![]() |
Vackraste ö-namn
Vilken ö har det vackraste namnet,tycker ni!
Det får INTE vara er favoritö. Roligt också om ni kan motivera varför ni tycker namnet är vackert och ev. vad ni associerar namnet till. |
Sv: Vackraste ö-namn
Amorgos.
|
Gullesnuttan!
|
Peleponesos:) Det låter riktigt Grekiskt och fint i mina öron:)
Riittabye_bye |
Kul flabb_flab idé !
Har aldrig tänkt på detta, men efter lite funderande så säger jag Mykonos. Motivering: För mig låter detta som en riktigt ur-grekisk ö ;). -Tycker visserligen även att både Amorgos, Milos och Naxos är fina namn på öar. Minst gillar jag ö-namnen med "-Anti", vilket klingar lite negativt. Även Syros och Nissyros är mindre bra ö-namn. /Homeros |
Kythera har jag alltid gillat som namn....Ger så bra känska när man säger det:)
Lissi |
Själv tycker jag mycket om SAMOTHRAKE.Lite mystisk och får mig att tänka på en favoritpoet,Gunnar Ekelöf.
|
Kastellorizo. Det röda kastellets ö!!
Arne |
Vågar väl knappt säga det men Astypalea tycker jag låter så vackert....
Trevlig helg alla! //majibye_bye |
Amorgos! :D
Låter som musik i mina öron...som amor...som morgon..:p Yanna |
Symi;
Låter litet och sött. ÄR litet och sött :D |
KEFALONIA låter väldigt vackert tycker jag! bye_bye
Anna |
Jag tycker också om ljudet av Kefalonia. :)
|
Kul tråd:)
Jag tycker att Nisyros är fint. Ö heter ju nisí så Nisyros blir liksom öarnas ö... Dessutom har det en annan stor fördel: det går inte att säga fel. Hydra är ju en mardrömsö - det är inte lätt att förstå att det inte heter Hyyyydra utan snarare Iddra. Och Koufonissi får ofta heta Koufinissi och Folegandros kallas Folegrandos... Då är Nisyros mycket enklare:D Donoussa klingar också vackert i mina öron. Förmodligen för att det finns en gammal nisiotika-sång om Donoussa som jag inte har kvar längre och som jag saknar väldigt. |
Amorgos...kärlek...(har inte varit där än)
|
Jeg er vokset op i Grækenland. Næsten... :)
Mange veje/vägar i nabolaget/grannskapet jeg stammer fra var navngivet/namngett efter græske øer. Lemnosvej, Korfuvej, Delosvej m.m. Jeg gik i skole på Samosvej og posthuset lå på Rodosvej. Min farmor boede på Kretavej og hun lavede de mest fantastiske frikadeller/köttbullar. Tror det bedste ønavn jeg kan tænke mig er Kreta. Når jeg hører navnet Kreta tænker jeg nemlig altid på god mad. :D |
larvih...detta är ju underbart! Vilken barndom:D
Fanns det ingen Tinosvej;) ? Lissi -som undrar vad platsen heter med alla dessa fantastiska gatunamn |
Evia låter som evig..och ön är verkligen evig...finns mycket att upptäcka!
Camilla |
Citat:
Og pladsen med alle disse navne er faktisk også en ø. Øen Amager i Øresund (ved København). |
Citat:
Håller med Frappe om Evia...låter mjukt. Lissi |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39. |