Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Hälsningar direkt från Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=66)
-   -   Från Amorgos till Naxos (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=37103)

Lissi 2014-10-15 18:21

Sv: Från Amorgos till Naxos

Sunny!
Den runda du körde gjorde i stort sett Claes och jag med fyrhjuling 2007.
Jag tror att den övergivna byggnaden skulle bli ett hotell, men aldrig färdigställdes. Templet var väl fint? Där var så fridfullt och när vi var där var det också bara vi och korna. :D
Dessa bilder tog vi på samma platser men oj så dålig den kameran var!

http://i104.photobucket.com/albums/m...ps8092d745.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m...ps03aa7fa9.jpg

Vi hade i alla fall lika fint väder:cool::cool:

Tack för all fina rapporter!!!

Lissi

Sunny12 2014-10-15 18:25

Tack, för info Lissi!

Ok, ett hotell.. hmmm..jag trodde det var en antik byggnad.. :D..

Dina bilder var bra tycker jag, visst är det en fin runda att köra!.. :)

ellada 2014-10-15 18:27

Tack Sunny va härligt det ser ut. Visst är Naxos nåt specielltbye_byebye_bye

Lissi 2014-10-15 18:32

Ja, Dina bilder, som ju i mycket är på samma motiv som våra får en att längta tillbaks.....Naxos är en ö jag gillade, trots att vi var där i början av augusti och trots att det var KNÖKFULLT med folk!
En oktobervecka mitt i Chora skulle jag absolut kunna tänka mig....Fasen att det
finns så många fina platser att se!

Kanske en kombo med Tinos nästa höst.....;)
Njut nu av Dina sista dagar....eller när åker Du hem?

Lissi - 19 dagar från Aten :D

Sunny12 2014-10-15 18:44

Citat:

Ursprungligen postat av ellada (Inlägg 345383)
Tack Sunny va härligt det ser ut. Visst är Naxos nåt specielltbye_byebye_bye

Ja, verkligen en underbar ö och människorna varma och vänliga!.. :)

Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 345386)
...Naxos är en ö jag gillade, trots att vi var där i början av augusti och trots att det var KNÖKFULLT med folk!
En oktobervecka mitt i Chora skulle jag absolut kunna tänka mig....Fasen att det
finns så många fina platser.
Njut nu av Dina sista dagar....eller när åker Du hem?

Lissi - 19 dagar från Aten :D

Ja, jag skulle nog inte trivas här om det var knökfullt med folk, nu är det precis lagom inne i Choran... älskar att strosa omkring här i alla de trånga gränderna... i alla de små mysiga butikerna... ja, det finns många fina öar, men nu tror jag att jag har hittat mina favoriter... Amorgos, Naxos och Tinos!

Angående hemresan...så är den bokad till den 22/10..MEN.. kollar priser varje dag. :D...om det dyker upp ett lågt pris.. trycker jag nog på "boka om knappen"..flabb_flab...vädret är på topp just nu... men nästa vecka vet jag inget om...

Sunny(direkt från Naxos).. bye_bye

Lissi 2014-10-15 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 345388)
Angående hemresan...så är den bokad till den 22/10...MEN..kollar varje dag eventuella ombokningar... :D...om det dyker om ett lågt pris.. trycket jag nog på "boka om knappen"..flabb_flab...vädret är på topp just nu... men nästa vecka vet jag inget om...

Sunny(direkt från Naxos).. bye_bye

...men oavsett så har Du ju flera fina dagar kvar!:D
NJUUT!

Lissi

Sunny12 2014-10-15 20:17

Onsdag 15/10, Naxos

Efter två dagar "on the road " med många nya upplevelser känns det idag skönt med en dag att bara "vara" och strosa i the old town, kan aldrig få nog av denna mysiga choran.. :

Även idag en mycket het och vindstilla dag, kände ändå inte för en dag på stranden eftersom jag varit så mycket i solen så känns det i huden, för mycket solande är ju inte så bra!

Gick förbi tavernan Oniro som har den här fina lilla väderkvarnen på taket....

