Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa till Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Hjälp med Resa/rutt? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=32385)

ricky 2013-01-11 20:31

Hjälp med Resa/rutt?

Vi är alltid sugna på Grekland, men det där riktiga suget har inte infunnit sig än. Inte helt ovanligt att vi köper vårresan redan i november..
Eftersom vi inte tog någon resa i vinter så har jag under en längre period med jämna mellanrum kollat grekiska resmål för avfärd månadsskifte maj-juni. Allt jag kollar verkar bra men ändå är det inget som jag fastnar för (säger jag eftersom sambon alltid tycker jag bokar så bra resor:))

Vi är också bekväma av oss och inga räliga flygbyten eller avgångar i ottan eller på natten. Vi brukar också undvika båttransfer. Flygbyte är helt ok om det gäller byte i Aten mot inrikesflyg till öarna.
Vi åker ALLTID till lite större orter för att få lite liv o rörelse, tavernor o gränder. Resmålen blir därför oftast typ Skiathos stad, Chania, Mykonos, Rethymno, Agios Nikolaos, Parga, Fira osv..

Så brukar det se ut så nu ska jag ödmjukast förklara vad jag vill ha hjälp med...
Det som jag spånar på nu är att resan blir 7-9 dagar, kanske att ta direktflyg till en ö alternativt byta i Aten för vidare flyg till en ö (ej båt från Aten). Vi är några dagar på denna plats för att sedan ta båten vidare (max 4 timmar) vara resten av tiden på den nya destinationen och sedan flyga hem därifrån.

FRÅGA 1: Är detta tekniskt möjligt, och hur ser denna rutt ut.

FRÅGA 2: Med ovanstående info som bakgrund så kom gärna med förslag på en resa eller rutt.

Fråga 3: är det en smidig båtresa så funkar det med en ToR-båt till o från en ö.
Funderar på att kanske ha fina Paros som delmål, men hur ska vi då lägga upp en rutt som inte gör för stora anspråk på vår bekvämlighet.

Fråga 4: Har varit på Korfu tidigare och det finns ENDAST en plats på Korfu som lockar för återbesök och den platsen lockar mycket, nämligen Korfu stad. Vad tror ni om att flyga till Korfu, bo mitt i smeten och sedan ta en resa till en ö som Paxos eller annat förslag.....tips.

Fråga 5: Vi har aldrig varit på Samos, vad tror ni om att kombinera Samos med en annan ö nära eller räcker det rent av att stanna på Samos och då kombinera Vathy o Pythagorion och eventuellt Kokkari.

OBS! Mysighetsfaktorn måste alltid vara hög och det måste hända lite grann på resmålen, sömniga öar med 40 invånare går bort!

Tacksam för hjälp, om inte annat så får jag nya infallsvinklar!

Ett riktigt gott 2013 på er och hoppas ni får underbara Greklandsupplevelser i år!
Tack på förhand Ricky.

Eva L 2013-01-11 20:53

Sv: Hjälp med Resa/rutt?

Kommer med ett nytt förslag till dig. Flyg till Lesvos kanske ni måste byta plan i Aten och åk sen vidare till Molyvos.

Eva

Monica C 2013-01-11 21:20

Ja varför inte åka flyget till Samos sen båt till fina Patmos eller Lipsi någon dag och sen åter till Samos för att resa hem.Vi har gjort den rutten några gånger,i och för sig har vi haft längre tid på oss 2-3-4 veckor,men visst det kan kanske gå på kortare tid oxå.Öarna är hur som helst jättefina.
Monica:)

ricky 2013-01-12 10:30

Tack, ska kolla upp! Gärna fler tips...

Admirala 2013-01-12 10:50

Hvorfor må det være en øy?

Fly til Athen, ta leiebil, taxi eller buss til Nafplio på Peloponnes, ca 15 mil fra Athen.

Hvis du likte Korfu by vil du like Nafplio, da de har samme type nyklassisistiske/venezianske arkitektur - men gamlebyen er enda vakrere. Det er en by og et område full av severdigheter, det er en steinete bystrand i kort gåavstand fra sentrum og sandstrender i kort bussavstand, masse gode tavernaer i byen etc. Dere kan ta dagsutflukt til Hydra og Spetses eller Poros og til et utall steder på fastlandet med bil. Masse hoteller og små pensjonater i gamlebyen, livlig men ingen masseturisme/charterturisme.

Du kan lese mer under "Fastlandet" i venstre marg eller her: http://www.visitnafplio.net

aussie 2013-01-12 14:47

Re: Hjälp med Resa/rutt?

Hej!
Jag skulle föreslå att åka billigt till Aten (finns jättebilliga flyg från Stockholm/Köpenhamn direkt till Aten med SAS tex för 1500kr-2000kr ToR annars kolla sökmotor momondo.se, bokasmart.se , flyresor.se osv..) och sedan köpa inrikes flyg till Paros (om ni inte vill åka båt - eller har pengar och vill spara på tid). Bor på Naoussa några dagar och sedan tar båten över till Naxos (båtresan tar ca 45min-60min och förbindelserna är bra). Ni kan sedan flyga tillbaka till Aten från Naxos. Inrikes flyg med Olympic Air är inte så dyra och du spara på tid- eftersom ni har bara 7 till 9 dagar. Både Paros och Naxos har fina stränder, uteliv, restauranger, mysiga gränder. flabb_flab

ricky 2013-01-12 18:29

flabb_flab Aussie, Ditt förslag låter helrätt!
MEN....
Går det flyg till Paros från Aten?
Tar båten inte längre tid?
och kan vi flyga till Aten från Naxos?

