Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Fråga: dricker grekiska barn alltså inte mjölk? Eller dricker de get- och fårmjölk?
|
Av de grekiska barn jag träffat och vad vi har diskuterat med de som växt upp så dricker de inte mjölk(inte heller get/fårmjölk). De (grekerna) är mycket förvånande över att mina barnbarn dricker mjölk och frågar ofta varför de dricker mjölk. De jämnåriga grekiska barn som då brukar vara här dricker endast vatten eller läsk.
Det är ju inte hela året som apelsinerna är tillräckligt fina för att göra juice på. I december är priset på apelsiner lågt eftersom tillgången är stor sedan stiger det hela tiden vart efter apelsinerna blir sämre och det blir svårt att hitta tjänliga.Hur stora eller hur mycket odlingar det finns i hela Grekland har jag ingen aning om men runt Kalamata finns det stora odlingar.
Varför kaffet är dyrt vet jag inte, kan bero på att de kanske inte har egna rosterier. Grekerna dricker ju inte på långt när så mycket kaffe som vi svenskar, ju större inköp dessto billigare priser. Nu finns det billigt kaffe på AB 500gr för drygt 2€.
"ta seden dit man kommer"
om man vill leva billigt var det. Själv kan jag inte klara mig utan komjölk och det kostar! Men när jag är i Sverige så är kontot högt för inköp av olivoljan som jag heller inte kan vara utan numera.