Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Stora vita bönor (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4522)

Elisabet 2006-05-23 14:01

Stora vita bönor

Ni som brukar göra gigantes i Sverige, vilka vita bönor använder ni och var köper ni dem?

Ella 2006-05-23 14:18

Sv: Stora vita bönor

Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet
Ni som brukar göra gigantes i Sverige, vilka vita bönor använder ni och var köper ni dem?

Mest vanliga stora vita bönor på burk, kan inhandlas i vilken matbutik som helst.

Elisabet 2006-05-23 14:20

Citat:

Ursprungligen postat av Ella
Mest vanliga stora vita bönor på burk, kan inhandlas i vilken matbutik som helst.

Så talar en Stockholmare ;)

Menar du inlagda bönor alltså? Vilket fabrikat?

anoula 2006-05-23 14:44

Jag brukar köpa torkade bönor och blötlägga. Det har Herr Grek lärt mig. :p Vilket märke som helst går bra.

Malina 2006-05-23 14:59

Det finns bra stora vita bönor (torkade alltså)i hötorgshallen eller i "invandrarbutiker" i förorterna.
På Naxos i höstas köpte jag finfina bönor,som blev jättegoda gigantes!
Har lärt mig att de ska vara så blanka som möjligt och lägg dem gärna i blöt över natten och lite till.

Elisabet 2006-05-23 15:04

Citat:

Ursprungligen postat av anoula
Jag brukar köpa torkade bönor och blötlägga. Det har Herr Grek lärt mig. :p Vilket märke som helst går bra.

Ja det är torkade bönor jag undrar över. Men jag måste nog förtydliga frågan:
Jag undrar alltså vilka märken och produktnamn det finns och vilka butiker som säljer dem.

Här i "min" butik finns inga stora vita bönor överhuvudtaget. De tar gärna hem allt man frågar efter, men jag vet av erfarenhet att det är bra om jag vet vilket märke och produktnamn det är när jag frågar, annars blir det en chansning som kan bli fel när de beställer.

Annki 2006-05-23 15:26

Du ska köpa STORA vita bönor som bl.a. finns i Risentas sortiment. Lättast att hitta om man har tillgång till en hälsokostaffär, de packar även ofta själva i påsar. Kan även benämnas "elefantbönor" ibland. Större livsmedelsaffärer brukar också ha Risentas sortiment, finns ej STORA vita bönor kanke de kan ta hem.
Lycka till!

Ann-Kristin.

Elisabet 2006-05-23 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av Annki
Du ska köpa STORA vita bönor som bl.a. finns i Risentas sortiment.

TACK! Är det alltså de som finns här om man väljer Vita bönor stora: http://www.risenta.se/risenta/mainfr...dukt/index.htm

Annki 2006-05-23 15:44

Citat:

TACK! Är det alltså de som finns här om man väljer Vita bönor stora: http://www.risenta.se/risenta/mainfr...dukt/index.htm

Ja, dom brukar jag använda.

Ann-Kristin.

Elisabet 2006-05-23 15:49

TACK!! Det var PRECIS vad jag ville höra! :) Frågade nämligen i affären idag och de erbjöd sig att ta hem just dessa trots att jag inte var säker på om det var rätt. Så nu är jag nöjd och glad! _B-anana

Hemmasorimentet är inte alltid komplett på landsbygden, men servicen är det!

Frappe 2006-05-24 10:17

Jag köper alltid på lösvikt hos min "syrian" annars just risenta har ju storlek stor men inte de riktigt stora för gigantes fast det funkar helt klart. Annars när jag köper färdiga påsar är det av annat märke som jag så klart inte kommer i håg just nu, de har även linser ska kolla när jag kommer hem. De har påsar om 1 kg.

Camilla som gillar gigantes.....klapp_klap

Elisabet 2006-05-24 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av Frappe
Jag köper alltid på lösvikt hos min "syrian" annars just risenta har ju storlek stor men inte de riktigt stora för gigantes fast det funkar helt klart. Annars när jag köper färdiga påsar är det av annat märke som jag så klart inte kommer i håg just nu, de har även linser ska kolla när jag kommer hem. De har påsar om 1 kg.

Tack Camilla, har väntat på svar från dig :) Jag vet ju att ditt recept är supergott!

Frappe 2006-05-24 10:28

Citat:

Tack Camilla, har väntat på svar från dig :) Jag vet ju att ditt recept är supergott!

Skicka din adress i min inkorg så ska jag posta upp lite bönor till Norrland ;)

Ioslina 2006-05-24 10:41

Kan man få receptet?!;) Tack på förhand!

Frappe 2006-05-24 10:43

Citat:

Ursprungligen postat av Ioslina

Receptet ligger här på Kalimera under Om Grekland :)

Camillabye_bye

Elisabet 2006-05-24 10:46

Citat:

Jag vet. Finns en länk fortfarande på startsidan också. Det var när jag såg det och hur lätt det ser ut att göra, som jag började kolla efter stora vita bönor här i "handelsboden" :)

Tillägg:
OJ nu först såg jag detta, ni skriver så snabbt så jag hinner inte med flabb_flab :
Citat:

Skicka din adress i min inkorg så ska jag posta upp lite bönor till Norrland ;)

Åh vad snällt! Tack!

Ella 2006-05-24 10:49

Blötläggning!?!! Sånt har man ju inte tid med...Och då måste man ju dessutom planera sitt gigantesätande, om man nu inte förutseende nog att frysa in blötlagda bönor.

Zetas på burk duger fint!

Elisabet 2006-05-24 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av Ella
Blötläggning!?!! Sånt har man ju inte tid med...Och då måste man ju dessutom planera sitt gigantesätande, om man nu inte förutseende nog att frysa in blötlagda bönor.

Zetas på burk duger fint!

Blötläggning är inte tidskrävande. Tar högst en minut att öppna påsen och lägga dem i vatten och sedan behöver man ju inte titta till dem förrän det är dags att göra resten. Det är snarare ett snabbare sätt än att hålla på med burkar.

Men jag skulle vilja veta vad bönorna som du använder är inlagda i. Bara vatten och salt eller tomatsås?

Frappe 2006-05-24 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av Ioslina

Camillabye_bye

Frappe 2006-05-24 11:05

Citat:

Camillabye_bye

Sorry ja e lite seg idag....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29.