Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-30, 19:35
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Nu har man tydligen börjat få hyfsad kontroll över bränderna. Fast det blossar ju upp nya hela tiden... Nu får vi väl hoppas att det kommer lite regn som man tror.

Jag har följt hela förloppet noga via TV, tidningar och på nätet, för att försöka förstå omfattningen av denna katastrof. Och jag tycker det är en katastrof på flera olika plan. Det är naturligtvis en oerhörd tragedi när så många förlorar sina liv och andra sina hem och sitt levebröd.

Vi har alla sett förtvivlade människor på TV som kämpat mot elden för att rädda huset, byn och omgivningen. Och alla har frågat var är hjälpen, var är brandsoldaterna, var är helikoptrarna med vatten? Och jag förstår dem.

Men jag förstår också svårigheterna att organisera hjälpen när det brinner så mycket på så många olika ställen. Det tar tid att flytta folk och utrustning och då försvagar man också bekämpningen på något annat ställe. Det är en tuff prioritering men den måste göras när man har begränsade resurser. Men det går inte att förklara för någon som just sett sitt hus brinna upp...

Jag läste om ett ställe där ett TV-team fick organisera bekämpningen för de hade bättre överblick än brandsoldaterna själva... Organisationen och styrningen har i alla fall till vissa delar inte fungerat eller fungerat dåligt. Och det är inte så konstigt eftersom man inte har erfarenhet av så här stora bränder. Eller haft en möjlighet att förutse omfattningen av det hela.

Om det var katastrofalt eller inte kommer nog ett antal utredningar att visa framöver. Sedan tycker jag att det är en katastrof, eller kanske ett politiskt misslyckande, när både ND och PASOK använder bränderna i politiskt syfte. Jag tycker det är beklagligt när politik förs på en så låg nivå, när enighet och samarbete verkligen behövs.

Att det är en katastrof när när människor själva startar nya bränder för att förvärra situationen pga kortsiktigt tänkande tror jag nog att alla håller med om.

Som jag sade i början har jag försökt förstå omfattningen av det hela. Och om man idag flyttar hela den brunna ytan till Sverige så motsvarar den i stort sätt hela Blekinge Län... Det är svårt att sätta sig in i hur ofattbart stora områden som förstörts, men den jämförelsen ger ett litet perspektiv.

Peter
Svara med citat