Citat:
Ursprungligen postat av Agda
Men hade inte de turisterna åkt dit frivilligt och borde vara medvetna om vad de gav sig inpå,enligt ditt resonemang.  (det är inte vad jag tycker)
|
Jag hade tänkt släppa detta men jag kan inte låta ditt inlägg stå oemotsagt eftersom du lägger in egna tolkningar i något som är tämligen enkelt för alla andra att förstå. Förklara för mig hur du resonerar när du påstår att jag menar att de "borde vara medvetna om vad de gav sig inpå". Vad ger dig över huvud taget idéen till en sådan tolkning? Jag har läst mitt eget inlägg ett antal gånger nu och jag förstår inte hur du kan komma till din slutsats! Förklara för mig!
Visst hade de åkt dit friviligt. Precis som vi frivilligt, och med stor glädje, åker till Grekland. Men hur skulle de kunna förutse tsunamin? Precis lika lite som vi kan förutse en kraftig jordbävning när vi åker till Medelhavet! Naturkatastrofer har inte för vana att tala om när de ska inträffa...
Men med en förhoppning om att du ska förstå ska jag försöka vara övertydlig:
Om det under någon av mina resor inträffar en katastrofal jordbävning tex, förväntar jag mig att Sverge dels hjälper det drabbade landet, dels att jag som Svensk medborgare och boende i Sverige får hjälp om så behövs.
Jag hoppas också att de ev Svenskar som flyttat och bor i det landet får den hjälp de behöver AV SITT NYA HEMLAND. Har man valt att bosätta sig i ett annat land är det det landet som har ansvar för de som bor där. Inte det gamla hemlandet! Du om någon borde veta att det är en stor skillnad på att vara boende i landet eller besöka det som turist!
Det är den fasta bostadsorten som bestämmer vilket land som bär ansvaret. Inte meborgarskap eller var man betalar skatt. (Skattefrågan är dessutom enbart en politisk sak mellan olika länder. Precis som det är mellan Sverige och Danmark. Det börjar bli många nu som bor i Sydsverige men jobbar och betalar skatt i Danmark, men som ändå har tillgång till all komunal och statlig service i Sverige som sjukvård, bidrag, barnomsorg, skolgång osv. Utan att någon i Sverige får ett öre för det, då all skatt hamnar i Danmark.
Sverige tar hand om de som bor här. Förhoppningsvis tar ditt nya hemland hand om dig. Men på vilket sätt du betalar något till Sverige idag ville du tydligen inte gå in på............
Du får gärna svara via PM om du känner för det. Jag garanterar dig att du får direkt och genomlysande svar...
Detta svar hör inte hemma i denna tråd. Någon Moderator kan väl flytta den till "leva och bo i Grekland" tex?
Peter