![]() |
Fågelvykort från Tilos
Jag fick ett vykort från Tobbe, Anki, Lars och Inger som skickade vykortet från Tilos, där de bland annat fågelskådar. På bilden ser ni vilka arter de sett under resan. Den som sticker ut är Hökörn.
https://www.kalimera.se/bilder/grekland/tilos-art.jpg Tack snälla Tobbe, Anki, Lars och Inger! klapp_klap PS. Om ni läser detta så var vi på Öland i början av maj och vi såg 75 arter på några få dagar. En underbar resa, som alltid på Öland. :) |
Sv: Fågelvykort från Tilos
Jag fäste mig vid "grå kråka". Vad är det, tänkte jag. Kråka som kråka? Så jag googlade lite, men blev inte så väldigt mycket klokare. flabb_flab
Är ingen fågelskådare, men igår när jag satt vid strandbastun såg jag en skrake flyga in i en holk som min man har gjort. Det såg ganska fint ut. / Anne :) |
Citat:
Kan tillägga att efter skådningen på Tilos så fick vi en del nya ”kryss” på Nisyros och Kalymnos, bland annat Sommargylling och Palmduva. Lars |
Citat:
Kan tillägga att efter skådningen på Tilos så fick vi en del nya ”kryss” på Nisyros och Kalymnos, bland annat Sommargylling och Palmduva. Lars |
Fascinerande det här med fåglar, även om jag inte är någon fågelskådare. Laddade ner en app häromdan - Merlin. Där kan man spela in fågelsång och kvitter och vips, så kommer det upp vilken fågel det är. Otroligt träffsäkert!
/Netwolf |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Förhoppningsvis också en del orkidéer |
Citat:
* Fågelguiden är fågelskådningens bibel. Bok skriven av svenskar men används i hela Europa. Numera även som app. ( den förklaringen var inte till dig Janne utan för de mer fågelnovisa läsarna 😉 ) |
Tänk om Merlin även kunde klara att tolka skriven text. Då kunde man skannat in några av Wolfens inlägg här på Kalimera och hade då säkert fått svaret "Muntergök". ;):D
Masse |
Citat:
Men, det här med fågelnamn. Vem kommer på alla dessa (förutom Linné)? Ibland kan man ju undra hur de tänker vid namnsättning... :p https://i.imgur.com/LeHO7he.png |
Jag är ingen fågelskådare. Men är det någon fågel jag känner igen så är det biätare, på lätet. Vi hör och ser dom varje dag här på Tilos. Att få syn på en på nära håll är svårare, de liknar svalor och flyger lika snabbt. Lyckas man fånga en med kameran är det en vacker färgglad fågel. Min man har lyckats fånga några.
Jag ska förklara hur biätaren låter i mina öron - den kvittrar inte, den kvillrar. Undrar om någon vet hur det låter …🙄 |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Var ska ni bo? |
Citat:
|