Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Vattnet som vi dricker tappas inte på plastflaska i Cykladerna. Många andra användningsområden drabbas givetvis, ja.
Det är en annan åsikt än din, Eva. Visst, Cykladerna har i en hel del avseenden säkert svårt med att få vattentillgången att räcka på många områden.
Hasse 
|
Nu tänker jag inte på det vatten vi dricker utan den ökning av vattenförbrukningen och energianvändningen som sker i ett land pga turismens utbyggnad som naturligtvis även är positiv för landet. På Folegandros försökte befolkningen och de styrande föra en diskussion om hur mycket turism deras lilla ö klarar av ur många aspekter. Tyvärr finns det kortsiktiga ekonomiska intressen som pressar på för att öka utbyggnaden i en annan takt än den som kanske är långsiktigt hållbar. Därför är det klokt att de styrande som där tar ett ordentligt grepp om utvecklingen. När jag funderar kring turismens effekter är det mer på ett makro än ett mikroplan vilket mitt inlägg kanske inte klart uttryckte. Slut på kommentar till Hasse.
Varför bränder börjar kan nog som flera här skriver hänföras till både det ganska slarviga slängandet av skräp och cigaretter i naturen samt andra faktorer. Är det över 40 grader varmt och torrt långt ner i marken kan en glasbit starta en större brand som blir mycket svårsläckt.
Jag ska gå förbi en kyrka idag och tända ett ljus för alla där nere som förlorat när och kära i tragedin.
Eva