Hotel Adonis ligger väldigt lugnt på en liten gågata mitt i Plaka, nära till det mesta. När vi har varit i Aten och har bott på Adonis (vi
har faktiskt också prövat ett par andra hotell), så har vi kunnat GÅ till många av de sevärdheter, som vi har velat besöka. Dvs. att LÄGET har stor betydelse för oss.
Att frukosten endast består av färskt bröd med smör och marmelad, kaffe, ett glas saft och en bit sockerkaka har vi överseende med, eftersom vi tycker att utsikten kompenserar för detta. Hotellet har många grekiska gäster och de har grekiska traditioner när det gäller frukost. Detta är dock bättre än en kopp kaffe och en cig.
Vi har fått både stora och små handdukar, några vitare, andra gråare, det stämmer. Ingen lyx här inte, och det gäller också badrummet – det är oerhört litet, men att man står på toastolen och duschar, der är lite överdrivet. Och toapapper i Grekland ska slängas i korgen överallt i Grekland, inte bara på ”de flesta ställen” – det bör vi respektera när vi är gäster i Grekland!
Jag tror ni ska vara glada för att ni fick rum på 3e våningen, för om ni är känsliga när det gäller lyhördhet, så är rum på 4e våningen inte att rekommendera! Här hörs det mycket tydligt när frukostserveringen börjar kl. 06.30 och folk flyttar stolarna vid borden. Frukost serveras från 06.30-09.30.
Vi har bott på Adonis många gånger, men endast varit uppe i baren kvällstid någon enstaka gång och druckit ett glas ouzo, tror jag det var. Har inte tänkt på urvalet, men du har säkert rätt, det är säkert inte särskilt stort – själv tycker vi som regel att vi hellre vill ut på stan och uppleva folklivet, så vi har inte tänkt så mycket på detta, men visst är det begränsad öppettid där uppe, någon timme eller så... vid nyår brukar de t.o.m. ha helt stängt p.g.a. avvecklande av personalens semester.
Och så det här med sängarna. Vi gillar ganska hårda sängar, det är bra för
våra ryggar

. Det värsta vi kan få, det är faktiskt för mjuka sängar, så det är kanske därför vi gillar att bo på Adonis

.
Men att ni blev loppbitna, det tycker jag låter mer än trist!

Vi har aldrig råkat ut för det, och hoppas heller aldrig att göra det!
Till er sista kommentar. Före renoveringen inför OS var det mörkare rum/tapeter. Man har målat vitt och bytt ut sängar och möbler, - om det gäller alla rum vet jag faktiskt inte.
Adonis är ett enkelt och opretentiöst hotell med mycket bra läge och rar personal. Det är så som jag föreställer mig att jag vill bo i de flesta storstäder när jag hellre vill lägga ner pengarna på annat än bättre boende. Hotell i storstäder har blivit väldigt dyrt, tycker jag. Men om man vet att man ställer lite större krav till hotellet, så bör man ju välja hotell till ett högre pris! Pris och kvalité hänger ihop.
Marianne -
gillar grekisk sockerkaka