![]() |
Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)
Å vad fiffigt. Jag saknar alltid krokar att hänga grejor på.
Jag brukar alltid ta med en platt-tång (som man fixar håret med) Den är också jättebra att stryka skjortkragar och framkanter med när man tvättat. Även jag brukar ha med en gammal handduk att ha på golvet i duschen. Oavsett om det är duschdraperi blir ju golvet alltid blött och halt. Jag har en uppblåsbar nackkudde med mig också.Med frottéöverdrag. Med lagom mycket luft i så kan man "jämna till" kudden så att det blir riktigt skönt att sova. Och så kan man ha den i solstolen. //Karin |
Jag säger bara en gång till: MIN SKURTRASA:D
Utan den hade det gått galet när vattnet forsade in på vårt rum på Karpathos när stormen härjade:eek::D Låg på knä på golvet ca 2 timmar och vred av 20 liter vatten med min trasa:rolleyes::D hade en 5 liters kastrull som jag tömde när den blev full. Därför vet jag hur mycket vatten det var:) Nu berodde detta vattenmängd av våran egen otänksamhet och inte brister i rummetAng_elx Det finns ju dubbla dörrar vid balkongen. Dörren inners var ju av glas och stängd. Yttersta dörrarna av träd och dom var ju öppna och fasthakade på utsidan. Så hade vi bara stängt dom också så hade ju inte detta hänt:rolleyes: Regnet piskade ju mot glasdörren, rann ner under dörren och till vårt sovrum. Nu har man ju varit med om detta också och lärt sig till ev. nästa storm:rolleyes::) Riitta med trasanbye_bye |
Citat:
Samtidigt tyckte jag att det var ett bra tips för badrummet, komplettera min egen fönsterskrapa med. Sen löpte jag Karpathos runt för att hitta en skurtrasa. Ha. DET FINNS INTE. Jag fick köpa en disktrasa i stället och den funkade inget vidare på badrumsgolvet:mad: (Har ni sett förresten sett att äkta Wettexdukar heter Wettex Svenska i Grekland?) För övrigt klarade jag mig från översvämning när det regnade, jag var den enda i huset som hade fönster åt rätt håll. Jag satt uppe hos hyresvärden när det öste på som värst, det ringde på dörren, en genomblöt och förtvivlad ung italiensk hyresgäst stack in huvudet: "Sorry, sorry, the chicken is full of water!" (Har de INGEN engelskaundervisning i Italienflabb_flab?) |
ALLT det udda/praktiska man kan tänka sig att ta med är nog nämnt i trådarna ovan, och vilken rolig läsning sedan :D
Har fått bra tips också; fotbadet/tvättmaskinen köpte jag på Arlanda i augusti, och handfläkten kommer vi nog att köpa också i fall det blir en juniresa nästa år. Så tack så mycket för tipsen! Sedan skulle jag vilja veta om och var man kan köpa en tunn plastskärbräda som går att vika ihop. Min syster i Finland har en sådan i sin sommarstuga, men hon hade fått den av någon och visste ej var den var köpt. Ivi |
Ivi, på IKEA kan du köpa en skärbräda som heter Drälla, 2 st för 19 kr!
|
OK! IKEA har vi ju nära i Haparanda. Tack för tipset!
Ivi bye_bye |
För mig kändes det udda att ta med make och barn på första resan efter alla mina år då jag arbetade på Kreta, jag var ju van att göra Rethymno på egen hand och det kändes märkligt att komma tillbaka som en ny människa i en ny roll. Men det blev ju såklart toppen! Var sak har sin tid så att säga :)
|
Citat:
Citat:
Hhhmm, Tycks finnas en del tankar kring att ta med sig äkta hälfter, eller tilltänkta sådana...;):D Hoppas ingen tar illa vid sig, men tanken kom rätt snabbt. /Grimm |
Citat:
Men att ta med en skurtrasa...? Nje... Tror inte det. Den får inte plats bland allt annat onödigt jag släpar på.... :D |
Jag har haft med mig en hund som jag skulle leverera på plats, men den fick jag inte ner i resväskan :D
|
Ögnade lite snabbt igenom tråden igen för att se vad jag glömt för "bra att ha saker", platt-tången får följa med och resestrykjärnet lämnas hemma. Tack för tipset :D
|
Det konstigaste jag haft med är nog fyra par trätofflor som jag fick beställda av en grekisk kompis som bott i Sverige på 70 talet och tyckte dessa skodon var oöverträffliga:)
|
Har med lite kläder i min väska, verkar vara det mest udda hittills
|
En år hade jag med en överaskning till sonen från Sverige, en jättesöt liten dvärhamsterunge. Den köpte jag i en djuraffär i Sverige och jag kan lova att alla tittade väldigt intresserade när han kom ut på rullbandet i sin lilla transportbur i Aten :eek:. Bland alla resväskor kom alltså en liten mus i grekers ögon, alla väntade på att någon skulle plocka av buren på bandet för att se vilken idiot som hade transporterat en liten mus genom Europa. :rolleyes:
Kan berätta att sonen blev själaglad när jag kom från Sverige den gången, tyvärr finns inte våran lilla Speedy längre, men vi hade 3 års glädje med honom. När jag själv semestrar i Grekland tar jag alltid med värmeljus och en fin duk att lägga på balkongbordet, och min kudde såklart. Monica |
Min skurtrasa fick stanna hemma denna resan:eek::D
Riittabye_bye |
Nu har jag läst igenom denna tråd igen och jag kan inte bestämma mig vilka av era tips jag skall lyda... men en dörröverhängare har jag nu införskaffat i alla fall. Och så funderar jag på äggkopparna, de måste vara ordentliga... Ja, vi får väl se imorgon!
En vas skulle vara bra, för blomman som jag plockar till mitt bord varje dag... Men vem sjutton åker till Grekland med en vas i bagaget? :eek: |
Äggkopp? Det brukar funka med korkar från vattenflaskor:D
|
Ja, det funkar med en kork. Man kan göra så, men det känns inte rätt, om du förstår. :) Ångrar att jag inte köpte en chokrosa i melamin för 25 kr som jag såg i Spånga i vintras. Den skulle pigga upp min morgon på ett bra sätt :D;)
|
Jo, man kan få en rätt oförklarlig känsla för vissa prylar. Du skulle ha köpt den:)
|
Citat:
Har aldri tatt den med til Hellas, men det var kanskje ikke så dumt... Tror jeg fant tilsvarende her: http://thetravelinsider.info/travela...wondervase.htm (PS: Tror lenken skal være ok, men hvis den blir fjernet kan du bare google wondervase) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:49. |