![]() |
Bärbar dator+internetuppkoppling?
Åker till Kreta i sommar och hamnar i Kato Stalos, på hotellet Mare. De har inget internet att erbjuda men jag undrar hur det är med tillgången till trådlöst i området. Är det någon som vet om det är lätt att hitta?
Jag tänker främst på om jag kunde sitta på min balkong på kvällarna och lägga upp bilder från dagens aktiviteter från laptopen, eller om jag måste ta mig iväg någonstans för att få någon kontakt. Vill helst inte knata omkring med den utomhus och kanske riskera att bli av med den. Eller finns det "surfstickor" man kanske kan köpa? Förra gången jag var på Kreta var jag in och hyrde dator på ett internetcafé och det var en skräckupplevelse. Slöa datorer och väldigt dålig uppkoppling så jag fick inte mycket gjort den tid jag betalat för. |
Sv: Bärbar dator+internetuppkoppling?
Nja, Kato Stalos har vi ej besökt i surfsammanhang, men rent generellt brukar det drösa av oskyddade wlan man kan koppla upp sig emot på Kreta.
Vodafone har ett system där man kan köpa access via engångsabonnemang av typ kontantkort, men det förutsätter att man har ett eget modem som icke är bundet till viss operatör. Vodafone tar 30€ för ett månadskort, och det är ju helt ok. Alternativ finnes för dagskort respektive veckokort. Saknar man olåst modem, då kostar Vodafones modem 50€, så då bir det dyrt. Men, många tavernor och cafenior har wlan där man kan köpa access för sådär 1€ per timme. Många bjuder på access bara man intager ett krus vitt eller två, alternativt annan förtäring. Arne |
Citat:
|
Just ja, för den borne tjyvsurfaren (exv Arne) finnes på nätet att inhandla en sinnrik sak, nämligen en liten antenn med förstärkare som öppnar diagonalerna för tjyvsurfning även på medellånga avstånd. Anslutes till Usb-porten. Programvara medföljer.
Huruvida det är lagligt, det undandrager sig min bedömning... Arne |
Re: Sv: Bärbar dator+internetuppkoppling?
Citat:
Citat:
|
Re: Sv: Bärbar dator+internetuppkoppling?
Citat:
|
"Det låter intressant. Hur funkar det? Är det något man bara sätter i usb-ingången?"
Yepp! Det är en sk "Dongel" dvs ett litet modem som placeras i närmaste usb-port. Arne |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:23. |