Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Bada bastu i Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=46228)

Kalimera 2024-01-28 13:51

Bada bastu i Grekland
 
Jag har bastat i Grekland två gånger: på Nisyros och på Milos. På bilden nedan ser ni hur lycklig jag är när jag bastar på Paleochori beach på Milos.

Har ni badat bastu i Grekland?

https://www.kalimera.se/grekland/mil...s-grekland.jpg

Fler bastubilder från Paleochori beach på Milos finns här.

Alala 2024-01-29 04:32

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Nej, jag håller mig till hemmabastun. flabb_flab

/ Anne bye_bye

C@nny 2024-01-29 11:37

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Nej, det har har inte skett ännu flabb_flab.
Jag brukar basta emellanåt i min egen bastu... på vinterhalvåret :D

//Conny :)

Catlady 2024-01-29 19:15

Sv: Bada bastu i Grekland
 
I Grekland brukar man inte behöva bastu, räcker med att gå ut på gatan ;) åtminstone för oss som brukar resa dit i augusti :)
Men den bastun, Janne, skulle jag nog vilja prova.......
Catlady, som saknar värmen.........

Kalimera 2024-01-31 14:25

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Vi har en vedeldad bastu på vår lilla ö, men jag har inte bastat där, jag bastar bara i Grekland. :)

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/bastu.jpg

Tyvärr är isen snart borta. snyft_drop

Alala 2024-02-01 04:35

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Men Janne! Den vedeldade bastun måste du ju testa nångång. Sen när isen är borta kan du ta ett litet dopp i havet också. :D Eller finns där ett vak man kan hoppa i kanske? :confused:

På tal om bastu i Grekland så har jag ofta tänkt att om alltså OM jag skulle ha ett hus i Grekland skulle jag gärna vilja ha en liten vedeldad bastu på gården. Elda med olivträd kanske? Jag skulle gärna vilja ha olivträd också. :):) Men alltså, detta är något som aldrig kommer att hända. Ang_elx

/ Anne bye_bye

yannis 2024-02-01 08:21

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 456950)
Men Janne! Den vedeldade bastun måste du ju testa nångång. Sen när isen är borta kan du ta ett litet dopp i havet också. :D Eller finns där ett vak man kan hoppa i kanske? :confused:

På tal om bastu i Grekland så har jag ofta tänkt att om alltså OM jag skulle ha ett hus i Grekland skulle jag gärna vilja ha en liten vedeldad bastu på gården. Elda med olivträd kanske? Jag skulle gärna vilja ha olivträd också. :):) Men alltså, detta är något som aldrig kommer att hända. Ang_elx

/ Anne bye_bye

Då skulle jag bo granne med dig! Älskar att basta och älskar att sitta framför en kamin/brasa/sauna eldad med olivträ. Så roligt vi skulle ha!


https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=24084

Birgitta.

Alala 2024-02-02 04:45

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Birgitta! Vi skulle ha väldigt roligt. :):):) Det skulle vara skönt att sitta i en varm bastu när det är kyligt på vintern. Och på verandan utanför skulle vi svalka av oss lite emellanåt och filosofera. Jag med en Fix som dryck och du med något annat. För jag har för mig att du inte tycker om öl?

/ Anne :)

yannis 2024-02-02 08:55

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 456961)
Birgitta! Vi skulle ha väldigt roligt. :):):) Det skulle vara skönt att sitta i en varm bastu när det är kyligt på vintern. Och på verandan utanför skulle vi svalka av oss lite emellanåt och filosofera. Jag med en Fix som dryck och du med något annat. För jag har för mig att du inte tycker om öl?

/ Anne :)

Ett krus vitt!

Jag gillar öl, men dricker den sällan p.g.a. min diabetes.
Till surströmming är öl ett måste!

Birgitta.

Alala 2024-02-03 05:38

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Ok Birgitta, det får bli vin. För annars är jag rädd att du tar surströmmingsburken med dig. :D

/ Anne :):)

Kalimera 2024-02-06 08:25

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 456950)
Men Janne! Den vedeldade bastun måste du ju testa nångång. Sen när isen är borta kan du ta ett litet dopp i havet också. :D Eller finns där ett vak man kan hoppa i kanske?

Ingen vak, men en liten sandstrand finns nu när isen är borta. :)

Carle 2024-02-06 09:11

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Jag är med i en bastu förening i Stockholm
Badar året runt, isvak om man har tur i Mälaren.
Senast var vattnet + 0.3 grader
El aggregat i bastun.

Alala 2024-02-07 04:31

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Carle, kastar man bad i den bastun? Eller är det förbjudet att kasta vatten på stenarna? Jag har för mig att det är ofta så i Sverige. Och så sitter man och läser Dagens Nyheter? Fast det är ju inte så populärt med papperstidningar nuförtiden... och mobilen skall man nog inte ha med sig i bastun. :D

/ Anne :)

Carle 2024-02-07 12:09

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Det slängs på vatten, ibland läggs det dit en isbit

Stumpan52 2024-02-07 17:08

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Vi har också badat bastu på Nissyros men också på Ikaria.
Mycket häftig upplevelse båda gångerna! På Ikaria var vi och badade i de heta källorna utanför Agios Kirikos. Så skönt för stela muskler!
Hanna

C@nny 2024-02-07 17:28

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 457016)
Det slängs på vatten, ibland läggs det dit en isbit

Hemma så brukar jag basta ibland på fredagarna. Det är en njutning med en Expressen samt en kall öl. Jag häller givetvis vatten på stenarna, men har även testat att hälla på lite öl någon gång. Och som ryktet sade, det luktade nybakade bullar! flabb_flab.....

//Conny :)

Alala 2024-02-09 05:12

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 457016)
Det slängs på vatten, ibland läggs det dit en isbit

Önskar dig fina stunder i bastun!

/ Anne bye_bye

Alala 2024-02-09 05:16

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av C@nny (Inlägg 457019)
Hemma så brukar jag basta ibland på fredagarna. Det är en njutning med en Expressen samt en kall öl. Jag häller givetvis vatten på stenarna, men har även testat att hälla på lite öl någon gång. Och som ryktet sade, det luktade nybakade bullar! flabb_flab.....

//Conny :)

Aha, Expressen. flabb_flab Vilken värme har du i bastun då? Och ölen, Conny, den skall du hälla i dig själv. :D

/ Anne bye_bye

yannis 2024-02-09 08:39

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 456921)
Jag har bastat i Grekland två gånger: på Nisyros och på Milos. På bilden nedan ser ni hur lycklig jag är när jag bastar på Paleochori beach på Milos.

Har ni badat bastu i Grekland?

https://www.kalimera.se/grekland/mil...s-grekland.jpg

Fler bastubilder från Paleochori beach på Milos finns här.


Förresten, vilken härlig bild det är av dig!

Birgitta

C@nny 2024-02-12 10:39

Sv: Bada bastu i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 457049)
Aha, Expressen. flabb_flab Vilken värme har du i bastun då? Och ölen, Conny, den skall du hälla i dig själv. :D

/ Anne bye_bye

Hej Anne!

Ja, jag brukar läsa sportbladet i allmänhet och travsidorna i synnerhet flabb_flab
Temperaturen? Ja, det är väl 85 kanske? Jag har en termometer, men brukar sällan kolla. Det är ju ett elektriskt aggregat iaf. Bastun rymmer väl 4 personer, så den är ganska liten.
Jodå, jag brukar inte slösa mer än en skvätt någon enstaka gång på stenarna.... jag njuter av det mesta själv bye_bye

Vad har du själv för bastu?

//Conny :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT