Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Grekland och (det obefintliga) mjölkdrickandet (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=11117)

inkfish 2007-08-09 10:22

Grekland och (det obefintliga) mjölkdrickandet

Citat:

Ursprungligen postat av Gita (Inlägg 101654)
på... Men borde inte juice vara billigt i Grekland, eftersom frukten finns på nära håll?

Fruktinnehållet i grekisk juice är nog lika litet som i svensk;)

Fråga: dricker grekiska barn alltså inte mjölk? Eller dricker de get- och fårmjölk? Har aldrig tittat efter det i affärerna men det kanske finns överallt?

inkfish 2007-08-09 11:00

Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:

Ursprungligen postat av Agda (Inlägg 101659)
Av de grekiska barn jag träffat och vad vi har diskuterat med de som växt upp så dricker de inte mjölk(inte heller get/fårmjölk). De (grekerna) är mycket förvånande över att mina barnbarn dricker mjölk och frågar ofta varför de dricker mjölk. De jämnåriga grekiska barn som då brukar vara här dricker endast vatten eller läsk.

Tack! Kul att veta.

Huvva, läsk:(

Och är jag väldigt svensk när jag undrar om de inte har kalciumbrist då? Eller får de i sig tillräckligt via fetan? Vilka andra livsmedel som är vanliga i Grekland är rika på kalcium?

(Kräver förstås inte att just du ska kunna svara Agda, jag är bara nyfiken)

Agda 2007-08-09 11:05

Svaret finner du i munnen!flabb_flab

Admirala 2007-08-09 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 101661)
Och är jag väldigt svensk när jag undrar om de inte har kalciumbrist då? Eller får de i sig tillräckligt via fetan? Vilka andra livsmedel som är vanliga i Grekland är rika på kalcium?

Vi her oppe i nord drikker mer melk enn de aller fleste, likevel har vi ofte "sprø skjelett"/benskjørhet. Leste nylig at melk og melkeprodukter ikke har mye å bety for dette som tidligere antatt.
Sol gir vitamin D som er viktig for benbygningen, det samme er grønne grønnsaker.
Uansett er det mange i verden som ikke tåler melk unntatt når de er småbarn. De mangler et enzym i magen eller noe sånn. Vil tippe grekere er blant disse. På den andre siden er jo grekerne verdensmestere i ostespising, så kanskje de tar litt igjen der.

Jeg er ingen ekspert på dette, må jeg si til slutt, men man rasker jo med seg litt kunnskap her og der...

inkfish 2007-08-09 11:17

Agda - Ja, kanske det:D

Fast jag funderar också då på benskörhet hos gamla? Den borde också öka - om man inte livet igenom käkat nåt som ger rejält med kalcium. Mjölkprodukter är svårslagna på den punkten, gissar jag.

inkfish 2007-08-09 11:21

D-vitamin från solen - ja naturligtvis! Det tänkte jag inte på. Men så är inte heller jag nån expert på det här, jag funderar mest:)

Skulle greker vara mer laktosintoleranta än andra, menar du? Det förstår jag inte riktigt.

Agda 2007-08-09 11:37

Solen är väldigt viktig mot benskörheten (jag slipper själv ta östrogen här, tack o lov!) sedan har vi otroligt kalkrikt dricksvatten.

Att de skulle vara mer laktosintoleranta: kan ju vara så att eftersom de "aldrig" druckigt mjölk så kan ju generna(bla enzymerna i mage och tarmar) anpassat sig till annat (tex oljan) och hos oss nordbor tvärtom genom århundradena.

inkfish 2007-08-09 11:43

Fast ÄR de det? Mer laktosintoleranta, alltså.

Agda 2007-08-09 12:06

De dricker ju aldrig mjölk så den frågan förblir nog obesvarad.

Admirala 2007-08-09 14:06

Sv: Grekland och (det obefintliga) mjölkdrickandet

Som sagt - få mennesker tåler melk i voksen alder.

Her er en artikkel fra norske forskning.no, som forteller mer om dette. Den sier bla a. at laktoseintoleranse er en tilstand hvor laktase, et enzym som bryter ned melkesukker, ikke blir produsert i kroppen i voksen alder.
I vår del av verden oppfattes laktoseintoleranse nærmest som en sykdomstilstand, fordi vi har så mye melkeprodukter i vårt kosthold.
Vi tenker som regel ikke over at de fleste mennesker i verden har denne intoleransen. At vi i Vest-Europa startet med husdyrhold tidlig, dvs drakk melk for tusenvis av år siden, har nok bidratt til at vi tåler melk så godt.