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=15116

Här finns så mycket att se och uppleva, blir aldrig långtåkigt.. efter ett par timmars strosande kom jag fram till Tavernan Boulamatsis riktigt genuint grekisk, övervägande grekiska matgäster.. slog mig ner och beställde in en greksallad.. priserna här var också något lägre än normalt i Choran..
Här har jag fin utsikt över hamnen och lyckades få med både Blue Star och Scopelitis på samma bild...

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=15114

När Blue Star anlände runt 13.00..var det rätt så många turister som klev av och lika många ungefär som lämnade ön..
Så än är det inte heldött här.. även om en del tavernor stängt igen för säsongen.

Här satt jag länge och bara njöt..mysig miljö och kolla på folklivet nere på gatan!
Inne i tavernan hade de många färgglada vinkaraffer på hyllan....

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=15115

Mmmm..så där många skulle jag vilja ha hemma på min kökshylla..så fint.. :p..

Pga av det så gick jag och köpte 2 st till vinkaraffer i guldfärg...fast en storlek mindre än de blå jag köpte sist.

Yannis (Birgitta), jag hittade den där butiken med alla kryddor,ostar, oljor,viner, vinkaraffer mm...köpte lokalproducerade tvålar (oliv och Rosmarin), aprikoser, natursalvor och karafferna där, en rolig butik att gå och titta i med alla starka dofter från kryddor mm.

Resten av dagen och kvällen har jag haft det lugnt och skönt på Pension Sofi, pratat med Rena och bara softat... känner att jag behöver ha en kväll och ta det lugnt nu.. varit rätt så intensivt ett tag nu.

Imorgon väntar nya äventyr...

Sunny(från balkongen på Pension Sofi).. bye_bye

MariaJ 2014-10-15 22:38

Tack för dina härliga rapporter. Det får nog bli en tur till Naxos också inom kort (och Amorgos)!

Maria

yannis 2014-10-16 06:20

Sunny, tänk att ha en slappardag emellanåt. Alltså, inte ha något bestämt mål med dagen, bara ta den som den kommer.
Den affären är ett måste för mig varje gång vi är på Amorgos. Fast man inte har något man behöver köpa kommer man alltid ut därifrån med något. (Förresten dom har billiga soltorkade tomater där. En gång köpte en svensk 2 kilo pga priset och kvaliten).
Ta bussen (eller gå) åter till A Anna och A Prokopios. Hälsa på Fotis (och hälsa från oss, vi som köpte en tavla i våras). Vi har känt honom sen dottern var 3 år. Nu har hon ett barn på 3 år.
Gå gärna till Hotel A Prokopis och hälsa på Effie och Vaggelis och kolla om deras vackra och välskötta åsna, Birbolle, har en växande mage. Om det har lyckats denna gången.
Ha det gott, Sunny!
Birgitta.

Sunny12 2014-10-16 08:43

Citat:

Ursprungligen postat av MariaJ (Inlägg 345404)
Tack för dina härliga rapporter. Det får nog bli en tur till Naxos också inom kort (och Amorgos)!

Maria

Nej, missa INTE ett besök på Amorgos och Naxos, att kombinera dessa två öar känns som en perfekt mix, lugnet på Amorgos och sen lite mer fart och fläkt på Naxos...:)

Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 345408)
[B][FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=#0000ff]Den affären är ett måste för mig varje gång vi är på Amorgos. Fast man inte har något man behöver köpa kommer man alltid ut därifrån med något.
Ta bussen (eller gå) åter till A Anna och A Prokopios. Hälsa på Fotis (och hälsa från oss, vi som köpte en tavla i våras). Vi har känt honom sen dottern var 3 år. Nu har hon ett barn på 3 år.
Gå gärna till Hotel A Prokopis och hälsa på Effie och Vaggelis och kolla om deras vackra och välskötta åsna, Birbolle, har en växande mage. Om det har lyckats denna gången.]Birgitta.

Ja, det är en intressant butik, verkligen!.. :)

Får se om det blir en tur till Agia Anna och Prokopis idag, då ska jag absolut hälsa ifrån Er!

