Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Dodekaneserna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Rolig snorkling? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1306)

Enanna 2005-07-05 12:52

Rolig snorkling?
 
Väljer just nu mellan Symi och Tilos och jag undrar om någon har erfarenhet av var det kan vara bäst att snorkla?

Glad för alla tips även om det gäller andra platser i grekland.

Ruby 2005-07-05 14:55

Sv: Rolig snorkling?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Enanna
Glad för alla tips även om det gäller andra platser i grekland.

Min bästa snorkling har jag upplevt på Paros. Där såg jag bl.a. en muräna och flera bläckfiskar. klapp_klap

Ruby

epiros 2005-07-05 20:42

Sv: Rolig snorkling?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Enanna
Väljer just nu mellan Symi och Tilos och jag undrar om någon har erfarenhet av var det kan vara bäst att snorkla?

Glad för alla tips även om det gäller andra platser i grekland.

Snorklade i Parga, vid en liten ö just utanför stranden i stan, och befann mig plötsligt som i Cousteaus undervattensvärld, nåja, jag simmade i alla fall i ett stim av fiskar som var väldigt gäddliknande och många, inte så stora. Kan det ha varit B........r ? Det var i alla fall inga Rudor. O häftigt var det.
Lycka till med snorkelupplevelserna.

_B-anana Tommy

Ruby 2005-07-05 22:39

Sv: Rolig snorkling?
 
Citat:

Ursprungligen postat av epiros
Snorklade i Parga, vid en liten ö just utanför stranden i stan, och befann mig plötsligt som i Cousteaus undervattensvärld, nåja, jag simmade i alla fall i ett stim av fiskar som var väldigt gäddliknande och många, inte så stora. Kan det ha varit B........r ? Det var i alla fall inga Rudor. O häftigt var det.

Jag var med om en liknande upplevelse på Paros. :rolleyes: Fast det var inte ett så stort stim. Jag trodde också först att det var barracudor, men när jag kom hem konstaterade jag att det nog måste ha varit näbbgäddor (Belone belone).

Så här ser en näbbgädda ut:

http://www.fishbase.se/Photos/Pictur...7&what=species

Ruby

epiros 2005-07-06 08:11

Sv: Rolig snorkling?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Ruby
Jag var med om en liknande upplevelse på Paros. :rolleyes: Fast det var inte ett så stort stim. Jag trodde också först att det var barracudor, men när jag kom hem konstaterade jag att det nog måste ha varit näbbgäddor (Belone belone).

Så här ser en näbbgädda ut:

http://www.fishbase.se/Photos/Pictur...7&what=species

Ruby


Näbbgäddor ? Njaeeej. De har vi runt skånes kuster. Här kallas de Horngäddor o är mycket lättfiskade, t.o.m jag har lyckats fånga några ex. så de skulle jag med säkerhet känna igen. Så det lutar nog mer åt B........r ???

_B-anana Tommy

Elisabet 2005-07-06 08:57

Sv: Rolig snorkling?
 
Citat:

Ursprungligen postat av epiros
Näbbgäddor ? Njaeeej. De har vi runt skånes kuster. Här kallas de Horngäddor o är mycket lättfiskade, t.o.m jag har lyckats fånga några ex. så de skulle jag med säkerhet känna igen. Så det lutar nog mer åt B........r ???

Det finns ju Europeisk barracuda i Medelhavet. (Fast det är inte den på bilden utan klicka på Se bilder.) Men ska man inte undvika att simma i sådana stimm???? :eek:

epiros 2005-07-06 09:21

Sv: Rolig snorkling?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet
Det finns ju Europeisk barracuda i Medelhavet. (Fast det är inte den på bilden utan klicka på Se bilder.) Men ska man inte undvika att simma i sådana stimm???? :eek:


Jodå, visst var det såna som simmade och stimmade ikring migflabb_flab Undvika ? Nu var de ju dels inte så stora, ett par decimeter kanske. Och sen tror jag det är en myt att de skulle se människor som potentiellt byte. Har aldrig hört att människor blivit attackerade av Barracudor. :confused:

Tack för bilderna, Elisabet.

_B-anana Tommy

PO 2005-07-06 10:16

Sv: Rolig snorkling?
 
Barracuda FAQ !

//PO
-simma lugnt

Elisabet 2005-07-06 12:10

Sv: Rolig snorkling?
 
Citat:

Ursprungligen postat av epiros
Jodå, visst var det såna som simmade och stimmade ikring migflabb_flab Undvika ? Nu var de ju dels inte så stora, ett par decimeter kanske. Och sen tror jag det är en myt att de skulle se människor som potentiellt byte. Har aldrig hört att människor blivit attackerade av Barracudor. :confused:

Jag sa det med en viss glimt i ögat, skulle själv tycka det vore skitläckert att få se ett sånt stim. Det är bara att gratulera dig som fick vara med om det!
Jag tror inte att de ser människor som byte, men däremot har jag läst flera gånger att stora barracudor har huggit människor i tron att attiraljer som de har på sig och som blänker, till exempel ringar, är föda. Så står det ju också i länken som PO skickade och även i denna som verkar seriös.

Men ett bett kan det ju vara värt att få komma nära dem Ang_elx

epiros 2005-07-06 12:44

Sv: Rolig snorkling?
 
Javisst var det en häftig o helt oväntad upplevelse.

Tur att jag inte hade nåt glitter på mig, kanskeflabb_flab

_B-anana Tommy

Ruby 2005-07-06 21:47

Sv: Rolig snorkling?
 
Citat:

Ursprungligen postat av epiros
Näbbgäddor ? Njaeeej. De har vi runt skånes kuster. Här kallas de Horngäddor o är mycket lättfiskade, t.o.m jag har lyckats fånga några ex. så de skulle jag med säkerhet känna igen. Så det lutar nog mer åt B........r ???

Kul för dig! :) Jag är dock ganska säker på att det jag såg var näbbgäddor/horngäddor.

Ruby

Kalimera 2005-07-19 09:01

Sv: Rolig snorkling?
 
Citat:

Glad för alla tips även om det gäller andra platser i grekland.
Amorgos är min snorkel-favorit-ö, det var ingen slump att dykfilmen "Det stora blå" delvis spelades in på Amorgos.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT