![]() |
Frågebild 622 - Dröstorps ödeby på Öland
|
Sv: Frågebild 622
Södra Öland
|
Citat:
Det är inte södra Öland, men inte heller norra Öland, fast det är söder om bron. Platsen är mycket speciell. Var är vi? |
Kan det vara Karl X mur som skulle hålla dovhjortarna inhägnade?
|
Citat:
|
Javisst ja! Det är väl nästan nere vid Ottenby?
Alvaret då? |
Citat:
|
Hej!
Kan det vara lämningarna från Kyrkhamns fiske och handelsplats? Där finns väl ett 80-tal husgrunder där.... //Conny :) |
Citat:
|
Ni kanske ville kika på Arontorpsrosen? Fast det är ju inte så långt söderut precis, så jag gissar på Karlevistenen.
Lissi |
Citat:
Förra året letade vi efter den här platsen en halv dag innan vi gav upp. I år lyckades vi hitta dit, från ett annat håll. Det tog 55 minuter att gå dit från parkeringen, om det nu är någon ledtråd. ;) |
Dröstorp
|
Citat:
Här kan ni läsa lite om Dröstorps ödeby. |
Sv: Frågebild 622 - Dröstorps ödeby på Öland
Hit måste vi absolut åka! Där minns jag inte att jag varit någon gång. Öland har verkligen en spännande historia och mina föräldrar, nu snart 93 år, har visat mig många fantastiska platser under sitt 40-åriga boende på ön. Men Dröstorp har jag aldrig varit med dem till.
Tack för tips! Lisa |
Citat:
|
Det ska vi göra, ta den vid Gårdby....Kanske redan denna vecka om jag inte blir inringd för jobb.
Lissi |
Citat:
|
En annan är ju uppvuxen några km från Dröstorp, men har faktiskt aldrig varit där. Intressant liten f.d. by mitt i ingenstans på alvaret.
Men, att besöka Ölands allvar är aldrig fel, där är hemma för mig! :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:41. |