Visa ett inlägg
Gammal 2007-10-06, 20:34
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Jeg blir nokså oppgitt av den evige skitkastingen mot journalister. De fleste er hardtarbeidende, grundige mennesker, som må skrive mot en ofte svært nær deadline. Før i verden hadde avisene korrekturavdelinger, slik er det ikke mer. Det er klart at det finnes gode journalister og dårlige jounalister og journalister midt i mellom, men den generelle nedrakkingen av journalister er urettferdig og en stor forenkling av sannheten.
Ja, jeg er selv journalistutdannet, men jobber ikke som det nå. Kjenner likevel mange journalister (inkludert min mann), og jeg vet hvor hardt og grundig de jobber, og hvor knappe tidsfrister de ofte har. Når en (komplisert) sak skal forklares og forkortes ned til en side, en halvside eller en liten notis, og skrives slik at alle leserne forstår den, må det av og til bli forenklinger, ting man utelater og, selvsagt, ting man burde forklart bedre eller spurt mer/flere om. Desken er også ofte ute med saksen, og kutter ikke alltid like klokt.
Beklager, dette var et sidestep i forhold til tråden, jeg blir bare så lei av dem som skjærer en hel yrkesgruppe over samme kam.

Og nei, jeg vet ikke hvem som skriver for reisearrangørene. Det jeg vet er at (frilans)journalister av og til tar slike oppdrag, som regel mot en lav lønn, og uten mulighet for å dra til stedene man skal beskrive. Hvor grundig deres research er vet jeg ikke noe om, og selvsagt skal man ikke drive (nesten) ren avskrift. Men hvis reisearrangørene skulle betalt skikkelig - og dermed fått en plettfri jobb utført for seg - ville charterturene blitt dyrere. Vil vi betale for det?
Svara med citat