Visa ett inlägg
Gammal 2005-06-30, 22:02
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Öluffning HUr göra?

Hej,

Jag skuille råda er att inte stirra er blind på ToR resor utan
istället kolla in vad en enkelbiljett Skandinavien-Santorini (t ex) kostar, eller någon annan större ö som har
flygplats och som trafikeras från Skandinavien. Och den biljetten får ligga som grund för resan. Sedan gå vidare och kolla in vad det finns för enkelbiljetter från t ex Aten och hem, eller någon annan möjlig ö.

Man får räkna med att om flyget går från Stockholm t ex på morgonen - flygtid 3 ½ - 4 tim, väntan på bagage, transfer ner till en hamn (=2 timmar) sedan en båt ut som från
Santorini tar det ca 2 timmar till Naxos. Den första dagen går åt till transfer. Visserligen har man något possitivt att se fram emot så man står väl ut .... värre är när man ska hem!

När man väl är på plats ska man installera sig på rummet. Trötta och hungriga. Oftast en jobbig dag ...
Reser man då på en veckas besök skulle jag inte komma på tanken att "ö-luffa". Två dagar går bara till transfer.

Från Aten finns fler rutter att välja mellan:

De västra cykladerna-rutten börjar med:
Pireus - Kithnos - Serifos - Sifnos - Milos/Kimolos - Folegeandros - Santorini

Centrala cykladen-rutten kan vara:
Pireus - Tinos - Syros - Mykonos - Paros - Naxos - Sikinos - Santorini.

Kruxet är att man inte helt lätt kan åka mellan dessa rutter. Båttrafiken har sina linjer de följer.

Är man på en enveckastripp och huvudön inte ger allt utan
man vill titta runt så kan man ju göra dagsutflykter och "mini-ö-luffa" och på så sätt se om man vill återvända till en speciell ö.

Tinos-Syros-Mykonos ligger nära varandra och har dagliga förbindelser.
Ett annat alternativ kan vara Naxos-Paros-Antiparos som också ligger bra till.
Naxos - småkykladerna är inte helt fel heller.
Nu tycker jag Naxos är tillräckligt för både en och två veckor att besöka.... utan att behöva ta sig till en grannö.

Samos är ett annat exempel som har närhet till Patmos-Lipsi-Fourni-Leros.
Åka ner till Samos och hem från Kos eller Rhodos funkar säkert.

Lycka till i planerandet! För planerandet är halva resan (=urmysigt!)

Chris
Svara med citat