Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Semestra i Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Solstol eller solsäng, det är frågan (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=46102)

Kalimera 2023-11-15 13:54

Solstol eller solsäng, det är frågan
 
Jag har alltid sagt solstol om solstolar, men det är egentligen fel, det är ju en säng och inte en stol. Under de 26 år som jag har skrivit på Kalimera har jag inte en enda gång använt ordet solsäng. På engelska heter det sunbed, och det stämmer med vad det faktiskt är.

Vad säger ni: solstol eller solsäng?

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/solstolar.jpg

På bilden ser ni tre äkta solstolar i Skala Sikaminias på Lesbos. :)

C@nny 2023-11-15 14:53

Sv: Solstol eller solsäng, det är frågan
 
Förr sa jag väl solstol oxå, men bytte sedan till solsäng när man började att tänka på vad man egentligen kallade dem. Men det tog väl några årtionden flabb_flab.

//Conny :)

nickelena 2023-11-15 18:44

Sv: Solstol eller solsäng, det är frågan
 
ALLTID solstolflabb_flab...

Lenabye_bye

Fältjäntan 2023-11-15 18:53

Sv: Solstol eller solsäng, det är frågan
 
Visst är det SOLSTOL!
Kerstin
bye_bye

Catlady 2023-11-15 19:45

Sv: Solstol eller solsäng, det är frågan
 
Brukar skämtsamt kalla dem för "stekpannor"..... Annars är det väl ordet solstol vi använder.
Vi hyr inte länge sådana doningar eftersom vi sällan eller snarare aldrig "ligger på beach" numer. Ett rejält dopp sedan är det bra för oss :)
Catlady, som gärna skulle vilja ha lite varm sol NUUU.........

Masse 2023-11-15 22:52

Sv: Solstol eller solsäng, det är frågan
 
Jag har alltid kallat det som vi använder för solsäng. Men de ser inte ut som på bilden ovan, vilket är vad jag skulle kalla solstol. En solsäng ligger man i och en solstol sitter man i enligt mitt tänk.

Och det som jag har sett att hyra på stränderna både i Grekland och andra länder är nästan uteslutande det jag kallar solsängar. Nästan aldrig solstolar. Några få undantag är i Italien och Tyskland.

Masse

Kajja 2023-11-16 06:13

Sv: Solstol eller solsäng, det är frågan
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 455829)
Jag har alltid kallat det som vi använder för solsäng. Men de ser inte ut som på bilden ovan, vilket är vad jag skulle kalla solstol. En solsäng ligger man i och en solstol sitter man i enligt mitt tänk.

Och det som jag har sett att hyra på stränderna både i Grekland och andra länder är nästan uteslutande det jag kallar solsängar. Nästan aldrig solstolar. Några få undantag är i Italien och Tyskland.

Masse

Där tog du orden från min mun Masseklapp_klapklapp_klap
/ Kajja bye_bye

Netwolf 2023-11-16 08:59

Sv: Solstol eller solsäng, det är frågan
 
Jag säger alltid Solstol [PUNKT]

Masse 2023-11-16 14:13

Sv: Solstol eller solsäng, det är frågan
 
En fundering som dyker upp i mitt huvud är .......

..... På prisskyltarna på stränder i Grekland, Spanien och andra sol-och-bad-länder ..... Hur ofta har ni sett ordet "Sunchair" och hur ofta har ni sett ordet "Sunbed" i texten. :D

Masse

PS Kanske någon har lite bildexempel att bjuda på? /DS

Getpinglan 2023-11-17 20:07

Sv: Solstol eller solsäng, det är frågan
 
Sen har vi ju vattensäng och sedan har vi brusestol !
:D flabb_flab :D

Kajja 2023-11-17 22:02

Sv: Solstol eller solsäng, det är frågan
 
Citat:

Ursprungligen postat av Getpinglan (Inlägg 455880)
Sen har vi ju vattensäng och sedan har vi brusestol !
:D flabb_flab :D

Eller vattenstol och brusesängflabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye

malou 2023-11-19 10:29

Sv: Solstol eller solsäng, det är frågan
 
Ville definitivt sagt fluktstol - synonymt med solstol. Vet ikke om det kun er en norsk betegnelse. Fluktstoler var et vanlig syn i hager og på hytter i etterkrigstiden frem til den økonomiske oppgangen etter 70-tallet. Før plasten og de stadig mer ‘mondene’ hagemøblene gjorde sitt inntog.

Kan ikke huske å ha sett denne typen stoler i Hellas. Men helt vanlig i mange tiår på italienske strender.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT