Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Citat:
Jag hoppas du har rätt men jag tror inte som du. Det kommer att vara tusentals byggnader som måste ersättas med nya eller repareras och renoveras. Det tar tid. Sedan att ersätta alla vinstockar och olivträd som förstörts kommer att ta ännu längre tid. Det tar lång tid för dessa växter att bära frukt igen. Många som förlorat sin utkomst kommer att behöva ekonomiskt stöd under lång tid framöver. Sedan har man sagt att man vill återplantera den skog som förstörts. Det tar också lång tid för den att hämta sig.
|
Peter
|
Jag vet att det kommer att ta tid. Jag var med om den stora jordbävningen som skedde i september 1999 i Aten, Centrum för jordbävningen var i min stad.
Hela staden blev katastrofområde, hus föll som korthus runt mig under dessa 11 sekunder. Fruktansvärt är bara förnamnet.
Först fick vi låna tält att bo i, efter någon vecka placerades baracker ut så att hemlösa fick någonstans att bo. Förmånliga lån erbjöds för att bygga upp sitt hus igen och insatser från kyrkan förekom då man kunde gå till kyrkan och få så kallade matpåsar.
Dessa baracker finns fortfarande kvar, många bor alltså kvar i dessa stora container. Även om många nappade på att ta de förmånliga lånen så var många gamla, och inte samma förutsättningar att betala tillbaka avbetalningarna.
En pension i Grekland går inte att jämföra med en pension i Sverige.
En katastrof tar lång tid att bygga upp.
Monica