Kom tillbaka till kalla (nåja +25 grader) Norden efter en vecka på Karpathos i går (6.8). Var senast dit 2005 i juli och kunde konstatera att en del saker var sig lika och en del hade förändrats. Flygplatsen byggs ut ganska rejält, men fortsättningsvis används enbart det gamla lilla huset, en av tillbyggnaderna såg dock ganska klar ut. Vägar hade asfalterats i rask takt och nu kommer man men vanlig lill-Fiat till alla byar på södra halvan av ön - inklusive Agios Nikolais (bredvid Spoa). Standardpriset för parasoll + 2 solstolar var 6 € i år - överallt.
Min fru som är stor kattvän konstaterade att antalet katter minskat. Något som tydligen hänger ihop med att en tysk veterinär enl uppgift har börjat besöka ön 2 ggr / år för att sterilisera och sköta katter.
Lyckades hitta vägen genom Aperi till Volada och Thos i år, men först efter att vi gjort den en gång i omvänd riktning (från Othos ner genom Aperi). Ganska svårt att upptäcka usvängen man måste ta i Aperi. Iofs går det ju lika bra/snabbt att ta omfartsvägen.
2005 var min favoritstrand Amoopi, men jag måste medge att jag i år tyckte bäst om Achata. En av orsakerna var kanske att det blåste mer på ön i år än när vi var där 2005 och att det nu blåste minst på Achata. Småstenarna fastnar inte heller på fötterna lika bra som sandstrandssanden

Besökte en av stränderna i Lefkos i år, samt ungefär samtliga Amoopi-stränder. Eftersom vägen till Achata var asfalterad gick det ganska snabbt att köra dit i år - vilket iofs också betydde att den var mer fullsatt än tidigare.
I å besökte vi tre byar vi inte hann med 2005, nämligen Arkasa, Spoa och Spoas hamnstad Agios Nikolaos. Arkasa var intressant bla pga att där var mulet trots att det var strålande sol på resten av ön. Skönt att svalka sig under lite moln en stund i väntan på nästa strandhugg. Spoa var även det molnigt och fuktigt när vi var dit. Spoa är en helt annorlunda by än de övriga på södra delen av ön, mer isolerad och "genuin" - vilket man väl även kan säga om Agios Nikolaos, även om jag där såg fler tavernor än i Spoa.
Fotograferade naturligtvis olymposvägsskylten och nog skulle det ha varit roligt att åka vidare norrut där, men lill-Fiaten fick inte köras på grusväg så det blir att ta det en annan gång. Vägen har - enligt uthyraren - förbättrats norrifrån och det som nu återstår är den sista tredjedelen genast norr om Spoa.
Detta var alltså andra gången på Karpathos och det blir nog flera gånger
http://www.elisanet.fi/boet/karppis2007-3.jpg