![]() |
Grexit
Dn.se idag, ursprungligen från TT:
Tysklands förbundskansler Angela Merkel är redo att låta Grekland lämna eurozonen, om landet får en regering som ändrar den nuvarande åtstramningspolitiken. Nyckelorden i citatet ovan är, tycks det mig: "låta Grekland lämna". Det låter riktigt generöst det. Och det är nu jag behöver jag er hjälp. Vad kan detta betyda EXAKT? (Ockuperar den tyska krigsmakten Grekland annars? Eller kommer Merkel att sörja ett Grekland utanför EU/eurozonen? i så fall varför? Kommer Tyskland att lida allvarlig ekonomisk skada vid ett utträde?) |
Sv: Grexit
Å. kom igen nu alla morgonpigga, seriöst alltså:
Athanasia, ciakoohler, Inger, jukka_t, Kennylollo, kize, Kjeva, magnus u, Netwolf, p480ulf, PA, Panakakis, pancho, Tobbe S, ÖBO, Ören |
Citat:
|
Det är väl inte krångligare än det jag läst: tidigare ville Tyskland till varje pris hålla ihop eurozonen, det anses inte lika viktigt längre eftersom den nu är stabilare och klarar en medlems utträde.
(Sedan skulle jag tro att det också ligger lite "hot" i det, Tyskland vill inte få bekymmer om Syriza vinner nyvalet vilket mycket tyder på att de kommer att göra). Om du inte redan läst Kajsa Ekis Ekmans Skulden så rekommenderar jag dig att göra det. Den är en bra skildring av stämningarna i krisens Aten och hur eurosamarbetet funkar. Hon är marxist och har alltså vänsterbias, men den är föredömligt tydlig, hon sticker inte under stol med den. Det är rätt skönt som motvikt till mycket annan nationalekonomi som har högerbias men anser sig vara neutral ;) |
Citat:
Citat:
|
Jag tycker det är en bra analys av Inkfish.
Birgitta. |
Citat:
Igår hittade jag 600 drachmer när jag letade efter någon annat i en hylla och funderade över om det här kommer att sluta med att jag får användning för dem igen. |
"Nja, jag är inte Angela Merkel. :D "
Jag tror dig!;) "Det är alltså inte jag som tycker något om Greklands vikt för EU-samarbetet, jag skrev bara hur jag uppfattat att hon resonerar. " Det är gott nog! Kanske någon annan också vet vad Tyskland har att förlora, eller vinna, på om Grekland lämnar "eurosamarbetet"? |
Alltså det är nog inte Tyskland i sig (förutom möjligen när det gäller att få tillbaka lånade pengar, Tsipras säger ju att han vill genomdriva en stor skuldavskrivning). När Merkel uttalar sig gör hon det nog snarare som högsta företrädare för euroländerna, Tyskland är rikast och har därför mest att säga till om.
Och tidigare har det varit viktigt att hålla ihop euroländerna för att bli en ekonomisk stormakt. Nu är länderna såpass stabila att det inte är lika viktigt att Grekland blir kvar. OM det nu inte bara är ett hot från hennes sida inför valet. |
Rimligen borde det finnas en hel del tyska banker som har lån till Grekland i Euro och som sannolikt inte får se röken av de pengarna vid ett grekiskt utträde.
Å andra sidan: ett utträde minskar väl behovet av räddningspaket för övriga euroländer. Å tredje sidan: vem garanterar Greklands välbehövliga lån på en internationell kapitalmarknad? Å fjärde sidan: återgången till Drachmer kommer att leda till en kraftig devalvering. Om Grekland haft en betydande exportindustri så hade denna då fått en kickstart. Istället risk för inflation (all import dyrare), högre räntor och landet fattigare. Men det kanske är bättre ändå? Den nuvarande situationen (som redan varat alltför länge) är djupt tragisk med arbetslöshet och utbredd fattigdom. Sedan är ekonomin i flera euroländer mer robust, vilket gör att en Grexit är mindre systemkritisk. Åtminstone för tillfället. På sikt är Frankrikes kräftgång och strukturella problem ett större problem för eurozonen. |
Citat:
|
Då funderar jag, kommer turismen att ge Grekland en bättre "inkomst"?
Vid en devalvering alltså.:confused: |
Säkert blir landet ännu mer attraktivt att turista i, men hur långt räcker det? Ökad turism, men lägre intäkter i fasta priser? Osäker...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Turismen är viktig men den kan inte livnära ett helt folk. Vad jag hört hittills av valtal och retorik imponerar inte på mig i alla fall. Hoppsan,nu haglar det (tisdag morgon 9.45, borde vara fint idag för man firar Agios Nikolaos, beskyddare av vatten och sjöfart, med att slänga ett kors i sjön och dyka efter det...) |
Hela frågan landar, som jag ser det, i frågan om självständighet. På alla sätt. En osjälvständig nation (/person) finner ingen väg ut ur någon slags misär.
|
Citat:
|
Citat:
Bortsett från mångas uppfattning att Grekland aldrig skulle kunna vinna någonting överhuvudtaget på den hjälp de fått. Alltså att Grekland igen är förlorarna. Deras egen "skuld skulle kunna sett annorlunda ut. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:11. |