Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Film & Litteratur (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Maestro in Blue (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=45746)

simetra 2023-03-25 10:55

Maestro in Blue
 
"Maestro in Blue" Har någon sett denna grekiska miniserie som utspelar sig på Paxos? Tror den finns på Netflix, har inte sett den själv men den har fått höga betyg :)

Netwolf 2023-03-25 11:02

Sv: Maestro in Blue
 
Nä, men tack för tipset :)

karinafp 2023-03-25 13:48

Sv: Maestro in Blue
 
Jadå, vi följer den. Härligt grekisk. Haris Alexiou. Och ett mord, som vi sakta får fler och fler ledtrådar till.

Karin

sjöborren 2023-03-25 19:53

Sv: Maestro in Blue
 
Har sett fyra avsnitt. Klart sevärd, än så länge …:)

Netwolf 2023-04-10 07:49

Sv: Maestro in Blue
 
Har sett två avsnitt nu och är begeistrad. Mycket bra och vilka vyer. Det är inte utan att man längtar åter till Paxos och Gaios. Vi hyrde ett eget hus i utkanten av Gaios och det är kanske det bästa boendet vi nånsin haft. :)

/Netwolf

karinafp 2023-04-10 19:03

Sv: Maestro in Blue
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 452489)
Har sett två avsnitt nu och är begeistrad. Mycket bra och vilka vyer.

Vi såg klart för några dagar sedan. Så stark! Jag låg och tänkte på den i flera kvällar efteråt. Och vilken mormor! Bara scenen när hon sitter på kyrkogården med en flaska vin och talar med den döde ... :D

Karin

Getpinglan 2024-05-14 12:34

Sv: Maestro in Blue
 
Säsong två på Netflix! Nu i maj.

https://greekreporter.com/2024/04/07...son-2-netflix/

/🐐🛎️

Netwolf 2024-05-16 08:16

Sv: Maestro in Blue
 
Ja, som man längtat! :)

Netwolf 2024-05-29 17:59

Sv: Maestro in Blue
 
Har nu kommit igång och som vanligt är man helt fångad. Språket, gränderna i Gaios, musiken etc etc. För en grekofil och kalimerian som mig är det mumma. :)

Jag har rekommenderat serien till vänner och bekanta och speciellt de som ska resa till Grekland. Men. Reaktionerna har varit ljumma. De flesta fattar inte handlingen. De är ovana vid språket (det är ju ingen som talar amerikanska gubevars) och ser ingen som helst koppling och längtan till grekisk mat, musik och kultur.

Bah! :mad: Simpelt pöbelpack! Nedrans obildade AI-resenärer! som Kapten Haddock skulle sagt. :)

/Netwolf

Catlady 2024-05-29 20:16

Sv: Maestro in Blue
 
Heja, Netwolf!! fb_gilla klapp_klap flabb_flab:D

Catlady bye_bye

Getpinglan 2024-05-29 21:17

Sv: Maestro in Blue
 
Ja vi grekofiler är så tacksamma! ;)

Jag har t o m tipsat några greker som inte hört talas om Netflixserien. Ska bli kul att höra vad de tycker. Jag säger att det är extra allt med drama, allt man kan tänka sig ... Det drar verkligen iväg med Babis (Charalalampos).... mycket ful gubbe.

T o m ett litet sjukt djurs sista tid får en liten roll. Visst är det drama när husdjur dör...

/Getpinglan
🐐🛎️

Getpinglan 2024-05-29 21:20

Sv: Maestro in Blue
 
Citat:

Ursprungligen postat av karinafp (Inlägg 452499)
Vi såg klart för några dagar sedan. Så stark! Jag låg och tänkte på den i flera kvällar efteråt. Och vilken mormor! Bara scenen när hon sitter på kyrkogården med en flaska vin och talar med den döde ... :D

Karin

Och vilken pipa hon har när hon sjunger! Undrar om hon är en sångerska av rang redan, eller om det är någon annans röst. Så fina musikscener, speciellt i solnedgångarna på Paxos.

/Getpinglan
🐐🛎️

karinafp 2024-05-30 12:00

Sv: Maestro in Blue
 
Citat:

Ursprungligen postat av Getpinglan (Inlägg 458795)
Och vilken pipa hon har när hon sjunger! Undrar om hon är en sångerska av rang redan, eller om det är någon annans röst. Så fina musikscener, speciellt i solnedgångarna på Paxos.

/Getpinglan
🐐🛎️

Hon är en stor stjärna sedan många, många år. Haris Alexiou gick officiellt i pension för något år sedan, då hon inte tyckte rösten var tillräckligt bra längre ...

Karin
Som har flera skivor med Haris Alexiou.

Getpinglan 2024-05-31 11:11

Sv: Maestro in Blue
 
Citat:

Ursprungligen postat av karinafp (Inlägg 458799)
Hon är en stor stjärna sedan många, många år. Haris Alexiou gick officiellt i pension för något år sedan, då hon inte tyckte rösten var tillräckligt bra längre ...

Karin
Som har flera skivor med Haris Alexiou.

Vad roligt att få veta Karin, tack! Av en händelse råkade jag nyss läsa i en gammal guide "Se Grekland" (Paulsson 1997:197) Om rebetikamusiken: Kända namn (förutom Dalaras) är Vitali, Arvantaki, Katsimikas, Glykeria, Ksidakis - och Charis Alexiou! Nu också som skådis - så kul.

Igår såg vi det näst sista avsnittet av Maestro in Blue, säs 2, och det var en ny sångerska som sjöng i en nattlig upplyst "theatro" i Athen. Hon måste säkert också vara storstjärna, det lät helt magiskt .

Skönt att det kommer en säsong 3 också!

/Getpinglan
🐐🔔


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT