer jeg aldri til å glemme. Vakkert. På det hjemmet jeg kjenner til, som anhorig/pårørende, var der ingen hånd å holde i, lite trygghet. Kanskje heller ikke så lett for den demente å huske at alarm er noe man kan trykke på for å få hjelp.

Thakis - det skulle være flere som ham. Ja, han burde få en hilsen. Og filmen burde spres slik at andre kan se at det e r mulig fb_gilla
å få til - og at også eldre med ulike helseproblemer o g s å kan ha stor glede av en reise, få vind i håret og bade i havet.

malou 2015-03-23 21:37

..og stor takk til dere som har lagt ut bilder fra reiser med mammaer, hyggelig å se så mye glede dere i mellom :). - Håper j e g en dag kan korrigere mine barn ved si 'jeg er b a r e 86 år!', til og med på FB.
fb_gilla

KR 2015-03-23 23:04

Fantastiskt!
//
KR

LaRose 2015-03-24 00:55

Tack för ditt inlägg, AnnelieT! Det kändes så skönt att läsa.

Thira 2015-03-24 06:01

Citat:

/Annelie

fb_gilla

Netwolf 2015-03-24 07:46

Citat:

/Annelie

Vilken insats av personal och deltagare! Det var svårt att inte röras över den glädje som visades. En riktigt feelgood-film! klapp_klap
Kul dessutom att det var i Pefkhori på Kassandra-halvön, vilket jag besökte i somras.

Själv är jag nyligen hemkommen från en vecka på Teneriffa, där vi firade min svärmors 75-årsdag. Vi hyrde ett eget hus med pool och svärmor var som ett barn på utflykt. Ja, hon ville inte ens åka hem, utan hon ville vara där "för evigt". Jag tror hon blev 10 år yngre på den veckan.
Innan vi åkte, så var det mycket "inte ska jag..", "..jag är för gammal..", "det är för besvärligt.." etc. Nu kan hon inte prata om nåt annat (och då ska ni veta att hon pratar mycket även i normala fall ;)).

/Netwolf

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:07.