Zanét 2007-08-09 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av Agda (Inlägg 101673)
De dricker ju aldrig mjölk

Men å andra sidan äter man mycket yoghurt, bönor, spenat etc vilket torde räcka för att uppnå nödvändig daglig dos av kalcium :)

//Zanét bye_bye

Annki 2007-08-09 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 101657)
Fruktinnehållet i grekisk juice är nog lika litet som i svensk;)

Juice måste innehålla 100% juice från frukt eller bär, annars får det inte benämnas juice, inga tillsatser får förekomma. Finns tillsatser såsom vatten och socker är det inte juice, utan nektar eller dryck.
Så är det i Sverige, antar att det är EU-direktiv och då gäller det ju även Grekland.

Ann-Kristin bye_bye

Frappe 2007-08-09 15:14

Fast jag är av annan uppfattning, de flesta jag känner och pratar med där dricker barnen mjölk och man anser att det är mycket viktigt. Med frukost kan det vara si och så men mjölk ska barnen ha innan man går til skolan :). Köper man inte den färska mjölken så är det burk mjölk som gäller typ Noynoy. Kan tilläggas att för 15 år sen var det svårt att få tag på färsk mjölk alltså lärde sig mina barn att dricka Noynoy och de har hållt kvar, så idag varvars färsk med Noynoy. Och så klart i Frappe gör ju Noynoy sig bäst klapp_klap

Camilla

Agda 2007-08-09 15:43

Citat:

Ursprungligen postat av Frappe (Inlägg 101685)
Kan tilläggas att för 15 år sen var det svårt att få tag på färsk mjölk .....
Camilla

Det är fortfarande svårt att få tag på färsk mjölk, den är ofta slut. Det sker ju också en förändring där man försöker förmå dem att dricka mjölk, framför allt barnen. Och naturligtvis så finns det undantag från att "aldrig dricker mjölk" men i de familjer jag känner så dricker ingen mjölk varken bebisar, barn,ungdomar eller vuxna. Någon gång kan jag se en ungdom komma med chokladdryck (som skall innehålla mjölk). I våran affär(i byn) säger de att de tar hem mjölk endast för vår skull.
NoyNoy=urk!

Lindiz 2007-08-09 18:00

När vi var på kreta och JOhnny var 9 månader gammal kom en familj från en taverna vi brukade äta på med ägg till oss och lammjölk till Johnny. Dom talade mkt noga om att det var till babyn och att deras barn drack det...

Fast... vi tyckte nu inte att färsk, extremtjock, lammjölk var vidare gott!:eek:

anoula 2007-08-09 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av Lindiz (Inlägg 101706)
Fast... vi tyckte nu inte att färsk, extremtjock, lammjölk var vidare gott!:eek:

Som min bror brukade säga när han beställde mjölk i Grekland: "Milk please, MU, not BÄ"

inkfish 2007-08-09 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av Admirala (Inlägg 101677)
Her er en artikkel fra norske forskning.no, som forteller mer om dette. .

Tack! Men hittar du nånstans i artikeln vad som gäller greker? Det är egentligen bara det jag undrar. Du skrev att du tippar att grekerna är laktosintoleranta, det fick mig nyfiken. Men vi vet alltså inte?

Citat:

Ursprungligen postat av Annki (Inlägg 101680)
Juice måste innehålla 100% juice från frukt eller bär, annars får det inte benämnas juice, inga tillsatser får förekomma.

---
Så är det i Sverige, antar att det är EU-direktiv och då gäller det ju även Grekland.

Står det chymos ( = juice) på literkartongerna i affärerna? Jag köper aldrig sån "juice" för jag tycker inte att den är god.:o

Eva L 2007-08-09 20:10

Ungefär så här kan det förklaras. Den som slutar dricka mjölk före ca fem års ålder blir lättare laktosintolerant än den som fortsätter att dricka mjölk. Jag kommer inte ihåg procensatserna nu men det finns studier gjorda. Om vi säger att 5 % är laktosintoleranta i norden (ta inte siffran exakt) så är 10 kanske 15 eller 20 procent det i Grekland och fler i Afrika och Asien. Den laktosintolerante som oftast tål lite mjölk har brist på enzymet laktas som gör att mjölsockret inte bryts ner och kan tas upp i tunntarmen. Istället bryts mjölksockret (laktosen) ner i tjocktarmen av bakterier som finns där. Det jäser, gaser bildas, en del har smärtor och diaréer. Det finns enzym att köpa på apoteket.

Fetare mjölkprodukter innehåller mindre mjölsocker så därför kan en del lättare tåla de produkterna. Den som är glutenintolerant har ofta så skadade tarmar att många också blir laktosintoleranta.

Eva

inkfish 2007-08-09 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av Eva L (Inlägg 101722)
. Om vi säger att 5 % är laktosintoleranta i norden (ta inte siffran exakt) så är 10 kanske 15 eller 20 procent det i Grekland och fler i Afrika och Asien.

Okej, det är i den storleksordningen det är, alltså. Tack!

Eva L 2007-08-09 20:16

Ja på ett ungefär. Ska plocka fram exakta uppgifter till dig. Finns på jobbet.

Eva

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36.