Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Hemelektronik (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=42)
-   -   När mobiltelefonen försvinner (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=32656)

Arne 2013-02-18 17:19

När mobiltelefonen försvinner
 
Att bli av med sin mobil vid resa i främmande land är ej särskilt muntert. Nu kan envar tämligen enkelt vidtata vissa åtgärder för att minimera olägenheten.

Ett enkelt sätt är att notera mobilens IMEI-nummer, dvs det nummer varje mobil tilldelats av tillverkare/operatör. IMEI-numret finnes angivet på kartongen mobilen levererades i. Alternativt går det enkelt att få fram numret genom att på mobilen slå följande; *#06#. Då kommer IMEI-numret upp på din display. Spara denna kod i exv plånbok eller på annat ställe.

Ska mobilen spärras är det då mycket enkelt för mobiloperatören att genast åtgärda detta.

Att därtill ha ett digitalt foto av passet i kameran är också en god idé.

Arne

Sunny12 2013-02-18 17:29

Sv: När mobiltelefonen försvinner
 
Tack för bra info!..:)

Netwolf 2013-02-18 18:04

Sv: När mobiltelefonen försvinner
 
Ja, det är nyttig info. Nördar som jag, nyttjar dylika tips sen tidigare, men tänker inte alltid på att inte alla känner till det. Bra där, Arne! klapp_klap

Delar med mig om ett eget litet tips. Scanna in passen (eller fota, vilket är scanna det med). Skicka filen till din egen webbmail. Blir du av med pass, kamera, mobil etc, kan du alltid komma åt en kopia av ditt pass på webbmailen.

/Netwolf

Admirala 2013-02-18 18:07

Sv: När mobiltelefonen försvinner
 
Alt hva du vet!
Nummeret er herved notert. Takk for nyttig info!

Sunny12 2013-02-18 20:39

Sv: När mobiltelefonen försvinner
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 297841)
Ja, det är nyttig info. Nördar som jag, nyttjar dylika tips sen tidigare, men tänker inte alltid på att inte alla känner till det. Bra där, Arne! klapp_klap

Delar med mig om ett eget litet tips. Scanna in passen (eller fota, vilket är scanna det med). Skicka filen till din egen webbmail. Blir du av med pass, kamera, mobil etc, kan du alltid komma åt en kopia av ditt pass på webbmailen.

/Netwolf

Smart Netwolf!....bye_bye

zakka 2013-02-18 21:46

Sv: När mobiltelefonen försvinner
 
Tack både Arne och Netwolf för smarta tips! klapp_klap Ska genast ta itu med att säkerställa detta!!!

MVH zakka

kari 2013-02-19 00:16

Sv: När mobiltelefonen försvinner
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 297841)
Delar med mig om ett eget litet tips. Scanna in passen (eller fota, vilket är scanna det med). Skicka filen till din egen webbmail. Blir du av med pass, kamera, mobil etc, kan du alltid komma åt en kopia av ditt pass på webbmailen.
/Netwolf

Det samme gjør jeg, Netwolf :) - tror ikke jeg har tenkt på å "dele" :o

kari 2013-02-19 00:19

Sv: När mobiltelefonen försvinner
 
TAKK :) - for tipset om Mobilens IMEI nummer, Arne bye_bye

Getty 2013-02-19 11:43

Sv: När mobiltelefonen försvinner
 
Tack till er båda!!!:) Något som jag ska tänka på inför kommande resor.

//Ingela

Netwolf 2013-02-19 12:53

Sv: När mobiltelefonen försvinner
 
Ett annat tips är att märka sina grejer med numret till sin mobil, med t ex Dymoetiketter. Skriv då enligt syntax "+46702xxxxxx", så att upphittaren kommer rätt. Mobilen märks lämpligast med ett annat mobilnr, om man har med sig två på resan.
Är man riktigt rädd om nån pryl, märk då gärna även med "ανταμοιβή" - hittelön på grekiska. :)

/Netwolf


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:34.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT