![]() |
Mikke i Grekland....
Yep,da sitter man aen en gang pa Rodos och Mango.gr och skriver nagra rader...Kom ner igar, flog kl 07.15 fran Kastrup, efter ett besok hos Tommy Adamsson i Malmo.
Har idag vurt ivaeg och tjakkat pillet till faerjan Prevalis, som avgar imorrn kl 19.30 till Karpathos. Priset nu aer 19.80 Euro och enligt resebyraagenten sa stannar den inte alltid [?] vid Chalki och Diafani, utan tuffar pa direkt, daerav den ngt kortare tiden,ca 4.5 timmar. Stralande vaeder som vanligt, runt 25-30 med lite go vind.... Har kikat in pa Mandala,som har byggt om lite och flyttat koket in under tak. Ca 90% greker kaekar daer och en och annan fran andra laender.Kommer prexxist daerifran och det var naestan fullt naer jag gick.21.15 grekisk tid. Live music skulle det bli i afton dessutom. Hoppas nu bara nan plockar upp mej vid faerjelaeget i Pigadia vid midnatt imorrn, har ont i en fossing och linkar fram ganska langsamt.... :D Har tagit sex veckor ledigt, det bidde inget besok i april, sa det far bli en mer rejael vistelse nu.... |
Sv: Mikke i Grekland....
Du skulle ju gått till doktorn med foten,sa jag ju till dig:mad:;)
Ha de så gott på resan i fortsättningen och hälsa alla, samt ta han om kattungen på Garden Villa:) Den längtar nog efter mig:rolleyes::) Riittabye_bye |
.....helt raett, Riitta, men jag jikk faktist te doktarn pa skolan. Rolf Ahlzen.Han palperade noggrant min fossing och hittade inga frakturer, och den kaenns baettre, nu naer jag inte remmar runt ett par mil [overdrift] pa jobbet..... :D
Ska kika efter kissemissarna pa Garden Villa, om jag nu hamnar daer.... Mikke |
Du hamnar nog på rum 8 som vanligt:rolleyes: Hoppas du inte tycker att jag misskötte mig där jag lånade den för några veckor sedan:D
Riittabye_bye |
Hej Mikke!
Ha en riktigt skön tid på vårt kära Karpathos. :) Mats |
6 veckor! Det kallar jag SEMESTER!_B-anana
|
...jo, det aer en laang tid,men jag kom inte ivag i april, sa nu blir det.s.a.s allt pa en gang.Det aer ju heller inte spikat att jag stannar hela tiden paa Karp.Funderar pa att kolla om det gar tag (tuff-tuff) norrut fran Athen istf att flyga.
Nu har jag packat ihop grejerna,rensat rummet a sitter nere i Mango's pergola.Fyra av Dimitri's och Amalias ungar sitter ocksa vid datorerna och friden laegrar sig over staellet... :D Riitta:hoppas jag hamnar i 8:an,det aer ett mysigt rum med sofa och pergola.Vet du om teven funkar?? |
Hej!
Sa for jag med Prevelis halv atta i tisdags.Dimitri Karelas pa Mango rooms/bar korde mej med all min packning pa en scooter ner till hamnen, ett mindre mirakel bland alla smala graender.....bussigt, for jag har/hade ont i en fot och att knalla ner nan kilometer hade inte vurt sa kul.... Faerjan gick i tid och solnedgangen var vacker, men vinden friskade i och snart var det becksvart......Prevelis skulle inte denna gang stanna vid Chalki eller Diafani, utan ga direkt till Pigadia, och vi var daer efter ca 4.5 timmar. Manolis Panaretos tog sin bil och stack fran Pelagos och haemtade mej, sen korde han till musiktavernan, som var full av folk. Da blev det till att haelsa pa manga, och sen fick jag skjuts till Garden Villa och rum nr 8, d.v.s mitt vanliga staelle. Nu har det gatt nagra dar och folsedagen 16 sep gick i fridens tecken, lite mat hemma hos mor Eva och Ellen och sen avslutades den pa Pelagos, daer grabbarna och damerna busade lite med folsedagsgamlingen, vilket forstas var vaentat... :D Har nu varit runt och morsat och pumpat cykel och borjat komma in i de vanliga gaengorna. Just nu befinner jag mej pa Zephyros Village, som aer fullbelagt som vanligt. Som jag naemnde tidigare, sa blaste min femstraengade fiol ner fran en liten mur och brot halsen, sa nu aer det slutspelat pa den, iallfall for ett tag. Jag kan och far lana instrument av Mimis Panaretos, sa det aer inte synd om mej direkt, men lite snopet kaendes det, iallafall prexxist naer halsen hade gatt av.... :( Naja, idag kaenns det mkt baettre, och snart ska jag nog borja smajobba lite haer och daer. Lagerbladsbuskarna pa Garden Villa aer alldeles for hoga, och skall kapas nagon meter, och det tar nog sin rundliga tid....\ Imorrn hade jag taenkt ta baten till Saria och dyka lite.Har skaffat en undervattensplastpose till min trogna Canon Powershot A650, sa jag ska forsoka ta lite undervattningsbilder.....vi far vael se hur det gar med det.... :D Mvh, Mikke |
Väldigt synd om att ditt fina instrumentgick söner:( Du hade ju jobbat så mycket med den.
