Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ordet är fritt (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Saknar du något? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4735)

Kalimera 2006-06-02 21:56

Saknar du något?

Vad saknar du mest när du är i Grekland? "Svenskt" kaffe? Morgontidningen? Nyheter på TV? Sommarljuset? Allsång på Skansen? Eller vad?

Om du bara får välja en enda sak, vad saknar du mest? Bortsett från barn, djur, släkt och vänner etc...

Det jag brukar sakna är mina skivor! Kan tyckas patetiskt, men jag är beroende av musik. :o

Till Elisabet: denna frågan har du inte ställt va? :D

Elisabet 2006-06-02 22:00

Sv: Saknar du något?

Nä men så saknar jag inget heller, så jag hade aldrig kommit på den flabb_flab

Jo om jag reser utan barnen saknar jag dem massor förståss, men det fick jag ju inte säga...

Hellen 2006-06-02 22:03

Kan inte på rak arm komma på någonting jag saknar när jag är i Grekland.
Allt det man ev. kan sakna har man ju all övrig tid. Vi har som längst varit i Grekland i 17 dagar, det kanske är förklaringen till att man inte hinner börja sakna något hemifrån som man har tillgång till drygt 340 övriga dagar på året.
// Helén

kari 2006-06-02 22:19

INGENTING :D
- bortsett i fra...kanskje .....å lengte dit.....:rolleyes:

;) Kari

Janet 2006-06-03 08:36

Min säng... det är nog det enda :)

Moster 2006-06-03 09:03

Det här var inte lätt; tänkte först på vår katt men det får man ju inte skriva. Kaffet på hotellet är gott men det går inte upp mot;

ZOEGAS

så det får bli mitt svar.

Moster :)

Admirala 2006-06-03 09:20

Grovt brød med masse hele korn i. Savner det ikke på ferier, men nå som jeg bor her. Bortsett fra det - ingenting som helst flabb_flab

Riitta 2006-06-03 09:33

Ibland om det är FÖR varmt (en bit över 30 gr) då kan jag sakna den mera lagom värmen till och med lite kyla i Sverige:o
Igår var det 38 på Kalymnos:eek: Då hade det varit längtan hem för mig:)

Riittabye_bye

Frappe 2006-06-03 09:37

Kan ibland då jag är under längre perioder sakna smågodis....

Camilla godisråtta Ang_elx

Stina 2006-06-03 14:46

Kalles Randiga!(kaviar):)
Det är allt jag kan komma på...

yeasou 2006-06-03 14:54

Vårt vanliga rena kranvatten, petflaskevatten smakar ju ingenting:p
Yeasou_B-anana

Lissi 2006-06-03 16:14

Här är en till som absolut inte saknar NÅGOT av det jag har hemma när jag är i Grekland. Och absolut INTE TV och tidningar...
Det är ju det som är en stor del av tjusningen med resan, att sen tycka att det är lite skönt att ha "det vanliga" hemma när man är tillbaka.
Jag älskar grekiska neskaffet, vattnet på flaska, köpa brödet på bageriet varje morgon etc...Inte ens den annars så obligatoriska filfrukosten saknar jag..den passar liksom inte in i Grekland.:confused:

Att man sen längtar till grekiska varor när man är hemma beror naturligtvis på att man är så LÄNGE i Sverige mellan varven...snyft_drop snyft_drop

Lissi

Elisabet 2006-06-03 16:29

Avgörande för den här frågan är ju hur länge man brukar vara i Grekland, eller hur?! Jag vet flera saker som jag TROR att jag skulle sakna om jag var där länge.

Lissi 2006-06-03 18:06

Jag tror att Jannes fråga om vad vi/OM vi saknar något gäller just oss som är 1-3 veckor var gång vi är i Grekland ..

Stannade vi månadsvis så saknade vi nog både det ena och det andra kanske!

Lissi - som just nu saknar hela Grekland

Brige 2006-06-03 19:35

Saknar INGENTING, absolut "nada". Frågade just maken, svaret blev;" nää, varför frågar du det?" Han fick sin förklaring naturligtvis. Under en vistelse på 1-4 veckor hinner vi inte sakna något. Blir det så länge som 4 veckor, kan det hända att suget efter Zoegas Intenzo känns ibland, men bara lite, VÄLDIGT lite:o:);)

Birgitta//Packad å klarAng_elxklapp_klap_B-ananabye_bye

rhodosfanast 2006-06-03 19:42

På Rhodos finns massor med svenska varor som man kan köpa bland annat på Lindos supermarket..

Jag trodde man åkte utomlands för att koppla av o inte tänka på det där hemma..

Jag längtar tillbaka varje gång jag sätter på mig på flygplanet för att flyga hem o längtar sedan varje dag tillbaka till Rhodos o deras goda mat o den fantiska värmen o dom underbara baden o människorna på Rhodos..._B-anana

malou 2006-06-03 20:53

Savner bare så veldig god te, om morgenen, til lunch, til middag - før natten, om natten - til alle tider. Men det betyr så lite, og gjelder ikke bare i Grekenland. Dessuten, det kan jeg glede meg til på flyet hjem flabb_flab - og da er det jo også fint å ha noe å se frem til....

nilam 2006-06-03 20:59

Jag saknar de ljusa svenska sommarkvällarna...det är de jag njuter av mest nu de första dygnen efter jag kommit hem:)

Janérik 2006-06-03 23:06

Hmm, många frågor av denna typ nu och jag har inte klarat av att svara på någon annan av dem.
Funderade lite på denna och har faktiskt kommit på en sak som jag saknar. Min bil, visst kan man hyra bil om man behöver en men inget går väl ändå upp mot att alltid ha en bil på gården som kan ta dej dit du vill? Här hemma så kan jag alltid sätta mej i bilen och åka iväg på en kort sväng för att hämta nånting jag behöver men då jag är i Grekland så ska det alltid planeras lite extra för att komma iväg till den rätta stranden eller för att komma iväg till stormarknaden för att handla.

Mvh Janérik (c:a 3 000 mil/år)

Janérik 2006-06-03 23:09

Citat:

Ursprungligen postat av Janérik
"klipp"
ha en bil på gården som kan ta dej dit du vill?
"klipp"

Jag kom plötsligt på nästa problem om jag hade haft bil i Grekland: Det är ju ganska sällan som man är så nykter så att man skulle kunna ta bilen även om man hade den på gården då man är i Grekland.
Vete fasen om inte mitt svar blev lite fel ändå trots allt, jag älskar på nåt sätt att inte behöva fundera på att vara nykter för att jag ska köra bil heller.

Mvh Janérik (som aldrig kör onykter)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:49.