![]() |
Öluff till Kea, Kythnos, Serifos och Sifnos
Efter att ha läst en intressant reseberättelse från 2007 om en öluff från Aten till Kea, Kythnos, Serifos och Sifnos blev jag väldigt inspirerad att göra en sådan i mitten av juli i år.
På sajten www.greka.com testade jag lite olika datum och färdvägar. Författaren till den fina reseberättelsen hade rest från Kea och vidare till de andra öarna. Men nu verkar det inte finnas några färjeförbindelser från Kea. Kan det bero på att tidtabellerna inte är klara? Eller är förbindelserna mellan Kea och de andra öarna nedlagda? Är det någon som vet mer om detta är jag jättetacksam för information! |
Sv: Öluff till Kea, Kythnos, Serifos och Sifnos
Citat:
Jag har åkt rutten Aten (hamnen i Lavrio) Kea, Kythnos, Serifos, Sifnos och vidare söderut till Santorini. |
Tusen tack för tipset om GTP!
Nu kan jag fortsätta med reseplaneringen! :-) |
Citat:
|
Tack för det fina tipset om GTP!
:) Tack vare det blev det lätt att få resplanen klar! Men nu skulle jag behöva hjälp igen ... Hotell Karthea på Kea är tyvärr fullbelagt 14-17 juli när vi vill bo där. Skulle vara jättetacksam för tips på andra bra hotell, gärna i närheten av Karthea!:) |
Hej igen!
Ibland går det för snabbt! Det Fanns rum på Karthea, visade det sig nyss vid koll direkt med hotellet! Jag är jätteglad för det verkar vara ett toppenhotell! flabb_flab |
Citat:
|
Hej igen!
Tack för ditt snabba svar! Karthea hade inte enkelrum för hela perioden, så jag tar tillbaka frågan som jag ursprungligen ställde: Finns det andra bra hotell i närheten? Förlåt att jag vimsar fram och tillbaka så här ...! :) |
Citat:
|
Koralli verkar också jättefint!
Tusen tack för tipset! Trevlig midsommar!bye_bye |
Vet inte vilken typ av hotell du är ute efter men - var dubbelrummen hemskt mycket dyrare? Många mindre hotell och pensionat har inga enkelrum överhuvudtaget, jag brukar bo i dubbelrum med lite avdrag på priset.
|
Stort tack för tipset om att bo i dubbelrum med avdrag på priset!
På Karthea kostar dubbelrummen 85 € per natt och enkelrummen 65. Eftersom jag och mitt ressällskap är nya i öluffarbranschen och gärna bor i varsitt enkelrum är det bra att känna till att det kan vara svårt att få tag i enkelrum. Trevlig midsommar! bye_bye |
För tillfället är det problem med färjan som går mellan Kea och Kythnos. De tror att den ska komma igång igen i slutet av juni.
|
Stort tack för infon om färjeproblemen!
Förhoppningsvis är de lösta så att allt funkar i mitten av juli. Annars får det bli ändrad resrutt! :) |
Citat:
|
Tack för de lugnande orden! Vi håller tummarna!
:) |
Citat:
|
Tusen tack för infon om färjan till Kythnos! Det känns bra att veta nu när bara en vecka återstår till avresan till Aten och vidare till Kea.
Nu har två nya frågor dykt upp ... Vårt plan landar i Aten kl. 12.50. Färjor från Lavrio till Kea avgår 15.30 och 20.00. Hinner vi med 15.30-färjan om vi tar buss till Lavrio eller bör vi satsa på taxi (och vad är rimligt pris för taxifärden för 2 pers. och 2 resväskor?). Vi avslutar öluffen på Sifnos. Vågar vi ta oss från ön samma dag som vi flyger hem från Aten? Planet lyfter 21.30. Den tidigaste färjan samma dag kommer till Pireus 14.00. Eller bör vi resa från Sifnos till Pireus dagen innan för säkerhets skull? Situationen i Grekland gör ju att man blir lite extra rädd för strejker ... :) |
Citat:
Citat:
|
Citat:
(hvis dere har tid, gjerne et lengre, Milos er ei spennende og flott øy) inn i planene og ta innenriksfly, derfra til Athen, den dagen dere reiser hjem:) Vi benytter innenriksfly når det er mulig for å få en smidig reise hjem:) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:20. |