Hoppas det blir en fin tur till Saria:) Hälsa till Maria och Andreas om dom är i närheten nu:) Ha de! Riitta, 54 dagar kvarbye_bye |
....nja, inte aer det sa trist som jag tyckte forst. Halsen kan bytas ut eller lagas och det aer ju locket som jag ritat ett norskt hardangerfiolmonster pa...(inte monster, utan monster med tva prickar :D Sa det blir nog fiol av den fiolen vad det lider.....
Apropeau Saria, sa hade jag kopt pa Ebay lite dykgrejer, men dom har inte dykt upp...:D Far nog lana av Chroni, han aer ju proffs... Maria aer just nu hemma, men Andreas och en av grabbarna finns i naerheten, ska haelsa till dom direkt... adieu, Mikke |
....det bidde inget Saria denna sondag, forsov mej o baten gar 08.30.... :D.
Istaellet tog jag och klippte en av de STOORA lagerbladsbuskarna, som star pa norra sidan av stora huset pa Garden Villa. Det aer inte helt enkelt, man maste sta pa en trappstege o klippa. Efter nagra timmar hade jag vael i stort fatt lite ordning pa busken, men sa kom dom som bor naermast och hjaelpte till.Problemet var att komma at och klippa mitt pa hogst upp, men jag lade stegen som en bro fran deras balkong och krop over den och kunde klippa.....Detta later vael ganska enkelt, men att gora det i full sol och over 30 grader med svetten rinnande i ogona gjorde det en aning svarare... Egentligen skulle dom klippas ner en meter till, men stammarna aer decimetertjocka, sa det far vaenta tills jag far tag i en motorsag..... Nu har det inte blast hart pa Karpathos pa nagra dar, och da kaenns vaermen mycket mer. Forrexten,igar satt jag och pratade med nagra norska kalimister pa Limanaki, da det kom in ett vikingaskepp till hamnen,trodde forst inte mina ogon......Tog hojen till hamnen och kollade, mycket riktigt, det var ett ryskt dito. Kanske 12-14 meter langt,med motor och segel och dessutom ett extra central-roder, som hjaelp till det mera tidsenliga rodret pa styrbords laring....skeppet sag lite slitet ut, som om dom varit ute en laengre tid.Forsokte snakka med en av besaettningen, men han kunde bara ryska...... :D mikke |
...en vecka har gatt sen jag skrev.Idag har jag aentligen varit hos tannlaekaren Spanos. Kom dit kl elva och fick sitta i kanske tva timmar.Var lite forbered for detta, sa jag hade med mej en tjock bok... :D Sen kom jag in och efter en kvart var det klart, ett hal lagat och en tand forberedd for krona.Den saetter han vael pa naesta gang jag kommer....
Sen ner till Mimis Panaretos och sa limmade vi halsen pa den femstraengade fiolen.Imorrn ska vi dra i en skruv, sa det blir bade kemisk och mekanisk lagning.Ska bli spaennande att straenga felan och staemma den. Har fatt svar fran Kina, en ny hals+frakt kostar 32 USD, vilket ju aer overkomligt, sa hur som helst, sa kommer felan i sinom tid att kunna spelas..... Har borjat mala lite pa Zephyros och kikat pa solsaengarna,naesta vecka blir det vael mer tid att borja laga och mala. Traeffade ocksa Rolf Overstrom fran Helsingfors, han har bade moppe och vanlig cykel.Vi tog en fika pa gamla Scala, som har bytt namn och regim. Nikkos, som jobbade manga ar pa Akropolis, har tagit over och det aer alltid folk daer. Nu pa onsdag ska jag folja med tva hollaendska gaster till Avlona,den nordligaste byn pa Karpathos, det ska bli trevligt! Idag skiner solen och tempen ligger runt 30 grader.Vinden aer mild for omvaexlings skull. mvh, Mikke |
Citat:
Förresten, kan du skriva ut bilder därnere? I så fall mailar jag dig med några foton till Nikos. Karin som alltid längtar ner |
...hej Karin!!
