Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Musik (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Mitropanos (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=29970)

Riitta 2012-04-17 10:38

Mitropanos

Till min sorg läste jag nyss att Dimitris Mitropanos har lämnat detta livet tidigt på morgonen i dag!

Han var en av mina stora favoriter och hans musik kommer säkert leva vidare lång tid!

Riitta

eija 2012-04-17 11:04

Sv: Mitropanos

Just läste jag också om honom och lyssnar nu på hans känslofulla röst:
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=iZ2HhwIly1A
Han var ju en av de stora!!

pawik 2012-04-17 11:49

Tråkigt.
Han var en av de största.

http://www.youtube.com/watch?v=hWKEltZAU8U

Roza live ovan är ett av de bästa You Tube klippen jag vet.

2,5 miljoner visningar.

Här sjunger han om livet på ett oöverträffat sätt.

/pawik

Marianne 2012-04-17 11:57

Åh, så tråkigt att läsa detta, Riitta.
Han var ju också väldigt sjuk för några år sedan, men vi har sett hur han rehabiliterat sig och har varit med i "Stin yeia mas" väldigt många gånger, alltid gladde det oss att se hur fin form han var i igen.
Vi kommer att minnas alla fina stunder vi har njutit av hans sång och helt personliga röst, både från LIVE-upplevelser i Aten men även som sagt från TV.

Birgitta63 2012-04-17 12:20

Grekiska är vackert när man kan sjunga som han med känsla samt den perfekta musiken som jag gillar .Detta är den sortens grekiska intstrument som är fin at lyssna på .Trist att han ej är bland oss nu . Sitter och går igenom hans låtar nu . Det finns många fina artister , han kände jag ej till . Men glad att du delade med dig , en till fin artist som nu lägger sig bland favoriterna. :)
Birgitta

Kalimera 2012-04-17 12:46

Tråkigt att höra. Han var även en av mina favoriter. Finns inte många kvar av "de gamle".

Frappe 2012-04-17 12:56

En stor sorg var en av de största och bästa!

Camilla

Riitta 2012-04-17 14:12

Hans "Sanazito sti Saloniki" är min absoluta favoritsång av alla Grekiska sånger!

Riitta

kari 2012-04-17 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av Riitta (Inlägg 271357)
Till min sorg läste jag nyss att Dimitris Mitropanos har lämnat detta livet tidigt på morgonen i dag!
Han var en av mina stora favoriter och hans musik kommer säkert leva vidare lång tid! Riitta

Veldig t r i s t å høre, Riitta !
- han er/var en av mine favoritter og - med en fantastisk stemme og formidlingsevne.
Hans musikk kommer garantert til å l e v e :)

lolis 2012-04-17 16:15

En underbar röst. Har en inspelning från ERT får njuta av den i kväll snyft_drop
Lolis

Ingela A 2012-04-17 16:15

Jaa, det är sååå tråkigt! Speciellt som även Nikos Papazoglou gick bort samma datum förra året... Två fina, fina människor och fantastiska musiker och poeter!

Ingela

parga 2012-04-17 20:25

Ja det är oerhört sorgligt! Han var en av de bästa!

Alala 2012-04-18 13:01

Jag tycker väldigt mycket om den traditionella grekiska musiken, men är ganska dålig på den och har inte hunnit bekanta mig med så väldigt många artister. Delvis är de inte alltid så lätta att få tag på här i Finland i varje fall. Och kommer sällan ihåg namn heller...:( Men lyssnade på youtubeklippen här i tråden och jag kände igen rösten! Han måste sjunga på en Theodorakis-skiva jag har. Underbar röst.

Ser att cdon har något som heter "Stou Eona Tio Paraga". Är den bra?

/ Anne

Ylva A 2012-04-18 16:00

Jag är glad över att jag för många år sedan lärde mig uppskatta grekisk musik, inte bara rebetiko. En av de största favoriterna för mig är Mitropanos. Det hördes på hans röst, att det var en erfaren man, som hade något att berätta. Nu kan jag inte längre se fram emot nya alster från honom, men alltid glädjas igen över att kunna höra hans musik, både på CD, dator och på grekiska TV-kanaler. Men jag kommer att sakna att ej kunna se honom levande igen.
/ Jannis

Riitta 2012-04-19 21:14

Tittar just nu på ett minnesprogram om Mitropanos på ERT! Han både pratar och sjunger mycket i rogrammet!

Riitta

Monica P 2012-04-20 06:12

Tusentals människor samlades på begravningsplatsen igår, han var verkligen en artist som alla älskade, oavsett ålder.

karinafp 2012-04-21 18:26

Stin ygeia mas ikväll kommer att ägnas åt Mitropanos. :)

Riitta 2012-04-21 18:30

Hoppas på det,men om man tittar på min TV och dator så står det att det är "apergia" från kl 16 i dag till måndag morgon på ERT:o

Riittabye_bye

kari 2012-04-21 18:53

Citat:

Ursprungligen postat av Riitta (Inlägg 271884)
Hoppas på det,men om man tittar på min TV och dator så står det att det är "apergia" från kl 16 i dag till måndag morgon på ERT:o

Riittabye_bye

På min står det Stin Ygeia Mas ( Mitropanos) :)
- da håper vi på det, Riitta bye_bye

Riitta 2012-04-21 19:28

Vi hoppas på det Kari:)

Riittabye_bye

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:01.