Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Karpathos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Stränder på Karpathos (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21760)

jeabys 2010-01-13 09:12

Stränder på Karpathos

Hej!
Hur är stränderna på Karpathos? Jag är van vid Skiathos fantastiska stränder och letar efter något liknande. Älskar långa stränder med mjuk sand :). Stenstränder går bort.
/Jeanette

Katitzi 2010-01-13 17:10

Sv: Stränder på Karpathos

Sandstränderna i Amoopi och Lefkos är finkorniga. Den i Pigadia inte lika finkornig men ganska fin ändå!

Katitizi:)

karinafp 2010-01-13 19:48

Det finns flera fina sandstränder längs syd- och västsidan. Hyr ett fordon, köp en bra karta (jag köpte min i kartaffären på Vasagatan Ang_elx) och ut och botanisera! flabb_flab

Karin
som är där om 154 dagar... _B-anana

Niaas 2010-01-13 20:39

Stranden Agios Nikolaos ved Arkasa er også en nydelig sandstrand.
Det er også flotte grus- og steinstrender, f.eks. Apella er bare helt vakker!

jeabys 2010-01-14 15:26

Det låter bra att det finns fina sandstränder. Nu ska bara beslutet tas om att överge Skiathos detta år eller ej.

karinafp 2010-01-14 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av jeabys
Nu ska bara beslutet tas om att överge Skiathos detta år eller ej.

Haha, det kan vara farligt. Vi är många som har fastnat på Karpathos... flabb_flab Själva trodde vi att vi skulle ta en eller ett par nya öar åt gången, men när vi väl kom till Karpathos, var det inte tal om att åka någon annanstans nästa år. Eller nästa, eller nästa... Ang_elx

Karin
som med glädje ser att nedräknaren rör sig åt rätt håll...klapp_klap

inkfish 2010-01-15 23:27

Om ni är vana vid Skiathos stränder skulle jag hellre föreslå Naxos än Karpathos.

Även om jag personligen trivs mycket bättre på Karpathos tror jag knappast att stränderna där liknar Skiathos.

Det finns, som de andra sagt, sandstrand utanför Pigadia, i badorterna Lefkos och Ammopi, vid Agios Nikolaos på västkusten och nere på sydspetsen vid flygplatsen. Men jag tvivlar på att någon av dem kan tävla med Skiathos eller Naxos. Lefkos kommer nog närmast.

Men de där kilometerlånga guldgula stränderna hittar ni inte på Karpathos.

Stefulainen 2010-01-17 10:57

Smaken är så olika (och det är ju bra), själv föredrar jag Achatas ganska korta stenstrand. Inget problem med sand som fastnar på fötterna :)

Masse 2010-01-19 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av Stefulainen (Inlägg 190973)
Smaken är så olika (och det är ju bra), själv föredrar jag Achatas ganska korta stenstrand. Inget problem med sand som fastnar på fötterna :)

Instämmer helt. Achata är bara helt underbar. Är annars allätare vad gäller sandstrand eller stenstrand. Men stenstranden är ju som du påpekar lite mera praktisk och ger dessutom bättre förutsättningar för klart vatten. Dessutom är ju inramningen på både Achata och Apella fantastisk.

:) Mats

Vilma 2010-01-19 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 190859)
Men de där kilometerlånga guldgula stränderna hittar ni inte på Karpathos.

Jag älskar de underbara stenständerna på Karpathos, Apella är min favorit. Sandstränderna där är också jättefina, tycker jag.
Men jag håller med inkfish, är det kilometerlånga sandstränder man letar efter, då blir man nog besviken på Karpathos.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.