![]() |
Leva på Kalymnos 1, Dagliga livets händelser
Stort ämne!
Hitta hus eller lägenhet att hyra ? Om en lägenhet är hyresledig brukar det klistras upp en gul rektangulär lapp på huset eller staketet eller på affären eller vid vattenhämtningskranarna. På denna gula lapp är det ofta utsuddade bokstäver och telefonnummer, och i övrigt omöjligt att läsa skrivstilen. Min rekommendation är då, om man gillar det man ser av hus och grannskap, är att fråga grannarna vad de vet. Ofta hittar man nån granne som pratar engelska efter att ha jobbat i Darwin eller Detroit i många år. I annat fall tillkallas direkt en annan granne... Om husets ägare finns på Kalymnos kan man ordna ett möte och få se lägenheten. Om ägaren är utomlands finns ofta någon släkting som har hand om nycklarna. Hyrorna ligger kring 250-300 € för en modern lägenhet på 3-4 rum. Sen beror det på alla möjliga omständigheter vad som kommer till. Elen är dyr, men uppvärmning behövs inte så många månader om år. Vissa hus-inte vanligt- har oljeeldning och centralvärme. Den som tänker bo året om bör granska fönster och dörrar, det blåser iskalla vindar här på vintern. Vatten kostar så där 25 € per två månader. Då ingår en hel rad av kommunala avgifter, själva vattnet är inte alls dyrt. Av någon anledning vill alla värdar ha två hyror den första månaden. Kanske för att kompensera sig för såna som flyttar utan att betala sista hyran?? Många hus har ett tomt kök, man får själv skaffa spis, kylskåp o.s.v Det kan vara bra att kolla med utlänningskolonin om någon är på väg härifrån och säljer sina grejor. Det finns förstås även möblerade lägenheter. OBS ! Kolla om varje hyresgäst har egen el-och vattenmätare! Annars kan man få problem direkt. Gamla fristående hus kan ha avloppsproblem, kolla om de är anslutna till det kommunala nätet eller har "vothro" som behöver tömmas till extra kostnad. I övrigt antar jag att den utländske husletaren har ganska klart för sig vad han/hon vill ha. Det finns många lediga hus, så ha bara inte för bråttom, det är mitt råd. Alla hus har inte heller någon gul lapp, så det kan löna sig att fråga runt i ett kvarter som man gillar. Utlänningar är sedda som goda hyresgäster. |
Sv: Leva på Kalymnos 1, Dagliga livets händelser
Monica
Fortsätt informera! Jag när en dröm, den som Yannas just förverkligat. Mica |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:16. |