Sunny (direkt från frukostbordet, Naxos).. bye_bye

Sunny12 2014-10-16 08:54

Angående de färgglada VINKARAFFERNA tål de vanlig handdisk? Eller ska det bara sköljas ur med endast vatten?
Fick en kommentar angående dessa att de inte får diskas i maskin, då blir de fula och färgen försvinner! (nu har ju jag ingen diskmaskin,så detta kommer ju aldrig att ske)

Intressant att höra hur ni rengör dem?

Sunny:)

maji 2014-10-16 09:48

Jag har alltid handdiskat min kanna och det har aldrig varit några problem MEN så fick maken för sig att stoppa den i diskmaskinen och ut kom något som inte liknade ursprunget direkt:mad: Han köpte en ny på nästa resa så han är förlåten:)
Visst är det kanongod mat på Boulamastis?! Sist vi var där så hade dom "moderniserat" inredningen lite men fortfarande så lagas det underbar mat. Personligen tycker jag det är den bästa tavernan i hela choran och resten av stan också för den delen.
Vad roligt att du tycker så bra om Naxos! Trodde iof inget annat. Naturen som är så vacker, alla stränder, choran med sitt virrvarr av gränder, den goda maten och framförallt alla dessa vänliga människor. Är det någonstans jag skulle kunna tänka mej att långtidshyra så är det på Naxos. Där finns det mesta tycker jag plus att det är lätt att ta sig till många andra öar därifrån. Mixen Amorgos-Naxos är så bra det kan bli tycker jag. Ha det fortsatt bra resten av tiden och tack för både hälsning och alla dina härliga rapporterklapp_klap
//majibye_bye

Alala 2014-10-16 10:29

Härligt att du fortfarande trivs så bra och har ett så fint väder. Alltid lika roligt att läsa dina rapporter som jag verkligen uppskattar. klapp_klap Själv har jag bara varit en gång på Naxos och hann inte se hela ön. Men det räckte med det besöket för att få den känslan att hit vill jag tillbaka. ;)

/ Anne :)

ellada 2014-10-16 10:52

Jag har haft mina i ett par år handdiskar dem. Har en i blått o en i rödorange älskar dem förövrigt inhandlat i Naxos ha det fortsatt bra
och rapportera flitigt:D:D

Monica C 2014-10-16 12:29

Handdisk är ok.
Så himla roligt att läsa din dagsrapporter,återupplever egna resor,minns och njuter.
Ha det fortsatt bra i värmen,här uppe i Boden har vi haft minus 8,9 i natt och det är fortfarande minusgrader,brrrrrr:D
Monica:)

Sunny12 2014-10-16 12:46

Tack, ALLA för era trevliga kommentarer , kul att ni gillar mina rapporter!.. :D

Samt era råd angående rengöring av karafferna!.. fb_gilla

Maji, ja ett långtidsboende på Naxos skulle suttit fint!.. :)

Ska ta och höra med Rena vad de tar för ett par månader här!

Då skulle jag kunna åka över till Amorgos några dagar och vandra där och sen tillbaka till Naxos igen, bara en tanke som dök upp!!.. :rolleyes:

Sunny(direkt från en solig beach i
Agia Anna).. :cool:

Eva L 2014-10-16 13:35

Jag tycker att du ska passa på att se Paros också. I lågsäsong är det nog en underbar ö. Ta en tur upp till den gamla huvudstaden Lefkes.

Eva

Sunny12 2014-10-16 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av Eva L (Inlägg 345419)
Jag tycker att du ska passa på att se Paros

Eva

Känner inget behov av det.. denna gång.. trivs så bra här på Naxos.. sen har jag hört från andra här att Paros inte är lika bra som Naxos, fast klart smaken är som baken.. jag har ju aldrig varit där.. så jag vet ju inte!

Sunny bye_bye

Kalimera 2014-10-16 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 345418)
Ska ta och höra med Rena vad de tar för ett par månader här! Då skulle jag kunna åka över till Amorgos några dagar och vandra där och sen tillbaka till Naxos igen, bara en tanke som dök upp!!..