Andreas har ingen bra skrivare, sa erente bettre att printarom i Stockholm o skickarom direkt te Nikos?? Antagligen skullehan bli jetteglad ifall de damp ner ett stort,brunt kuvert fran dej.... :D |
...onsdag morgon stack jag och ett hollaendskt par ivaeg med bil norrut.Passerade Olympos och fortsatte till Avlona, daer vi tog en frappe pa byns enda taverna.Sen vidare nordnordost, genom en grind, och en alltmer skumpig vaeg. Jag satt daerbak, i det lilla saetet och holl i mej for kung och fosterland.Hursomhelst sa gick det att ta sej ca 5 km norr om Avlona mot Tristomo, innan det bidde stopp. Sen hittade vi en vandringsled och foljde den nan kilometer, men det var varmt och vi vaende naer det kanske var 4 km kvar ner till Tristomo. Hade for mej att det var en nagot mindre svarforcerbar stig, daer man muligens kunde ta sej fram med en off-road-hoj, men nu vet jag att det inte funkar....
Hursomhelst, vi for sen tibax till Avlona, och kaekade lite, sen letade vi efter Avlona Beach, men vaegen tog slut, haha....Tibax till Diafani, daer det skulle vara nan sorts honungsfestival, men vi sag intet av detta, sa vi drog norr ut fran Diafani till Vanata Beach, nan kilometer norr om byn.Daer tog vi ett kort dopp, innan vi ungefaer samtidigt med Chrisouvolanto laemnade Diafani. Sen hade vi baten ungefaer jaemsides med oss och vi kom till Pigadia ungefaer samma tid, d.v.s vid sex....Storre skillnad var det inte mellan oss och baten kanske gjorde 12-14 knop........ En laaang med trevlig dag!! |
Trevliga aktiviteter du har för dig Mikke:) jag har jobbat några dagar för att tjäna ihop till resan i November;):)
Ser oliverna bra ut nu:rolleyes: Riittabye_bye |
....ja, jag kikade lite efter detta naer vi var ute, och norr om Diafani, vid Vanata Beach, sa var faktiskt oliverna (de flesta) ganska morka, naestan svarta....
En annan grej som aer kul: lagningen av fiolen verkar funka, igar sa straengade jag upp den vid Zephyros, och lirade vid baren daer.Jag staemde den ganska lagt, men hojde efter hand tonhojden och inatt satt jag och spelade,som jag trodde utan att nan horde, men i morse sa grannarna i huset bredvid att dom hort en fjaerran fiol och det var trevligt...(som tur var) Idag aer det gaestbytardag och lilla Agnes,(5 och ett halvt ar) har fatt lanat mina dykarglasogon och dykt efter sten i poolen.Hon aer duktig att dyka och kom upp med stenen de flesta ganger......hon aer ocksa duktig med att gulla katterna. Nu ska jag visa Agnes min trabat, sa jag far byta sida pa Netet.... Hejda, Mikke |
...idag ere sondag, och jag kom sent ur slafen.Ner till Zephyros, daer var det lugnt, sa jag tog nagra gaesters vykort och cyklade till postkontoret, daer jag postade mina och deras kort.Sen upp till mor Eva och Ellen med lite bakelser for lite fika. Efter det ner till Limanaki, men det blaste en ganska hard nordan, sa jag sprakade lite med norska Anna som bor pa karpathos.Hon aer kvar naer Ritta kommer ner den 13 november for olivplockning.Sen tillbaka till Zephyros, och naer jag satt vid datorn sa borjade plotsligt stolen att rulla fram och ater.Det var en jordbaevning!! Andreas kollade raskt upp var epicentret var och det var mellan Karpathos och Kreta och hade en magnitud pa 5.4.......app,app,app....
Nu aer det lugnt igen tills naesta gang.....Detta var andra gangen jag upplevt jordbaevning pa Karp. |
Hyggeligt at du orker at skrive rapporterne... Altid godt at høre direkte fra stedet bye_bye
|
....tack Mette !! Jag aer alltid noen timer per dag pa Zephyros, og innan tvillinggutta Minas og Logothetis kommer och ockuperer datoren, sa aer det till att passe paa att skrive litt.. :D
Manolis pa Mike's blir allt bedre i beine och jobber bestandi varje dag.Traffa honom pa Pelagos, som for forresten har haft meget folk den sidste monaten.Fraga ifall di spelgutta planerer og gi ut en ny cd, och det var ikke umuli,sa Mimis. Han hade visst skrivit en del sanger under Finlands-trippen, sa forhoppningsvis kommer dom med.Pelagos staenger vel runt 7-10 oktober antar jag. Det blev inga efterskalv pa jordbaevningen heller, som tur var. Idag runt 30 grader, sol och laber bris.Siste uka for Zephyros, som aer fullbelagt.Glade barn i poolen, og smaa katter och solende mennesker runt den.Har fotat en del for Andreas, han har visst behov av att byte bilder pa hemsidan da och da.Baest att passa pa naer det finns lite folk, annars tycker jag mej sett pa hotellsidor att det saknas maenniskor. Nu ska jag kika lite efter hemresor, har hittat en fran Rhodos till Malmo den 10 oktober, men det kanske finns fler om jag letar..... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:13. |