![]() |
Grekiska recept
Lägger in en länk här till en grekisk receptsajt. Här kan man snurra runt och gotta sig åt en massa grekiska maträtter av alla de slag.
Håll till godo ni alla där ute som älskar grekisk mat.. :) http://www.greek-recipe.com/ |
Sv: Grekiska recept
Precis vad jag letade efter! Skall ha grekiskt tema på min födelsedag i morgon:) Brukar alltid fira den i Grekland men inte i år..:( Men, då tar jag Grekland hem till Oslo i ställetflabb_flab
Skall göra bla Taramosalata men det var inget recept på det där på den sidan. Har ett underbart jättegott recept jag fått ifrån min grekiska väninna men nu får jag inte tag i henne. Hur bär man sig åt med auberginer(som jag egentligen inte alls gillar, utan i denna taramosalata). Skär man de i skivor och saltar och låter de ligga så hur länge då?? |
Det är inga auberginer i taramosalata;) Det är fiskrom :)
Du menar kanske Melitzanosalata ( risk för stavfel:o) Sidan ovan innehåller recept på båda salladerna...om det är Melitzanosalata du menar sök på "eggplantsalad" eller auberginesalad och är det taramosalata du menar så sök på "Fish roe salad" Malin Citat:
|
Ja Herre Gud där ser man.... Men skall man oavsett inte salta auberginer? Är det för jag aldrig äter de jag fått för mig det..;)
|
Citat:
Jag gör Melitzanosalata på stora auberginer som man prickar hål i och lägger i ugnen på 200 g ca 1 tim, väl inoljad form. Skinnet ska "skrumpna" sen låter du de svalna tar bort skalet och fröna, kör i matberedare med vitlök, häller i olivolja och vinäger, lite socker och salt o peppar. kör tills du får den konsistens du vill ha. Lägg upp i en skål och lägg över lite persilja. camilla |
Citat:
Svärfar har också lärt mig att dela auberginerna och låta dem ligga i saltat vatten cirka 20 minuter innan tillagning. Går åt betydligt mindre olja då. //Zanét bye_bye |
Tack för snabba svar! Nu när jag tittade på receptet jag har, såg jag det stod Melitzanosalata och inte Taramo... Förstår inte varifrån jag fick det? Nu skall jag iaf sätta igång med mina grekiska små matförberedelser:p
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:36. |