![]() |
Sv: Det där grekiska
Roliga episoder. Man hoppas (och tror) att utlänningar i Sverige har liknande att berätta.
|
TACK alla för era fina berättelser, jag hade hoppats på just att fler skulle fylla på. Man blir glad ända in i hjärtat! klapp_klap
Malina, när du berättar om det sjunkna cyklopet kommer jag att tänka på ett par vänner som förlorade ett par solglasögon för 2000 spänn när de fick för sig att kramas lite i vattnet. Men nu var detta inte i Grekland så solglasögonen är borta för evigt och de blev dessutom bestulna på 6000 kronor som de lämnat på stranden. (Det var i Spanien om jag kommer ihåg rätt :D) |
Åh vilka underbara berättelser! :)
Helena S - som blir alldeles glad och varm i hjärtat :rolleyes: |
Två små solskenshistorier från min ensamresa till Tinos 2011.
Jag beundrade vackra blommor utanför ett hus. En man kom ut, bjöd in mig och visade sin konst. Han målade tavlor och pynt på skumgummi, ni vet sån som man har i dynor och madrasser. Han skar ut olika former och målade på. Jag fick kaffe och blev visad runt bland alstren. Hjärtat han målar på bilden fick jag när jag gick. SÅ GULLIGT och gästvänligt. Inte min typ av konst, men barnbarnen tyckte det hjärtat var SÅ fint! http://i104.photobucket.com/albums/m...ps5fai0kbn.jpg Kolla in under glasskivan på bordet...Vilket jobb att få cirkeln! http://i104.photobucket.com/albums/m...psmatetis8.jpg Ett par dagar senare gick jag upp mot monumentet på udden i Chora. Blev så kaffesugen och såg hotellet som jag gått förbi så många gånger. Där stod Café/bar på väggen och en ung tjej städade på terassen. Jag frågade om man kunde få köpa kaffe utan att vara gäst och givetvis gick det bra! Jag satte mig med utsikt mot Ag.Fokas och havet och detta kaffe kom genast med nybakt kaka ..Inte ett öre fick jag betala! Det var ju bara tack för den trevliga pratstund vi haft och det var ju "bara" hembakad kaka ;) Sån´t möts man alltid av på Tinos och andra öar!! http://i104.photobucket.com/albums/m...pswhyhjly5.jpg Lissi |
Det är också så typiskt ... FYRA bitar kaka. Inte en. Och det går bara inte att säga "Nejtack hörru, jag försöker dra ner på kolhydraterna lite" flabb_flab
Fin konstnärsfabror! :) |
Inkfish, 2 bitar tog jag med i en servett jag hade i fickan.
Jag älskar de grekiska sockerkakor och tigerkakor man ofta får. På LeCaffe fick man såna varje gång extra till kaffet nu i påskas. Mamma bakar, men i säsongen hinner hon inte så då blir det "bara" små gingercakes i papper. Goda de med! Lissi |
Jag håller med dig, så länge man inte får dem till frukost så är de jättegoda. :)
Jag kom på en värmande historia till. När min pappa fick en stroke och blev inlagd på sjukhus på Rhodos kom båda portiererna från hotellet och hälsade på honom. Den ene pratar svenska, men den andre pratar bara engelska med gästerna, pappa kan knappt någon engelska alls - ändå tog sig den här killen tid efter jobbet att åka till sjukhuset och hälsa på någon som i stort sett inte kunde säga mer än hallo till honom. Det var rörande vad de gjorde för sina gäster, till och med på ett stort charterhotell. |
TUSEN TAKK til alle for UNDERBARA BERETTELSER :D fb_gilla :D
( litt svensk får jeg vel være;)) |
I min gröna ungdom brukade jag alltid resa ensam på sista minuten ospec. restresor. Vid ett tillfälle hamnade jag på ett litet pensionat i Kokkini Hani och brukade hoppa på lokalbussarna o se var jag hamnade. En dag blev det i Anogia där jag vandrade runt i byn o försökte hitta någon turlista för att se när det ev fanns buss tillbaka, men hittade ingen och inte heller någon engelsktalande person att fråga... Till sist såg jag en yngre kvinna som svarade "NO, no more bus today, maybe tomorrow!" Lite orolig vandrade jag vidare längs huvudgatan när en äldre man vinkade åt mig att jag skulle komma upp till hans lilla hus, ett enda rum med en vävstol , en säng ett bord o en stol. Jag var då inte van vid grekernas gästvänlighet, men följde tvekande honom in i huset där han visade mig att jag skulle sitta ner. Han tog min packning o la sig på knä framför mig, och jag fattade INGENTING! Vad var det som höll på att hända?? Mannen förstod ingen engelska utan talade bara grekiska och jag förstod inte ett ord vad han sa, men med teckenspråk visade han att jag skulle luta mig tillbaka o sitta bredbent och bekvämt -inte nervöst framåtlutad med hoptvinnade ben! Sedan hämtade han fat med färsk gurka, bröd, oliver och ett stort glas Raki o bjöd mig på detta som lunch! Han hade tydligen iakttagit den hungrige och förvirrade turistande ynglingen som irrade runt i byn o förbarmat sig över mig! Oändligt tacksam lämnade jag hans lilla hus och just i den stunden uppenbarade sig faktiskt en buss som jag kunde ta tillbaka till Heraklion! För mig blev denna utflykt en vittnesbörd om den grekiska generositeten och ett spännande minne för livet!
|
giottoni,vilken underbar berättelse:)
Monica:) |
Vi har massor med upplevelser av grekernas vänlighet och generositet. Till exempel det här med mat.
Jag eller rättare sagt magen är lite kinkig när det gäller mat. Jag äter inte så mycket och måste känna för den mat jag äter just den dagen. Det blir ganska mycket vegetariskt eller soppor. I Paleochora känner dom tavernor vi besöker till det Dom frågar alltid om jag ska ha halv portion. Ekaterina på Water Edge frågar alltid dagen före vad hon ska göra till mig om jag ska äta där. Och då köps det in livsmedel utifrån min begäran. När vi var hos Marianne på Inochous och jag önskade en soppa sa hon att hon skulle fixa det. Hon gick iväg till en väninna som hade en välsmakande bönsoppa. Vid ett tillfälle när vi skulle tillbringa sista natten mitt i Athen gick vi ut för att äta. Jag mådde tjuvtjockt i magen och ville bara ha yoghurt. Vi hamnade på en taverna där man grillade ute. Väldigt inbjudande för Arne. När kyparen kom frågade jag om dom hade yoghurt. Nej, men jag kan nog fixa det. Vi beställde en grillad köttbit och ett stort krus vitt. Efter ett tag kom kyparen tillbaks med 2 fruktyoghurt. "Jag har varit till supermarket och köpt. Ta den du vill ha så tar jag den andra till frukost" Sen kom han med den fina grillbiten samt ett LITET krus vitt. Vi påpekade det, varpå han sa: Jag vet det, men vi håller resten kallt. När vi fick notan satt min yoghurt så prydligt uppsatt, till samma pris som han hade köpt den. Det är sådana "matminnen" jag minns. Birgitta. |
Tack giottoni och tack yiannis för två härliga historier till! De är fantastiska dessa greker! klapp_klap
|
Citat:
Det är helt otroligt att de orkar fortsätta vara så vänliga och hjälpsamma trots tusen och åter tusen turister varje år. Bara ett av skälen till att man tycker så mycket om Grekland. En kärlekshistoria utan slut! |
Giottoni - där ser man vad en rejäl raki kan göra flabb_flab
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40. |