Visa ett inlägg
Gammal 2005-02-27, 08:22
anoula
Gäst

Standard Sv: Hotell Africa i Rhodos stad

Hej! Vad kul att du skall åka till Rhodos i vår! Jag har i flera år varit bofast på ön och kan säga att du inte kunde ha valt en bättre tidpunkt! Du kommer att mötas av en ö i full blom och greker som fortfarande är optimistiska inför en ny, fräsch turistsäsong. Möjligen är vattnet lite kallt, men det brukar gå bra när man stekt sig i solen ett tag!

Vad gäller grekisk mat vill jag gärna passa på att göra lite reklam för en taverna som inte så många känner till i Rhodos stad. Den ligger på en gata som heter Kathopouli (en tvärgata till papanikolao-gatan mitt i Rhodos stad), lite in i gränden. Restaurangen heter CHALKI och jag måste säga att det är en av de bästa grekiska tavernorna i stan! Min grekiske fästman blev också djupt imponerad av kokkonsten på detta ställe, och han är inte särskilt lättimponerad!

Rhodos stad är ju tyvärr full av turistfällor med skandinaviska menyer och jag tror att de flesta svenskar inte åker till Grekland för att äta köttbullar utan för att uppleva det äkta grekiska köket.

På Chalki är portionerna generösa och allt är hemlagat. De flesta restauranger i Rhodos stad köper industriell tzatsiki och taramasalata från storkök (jo det är sant, jag ser dem så gott som dagligen där de kör förbi i sina skåpbilar). På Chalki är allt färskt och fräscht, och familjen som driver stället är dessutom fantastiskt trevlig. Till kaffet fick vi dessutom varsin rejäl handgjord chokladbit från sockerbagaren STANI (den bästa på Rhodos). Låt er inte luras av den något trista dekoren utifrån gatan - detta är en guldgruva! Jag tror att jag har hittat ett nytt stamställe på Rhodos!