![]() |
Grekland och (det obefintliga) mjölkdrickandet
Citat:
Fråga: dricker grekiska barn alltså inte mjölk? Eller dricker de get- och fårmjölk? Har aldrig tittat efter det i affärerna men det kanske finns överallt? |
Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....
Citat:
Huvva, läsk:( Och är jag väldigt svensk när jag undrar om de inte har kalciumbrist då? Eller får de i sig tillräckligt via fetan? Vilka andra livsmedel som är vanliga i Grekland är rika på kalcium? (Kräver förstås inte att just du ska kunna svara Agda, jag är bara nyfiken) |
Svaret finner du i munnen!flabb_flab
|
Citat:
Sol gir vitamin D som er viktig for benbygningen, det samme er grønne grønnsaker. Uansett er det mange i verden som ikke tåler melk unntatt når de er småbarn. De mangler et enzym i magen eller noe sånn. Vil tippe grekere er blant disse. På den andre siden er jo grekerne verdensmestere i ostespising, så kanskje de tar litt igjen der. Jeg er ingen ekspert på dette, må jeg si til slutt, men man rasker jo med seg litt kunnskap her og der... |
Agda - Ja, kanske det:D
Fast jag funderar också då på benskörhet hos gamla? Den borde också öka - om man inte livet igenom käkat nåt som ger rejält med kalcium. Mjölkprodukter är svårslagna på den punkten, gissar jag. |
D-vitamin från solen - ja naturligtvis! Det tänkte jag inte på. Men så är inte heller jag nån expert på det här, jag funderar mest:)
Skulle greker vara mer laktosintoleranta än andra, menar du? Det förstår jag inte riktigt. |
Solen är väldigt viktig mot benskörheten (jag slipper själv ta östrogen här, tack o lov!) sedan har vi otroligt kalkrikt dricksvatten.
Att de skulle vara mer laktosintoleranta: kan ju vara så att eftersom de "aldrig" druckigt mjölk så kan ju generna(bla enzymerna i mage och tarmar) anpassat sig till annat (tex oljan) och hos oss nordbor tvärtom genom århundradena. |
Fast ÄR de det? Mer laktosintoleranta, alltså.
|
De dricker ju aldrig mjölk så den frågan förblir nog obesvarad.
|
Sv: Grekland och (det obefintliga) mjölkdrickandet
Som sagt - få mennesker tåler melk i voksen alder.
Her er en artikkel fra norske forskning.no, som forteller mer om dette. Den sier bla a. at laktoseintoleranse er en tilstand hvor laktase, et enzym som bryter ned melkesukker, ikke blir produsert i kroppen i voksen alder. I vår del av verden oppfattes laktoseintoleranse nærmest som en sykdomstilstand, fordi vi har så mye melkeprodukter i vårt kosthold. Vi tenker som regel ikke over at de fleste mennesker i verden har denne intoleransen. At vi i Vest-Europa startet med husdyrhold tidlig, dvs drakk melk for tusenvis av år siden, har nok bidratt til at vi tåler melk så godt. |
Citat:
//Zanét bye_bye |
Citat:
Så är det i Sverige, antar att det är EU-direktiv och då gäller det ju även Grekland. Ann-Kristin bye_bye |
Fast jag är av annan uppfattning, de flesta jag känner och pratar med där dricker barnen mjölk och man anser att det är mycket viktigt. Med frukost kan det vara si och så men mjölk ska barnen ha innan man går til skolan :). Köper man inte den färska mjölken så är det burk mjölk som gäller typ Noynoy. Kan tilläggas att för 15 år sen var det svårt att få tag på färsk mjölk alltså lärde sig mina barn att dricka Noynoy och de har hållt kvar, så idag varvars färsk med Noynoy. Och så klart i Frappe gör ju Noynoy sig bäst klapp_klap
Camilla |
Citat:
NoyNoy=urk! |
När vi var på kreta och JOhnny var 9 månader gammal kom en familj från en taverna vi brukade äta på med ägg till oss och lammjölk till Johnny. Dom talade mkt noga om att det var till babyn och att deras barn drack det...
Fast... vi tyckte nu inte att färsk, extremtjock, lammjölk var vidare gott!:eek: |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Ungefär så här kan det förklaras. Den som slutar dricka mjölk före ca fem års ålder blir lättare laktosintolerant än den som fortsätter att dricka mjölk. Jag kommer inte ihåg procensatserna nu men det finns studier gjorda. Om vi säger att 5 % är laktosintoleranta i norden (ta inte siffran exakt) så är 10 kanske 15 eller 20 procent det i Grekland och fler i Afrika och Asien. Den laktosintolerante som oftast tål lite mjölk har brist på enzymet laktas som gör att mjölsockret inte bryts ner och kan tas upp i tunntarmen. Istället bryts mjölksockret (laktosen) ner i tjocktarmen av bakterier som finns där. Det jäser, gaser bildas, en del har smärtor och diaréer. Det finns enzym att köpa på apoteket.
Fetare mjölkprodukter innehåller mindre mjölsocker så därför kan en del lättare tåla de produkterna. Den som är glutenintolerant har ofta så skadade tarmar att många också blir laktosintoleranta. Eva |
Citat:
|
Ja på ett ungefär. Ska plocka fram exakta uppgifter till dig. Finns på jobbet.
Eva |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36. |