Den tanken har jag också haft några gånger. ;)

Sunny12 2014-10-16 20:10

Torsdag 16/10, Naxos.. http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=14223

Åter igen en het och solig dag att vakna upp till, dock något mer vind.. men det är ju bara skönt!

Vid frukostbordet på min fina balkong med utsikt mot det gamla kastrot intog jag min goda frukost som ALLTID består av grekisk youghart med mandariner, färska och naturligtvis här ifrån Naxos... mmmm.:p.samt kaffe förstås!

Åh, vad jag kommer att sakna den grekiska yougharten när jag kommer hem till Sverige sen, finns det igentligen någon att köpa som är lika god som den i Grekland??

Idag kände jag för att ta mig en rejäl promenad... jag som är van vid att vandra upp i de höga bergen på Amorgos, börjar nu få lite abstinens.

Så jag tog och packade min lilla rygga med diverse, sen gick jag bilvägen mot Agia Anna, på vägen dit i utkanten av Chora finns en liten djuraffär där de säljer bla undulater,kaniner mm,
utanför butiken sitter denna fina papegojan och vaktar... :D...

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=15120

Efter att hälsat på denna fina gojan drar jag iväg mot Agia Anna, efter en timme är jag där och nu känner jag verkligen för ett dopp i det BLÅ, stranden är ju så fin här....

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=15121

Stranden fick jag i stort sett ha helt för mig själv, vilken lyx och lycka!.. :p
Mer vind och högre vågor blev det efter ett tag och det började komma in fler stackmoln, men fortsatt väldigt varmt i luften och havet var ljuvligt!

Efter ett par timmar här kände jag mig nöjd, solen är stark.. så jag tog och gick upp till Fotis taverna för att se om det var öppet, såg en tjej där så jag frågade om det var okej att jag beställde in lite mat, det var det förstås!
Tjejen som var Fotis dotter och mycket trevlig, berättade att så tidigt på eftermiddagen är det dåligt med gäster så här i slutet av säsongen, jag var den enda gästen... men på kvällarna brukar de dyka upp fler.

Jag ville ju hälsa från Arne och Birgitta till Fotis, han var inte där just då men skulle dyka upp om en liten stund sa hon.

Beställde in en tonfisksallad kändes som en lagom måltid då jag inte var så värst hungrig, den smakade förstås otroligt gott och till det ett litet krus retsina.. mmmm..:p..
Sen med den fina utsikten mot havet är oslagbar!

Efter en stund dök Fotis upp, vilken trevlig man, han började genast prata med mig och frågade nyfiket vart jag kom ifrån och vart jag nu bodde osv..han berättade att han har studios som han hyr ut i anslutning till tavernan, stora fina med pentry, han tar 20 euro i lågsäsong per natt, billigt!
Han bjöd mig sen på ett extra krus retsina och vi fortsatte att prata om allt möjligt, han sa att nu kommer det upp varma vindar från Afrika så det är därför det är så varmt i Grekland just nu.

Sen tyckte han att jag skulle flytta till hans hotell istället för här är ju så fint i Ag.Prokopios,
:D..Ja, visst är det men jag ska ju snart åka hem så det får bli nästa gång jag kommer till Naxos, han visade mig en studio med havsutsikt och den var fantastisk!

Nu håller han på att renovera alla rum, så han har att göra, byter ut alla balkongdörrar och sätter in 3-glas fönster i dem.
Ja, här skulle jag kunna tänka mig att bo, absolut!

Jag framförde hälsningen från Arne och Birgitta och han blev GLAD... fick se en tavla han hade gjort, så duktig han är!
Han sa att han skulle måla fler till nästa år, då ska jag köpa en!

Här kommer en bild på Fotis när han sitter på sin fina uteservering med de blå stolarna.....

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=15122

Han tyckte jag skulle komma tillbaka imorgon så skulle han bjuda mig på något drickbart... vilken mysfarbror!.. :p:D

Får se hur det blir med det.....tog sen och promenerade tillbaks till Chora.. trött i benen nu.. 12 km cirka plus simturer.... men verkligen skönt att få röra på sig!

Kalinichta!!

Sunny (direkt från Naxos, Chora).. bye_bye

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:24.