![]() |
Taxfree
Jag stöte på något konstigt igår. Kanske någon kan förklara för mig.
Vi resert till Kos i september och får inte beställa alkohol på utresan (flyger med Novair). En vänninan reser nästa vecka till Rhodos (flyger med Tui) och där är det inga problem att beställa alkohol på utresan. Vi reser ju båda till Grekland. Hur kan det då vara olika taxfreeregler???:confused: Bolanche |
Sv: Taxfree
Det är inte olika regler...Man har fått beställa från alla bolag utom sas förut och då fått alkoholen levererad efter att man landat i Grekland. Detta är förstås ganska tidskrävande för personalen och därför har Novair slutat att sälja på utresan. Detta var svaret som bekanta till mig fick när de frågade nu i sommar.
// Malin |
Tack Malin!
Jag tyckte at det verkade märkligt men jag misstänkte att de olika flygbolagen kunde göra på olika sätt. Bolanche |
...dessutom är det inte "taxfree", i ordets rätta bemärkelse, när man reser inom EU. Ändå är det ju så att man kan köpa billig alkohol i t ex Spanien och Tyskland. Men det har ju att göra med att alkoholskatten är så låg i dessa länder. T ex på grekiska flygplatser har jag slutat köpa, då det inte är lönt att släpa när priset närmast liknar de på Systembolaget.
|
Vi fløy til Kreta med Apollo/Novair fra Oslo for to uker siden og da var det taxfree-poser i minst femti stolseter da vi kom ombord!
Siden de hverken har raki eller Mythos/Fix å selge så skjønner ikke jeg poenget med det, men det er en annen sak. |
Citat:
|
Aha! Endelig har jeg skjønt hvorfor Norge ikke er medlem av EU!flabb_flab
|
Citat:
|
Tja, Fix til 90 cent for en 0,5 når man kjøper 6-pack, god rødvin til 3,79, honningraki til rundt 5 euro literen og vanlig raki til rundt fire synes vi er helt greie priser. Reagerer mere på prisen på cola!:rolleyes:
|
Citat:
// malin |
Men vänner!! Det var en styggelse på den tiden när vi kunde beställa alkoholdrycker på nedresan till Grekland. Jag mig till minnes drager när vi runt 2005 anlände till Kos från Arlanda med Novairs jättelika Airbus med 320 passagerare.
Just när vi landat utropades det i planets högtalare att de som beställt taxfree skulle vänta vid planet efter landning för att sina taxfreepåsar erhålla. 90 % av passagerarna gick av planet samt ställde sig att vänta!! Så kom efter cirka 15 minuter en truck fylld med taxfreepåsar. Mörkt och dystert, lite regn därtill. Truckens lampor fingo fungera som belysning. Alla rev och slet i sina påsar. Det tog innemot en timme innan alla fått sina förbeställde och dito betalda påsar. Detta var en styggelse, och jag har full förståelse för att Charterbolagen slutat med denna "Service" Arne |
Citat:
Fix til 1,30 har jeg ikke sett noe sted hvovi handler enda. Nå sammenligner jeg med priser i Norge og her koster en 0,5 liter øl 22/25 norske kroner så det er ikke uten grunn at mange nordmenn reiser til Sverige og handler, men svensk mellanøl smakar, nja tror ikke jeg skal si det!:cool: Og i Hellas går jeg aldri fra bordet uten å ha tatt (minst) ett glass raki for det er ren medisin!_B-anana |
Det som är lite kul i detta forum är att man tydligen måsta ha samma "alkoholsort" när man kommer till semester målet, som hemma. Pröva något nytt skadar ju inte.
Hoppas inte det är lika dant med maten. "Jag" går bara till tavernor där jag kan få "svenska maträtter"!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sen är det ju en säkerhetsfråga med hela planet fullt av alkohol. |
Vem har sagt något om att man dricker samma som hemma...vi jämförde priser och då måste man väl jämföra samma sorts sprit/vin??? Och vad har maten med detta att göra...:confused:
|
Citat:
|
Citat:
Jag åkte med Novair till Rhodos i somras, jag köpte alkohol på utresan och på hemresan. Irene |
Citat:
|
Citat:
Fra samme produsent finner du en meget god hvitvin, men husker ikke nøyaktig pris i farten. Hos henne kjøper vi mye, blant annet raki både med og uten honning og denne er laget av hennes greske mann Dimitri. Kan anbefales! |
Citat:
Jag köper aldrig alkohol på flyget, och inte heller på "taxfree" i Grekland. Om jag köper hem något är det ouzo och retsina, som det är kasst urval av hemma, och då handlar jag i något supermarket. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:40. |