Jag kommer givetvis att googla upp detaljer, tider, förbindelser, priser mm.. Men tar givetvis tacksamt emot mer detaljer om detta.
Andra tips är såklart fortfarande kul o intressant!klapp_klap

aussie 2013-01-12 19:11

Jag är säkert på att det går flyg mellan både Paros och Aten och Naxos och Aten- kolla på Olympic Air's hemsida- det går typ 4 flyg om dagen ( jag har bara kollat juli månaden) från Aten till Paros - första vid kl 7.00- och om jag minns rätt tar det 40-45minuter. Tror att det kostar cirka 90 Euro ekonomi. Däremot från Naxos till Paros finns det bara en flyg vid typ kl 15:00 på eftermiddagen (priset var lite billigare då).
Vi har åkt med bluestar ferries mellan Paros och Naxos och det är en kort resa- under en timme och jag tror att den går dagligen. Vi var i Paros och Naxos för två år sedan och tyckte väldigt mycket om både öar. Jag tyckte att både öarna hade mycket att bjuda på - fina badstränder och lite olika utflyktsmål på dagen och mysiga gränder, restauranger osv på kvällen.

Lycka till med planeringen!

aussie 2013-01-12 19:23

Hej igen,
Jag skrev visst fel - de flyg jag har kollat på från Aten till Paros går kl 6.10, 8.25, 11.40 och 15.45 - kostar 97 euro- tar 40 min. Från Naxos gick en flyg tillbaka vid kl 15.05 (men på vissa dagar gick två flyg) kostar 80 euro.

ricky 2013-01-12 19:47

ja man får kolla grekiskt flyg själv från Aten. Kollade en vanlig resesajt o de sökmotorerna funkar inte så bra med såna här byten, dålig tajming o hutlösa priser. Flyget bör väl ta 40 minuter. Vi flög till Mykonos för två år sen o detvar väldigt smidigt. Paros gillade vi också skarpt men Naxos blir en nyhet för oss. läste på nätet att flyg till naxos är populära o bör bokas månader i förväg men nu är ju situationen annorlunda i landet.

Smultron 2013-01-12 19:49

Med så kort restid hade jag valt att stanna på en och samma ö (ev. med en dagsutflykt till annan ö). Samos tycker jag är ett utmärkt val. Det är en vacker ö och där finns massor att se och uppleva. Liv och rörelse hittar ni både i Vathy och Pythagorion:)

Sunny12 2013-01-12 20:10

Ja, Samos är en fantastisk fin ö, där finns mycket att se och upptäcka, hyr en bil och kör runt det är underbart!

Vet inte om Ni sett denna videon från Samos?
Den får iallafall mig att längta dit igen....:)

[LEFT][LEFT] #1 http://www.kalimera.nu/forums/images/buttons/report.gif
http://www.kalimera.nu/forums/images...n/post_old.gif 2012-07-09, 22:39
moulipis http://www.kalimera.nu/forums/images...er_offline.gif
Reg.datum: sep 2007

http://www.kalimera.nu/forums/images/icons/icon1.gif Fantastisk video från Samos
Många av er kanske redan sett den, men vill ändå dela denna underbara Samos-video som man kan se flera gånger om:

http://www.youtube.com/watch?v=B-5MMx-sq5Q

[/LEFT]
[/LEFT]
Mvh Sunny

Kalimera 2013-01-13 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av ricky (Inlägg 294935)
Fråga 5: Vi har aldrig varit på Samos, vad tror ni om att kombinera Samos med en annan ö nära eller räcker det rent av att stanna på Samos och då kombinera Vathy o Pythagorion och eventuellt Kokkari.

Samos är en väldigt bra ö på alla sätt och vis. Ni kan med fördel kombinera Samos med Kalymnos eller Kos, eller båda.

Zelda 2013-01-14 08:25

Inrikes till Både Paros och Naxos med Olympicair är jätte smidigt
vi flyget Arlanda-Aten sedan inrikes direkt till Paros, efter 3 nätter färjan till Naxos, sedan antingen flyg från Naxos till Athen, eller ett alternativ är hytt på nattfärjan brukar gå vid 22.30 framme i Pireus ca 05.45 har gjort det ett par gånger, bekvämt och eftersom det bara går ett plan om dagen från Naxos ( 3-4 från Paros) kan det vara svårt att få det att stämma med flyget hem från Athen, och då är färjan ett bättre alternativ än flyg Athen dagen innan och hotell i Athen som brukar vara väldigt dyrt!
Naxos och Paros har allt det som ni verkar vilja habye_bye

Zelda

ricky 2013-01-14 15:01

:)Ser verkligen fram emot när jag ska sätta mig ner i lugn o ro och gå igenom alla fina o bra förslag, men än väntar jag lite till.
När man har så lite tid över för Greklandssemester som vi, så vill man att allt ska bli super.

ricky 2013-01-27 18:36

Hej!
Tack för hjälpen med tipsen!

Jag har kollat upp en hel del resmål och det är ju också en stor del av tjusningen tycker jag:)

Har sneglat mycket på Samos och på Naxos. Även Korfu stad i kombination med Paxos.

Nu har vi bestämt oss!!! Det var faktiskt det mysiga hotellet på bästa läge i hamnen som till stor del avgjorde vårt val som till slut föll på Lesbos och Molivos.
Här kommer vi att trivas!!!

Visst ser det härligt ut:D

http://www.holidaycheck.de/data/urla...1156472468.jpg

Kalimera 2013-01-27 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av ricky (Inlägg 296199)
Visst ser det härligt ut:D

Där har vi bott. Tredje rummet till vänster på översta våningen. Ett av de bästa boende vi haft i Grekland. Jag kan garantera att ni kommer att trivas. klapp_klap

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:29.